Sport
Kohtuudella leivän päälle. Kuva: Shutterstock.
Kohtuudella leivän päälle. Kuva: Shutterstock.

Ruokavalion merkitys rasvanpoltossa on jopa 80 prosenttia. Satsaa siis fiksuun syömiseen.

  1. Runsaasti kasviksia. Syö paljon kasviksia joka aterialla, koska niiden energiatiheys on matala, eli isossakin annoksessa on suhteellisen vähän kaloreita. Kasvikset tuovat kylläisyyden lisäksi terveyttä.
  2. Syö 5–6 ateriaa päivässä. Fysiologisesti on sama vaikka söisit vain kahdesti päivässä, mutta tiheä ateriarytmi tuo kylläisemmän olon. Se pitää energiatason tasaisena ja varmistaa, että jaksat liikkua ja harjoitella kunnolla.
  3. Proteiinia joka aterialla. Rasvaa poltettaessa keho tarvitsee runsaasti proteiinia, joten sitä kannattaa syödä tasaisesti aamusta alkaen. Proteiini auttaa säilyttämään lihasmassan energiavajeesta huolimatta ja kiihdyttää lihasten proteiinisynteesiä. Proteiini tehostaa myös palautumista. Optimaalinen päiväannos on noin 2,5 grammaa painokiloa kohti.
  4. Suosi hyviä rasvoja. Myös rasvanpolttajan ravinnossa pitää olla riittävästi rasvaa. Laadukkaat rasvahapot pitävät kehon terveenä ja elintoiminnot vireinä, jolloin muun muassa harjoittelusta saatu hyöty on suurempi ja rasva-aineenvaihduntakin toimii. Hyvää rasvaa saa muun muassa pähkinöistä, siemenistä, kasviöljyistä ja rasvaisesta kalasta. Muista maltti, sillä rasvassa on runsaasti energiaa.
  5. Laatua hiilihydraatteihin. Rasvanpolttaja tarvitsee riittävästi hiilihydraatteja jaksaakseen treenata. Kasvisten, marjojen ja hedelmien kuidut sekä täysjyvätuotteet tuovat terveyttä ja kylläisyyttä.
  6. Juo vettä 2–3 litraa päivässä. Veden juominen pitää virkeänä ja parantaa suorituskykyä. Kovaa treenaava, isokokoinen ihminen saattaa tarvita jopa 3–4 litraa vettä päivässä.

Vinkit antoi liikuntabiologi ja PT Timo Haikarainen, TH-valmennus. Sportin tilaajana voit lukea kaikkia Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa: digilehdet.fi

Miksi rasvanpoltto kannattaa?

Terveys kohenee. Kun rasva vähenee varsinkin vatsaontelosta ja maksan ympäriltä, riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen pienenee. Myös nivelet kiittävät.

Suorituskyky paranee. Arki muuttuu helpommaksi: jaksat nousta portaat kevyemmin ja touhuta lasten kanssa lattialla. Jos harrastat esimerkiksi pallopelejä tai treenaat juoksua, jo parin rasvakilon tiputtaminen voi parantaa suorituskykyä, nopeutta ja voimantuottoa.

Ulkonäkö paranee. Jos haluat muokata kehoa, kiinteytyä ja mahtua pienempiin vaatteisiin, rasvan määrän vähentäminen on kaiken a ja o.