Kituutan ja hölkkään, mutta vaaka on jämähtänyt samoihin lukemiin. Mikä avuksi?

Colourbox

1. Hiljaa hyvä tulee. Jos tavoitteena on pudottaa kymmenen
kiloa, 200 gramman viikkovauhdilla kilot ovat vuoden kuluttua muisto vain. Mutta jos paino laskee jatkuvasti kilon viikossa, säästöliekki uhkaa. Tuhannen kalorin vaje päivässä ennustaa säästöliekkiä.

2. Laihduta syömällä. Kiloja ei kannata karkottaa pussikuureilla, paastolla eikä pikadieeteillä. Kukaan ei pysty syömään pussiruokaa lopun ikäänsä, joten kadotetut kilot tulevat ruokavalion palautuessa melko varmasti takaisin.

3. Syö tasaisesti. "Arki tiukkaa kuuria ja viikonloppuna herkkuja" -periaate ei toimi. Aineenvaihdunta kieltämättä kiihtyy mässäilypäivänä, mutta seuraavana tavallisena päivänä se on ennallaan. On parempi syödä tasaisesti, pieniä määriä ja riittävän usein.

4. Lisää liikettä. Liikunta kasvattaa aineenvaihduntaa vain parilla prosentilla, joten se ei sammuta säästöliekkiä. Liikkuja laihtuu terveellisesti, sillä liikunta lisää lihasmassaa ja estää kehoa rasvoittumasta. Äläkä unohda arkiliikuntaa!

5. Käy puntarilla enintään kerran viikossa. Keskity terveelliseen syömiseen ja liikkumiseen sen sijaan, että poikkeaisit jatkuvasti puntarilla.