”Hauska laji! Tuntuu erityisesti keskivartalossa”, Laura Lintula kuvaa kahvakuulatreeniä.
”Hauska laji! Tuntuu erityisesti keskivartalossa”, Laura Lintula kuvaa kahvakuulatreeniä.

Kahvakuulaharjoittelu on trendikästä ja hikistä koko kehon treeniä.

Joskus tekee mieli nostaa rautaa ja tuntea itsensä vahvaksi. Salille ei vain saa lähdettyä, ja pumppi menee painojen kanssa sähläämiseksi.

Kahvakuulatreenaus on kätevä uutuuslaji, jossa käytetään vain yhtä painoa: sirkuksen voimamiehen välineeltä näyttävää kahvallista kuulaa. Punnus on ollut alun perin Venäjän armeijan harjoitteluväline. Nykyään sitä voi heilutella kuntokeskuksissakin.

Ohjatuilla tunneilla tempaistaan kuulaa jalkojen välistä suorille käsille eteen, nostetaan pään yläpuolelle, kyykätään ja taivutellaan. Treenin idea ei ole vauhdikas voimailu, vaan hallittu ja puhdas liike. Harjoituksessa tarvitaan keskivartalon hallintaa.

– Lihaskunnon lisäksi aerobinen kunto, koordinaatio ja notkeus kehittyvät, ryhmäliikuntaohjaaja Ville Kaskivirta Elixiasta kertoo.

Jo alle puolessa tunnissa saa hien virtaamaan ja ehtii tehdä monipuolisen harjoituksen. Laji sopii kuntoilijoille, joilla on hieman liikuntataustaa. Aloittelijoille suositellaan opastusta, ettei kuulan kanssa satu havereita.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?