Janne ja Varpu Raappana pudottivat elämänmuutoksessa yhteensä 54 kiloa.
Janne ja Varpu Raappana pudottivat elämänmuutoksessa yhteensä 54 kiloa.

Hoikistuminen ei ole mikään helppo juttu, mutta ei mahdotonkaan. Raappanat saivat lisäpotkua vedonlyönnistä.

Iskelmätähti Janne Raappanan, 32, ja hänen vaimonsa Varpun, 31, kotona vallitsee leppoisa tunnelma. Nelivuotias Senni-tytär juoksentelee ympäriinsä prinsessamekossaan, ja pöydälle on aseteltu mansikoita ja omenoita. Muutamia vuosia sitten parin odottaessa esikoistaan ei mansikoista ja omenoista ollut tietoakaan, vaan mahat täytettiin hampurilaisaterioilla ja karkeilla.

– Olimme sekä henkisesti että fyysisesti hyvin raskaana. Toisella kädellä silittelin Varpun vatsaa ja toisella söin pizzaa, Janne muistelee.

Lopulta ylimääräisiä kiloja oli karttunut molemmille reilusti. Niiden pudottaminen vaati tiukkaa työtä ja vielä tiukempaa tahdonvoimaa.

Entinen elämä

Janne: Varsinkin Varpun raskausaikana makasimme paljon sohvalla ja vain söimme. En ole koskaan ollut hyvä liikkumaan. Olen vihannut pelkkää juoksemista aina yli kaiken, mutta lukioikään asti pelasin kaikenlaista ja kävin salilla. Jossain vaiheessa sekin kuitenkin jäi.

Varpu: Olen aina tykännyt hampurilaisaterioista ja karkeista. Raskausaikana tuli hemmoteltua itseä oikein olan takaa. Loppuvaiheessa äitiysneuvolan hoitaja yritti hienotunteisesti vihjata painon liiasta noususta. Näin jälkeenpäin toivon, että joku olisi huomauttanut asiasta rajumminkin.

Janne: Olen ollut aina perso makealle, mutta kahdestaan herkkuja oli vielä helpompi mässätä.

Vedonlyönnit

Varpu: Vuosi sitten juhannuksen jälkeen vietimme naapuruston kanssa kesäjuhlia. Päässäni oli kaikunut synnytyksen jälkeen, että turvonneelle kropalle olisi tehtävä jotain. Juhlissa keksin, että laihdutan kymmenen kiloa ennen lokakuista Gambian-lomaamme. Löin asiasta vetoa Jannen kanssa. Panoksena oli kuukauden kotityöt.

Janne: Varpu aloitti heti terveellisen ruokavalion ja liikkumisen. Minä katselin vierestä ja söin makkaraa. Painoin pahimmillaan 112 kiloa. Hiki tuli pelkästä kengännauhojen solmimisesta.

Varpu: Jostain taioin mielettömän itsekurin ja menin äärilaidasta toiseen: en ole syönyt yhtään hampurilaisateriaa vedonlyönnin jälkeen. Ensimmäisellä lenkillä juoksin kahden sähköpylvään välin, seuraavalla kolmen ja niin edelleen. Se oli todella tuskallista. Mutta jossain vaiheessa huomasin, että hetkinen, minähän nautin tästä. Ennen reissua onnistuin pudottamaan ne kymmenen kiloa.

Janne: Gambiassa katselin, kun Varpu lenkkeili rannalla ja havahduin: jos vaimo pystyy juoksemaan, niin miksi en minäkin. Löin tuttavan kanssa vetoa, kumpi laihtuu kolmessa kuukaudessa enemmän. Panoksena oli mönkijäsafari. Kahdessa ja puolessa kuukaudessa kaveri oli laihduttanut 10,5 kiloa ja minä 15,3 kiloa.

Ruokavalio ja liikunta

Janne: Painonpudotuksessa liikuntaakin tärkeämpi ase on ollut ruokavalion muutos. Aloimme pitää ruokapäiväkirjaa ja jätimme karkit, keksit ja herkut. Tuijottelimme ruokapaketeista kalorit ja punnitsimme annoksia.

Varpu: Päiväkirjasta huomasi, kuinka pienistä herkkuhetkistä tuli nopeasti älyttömästi kaloreita. Opimme tekemään ruokaa ja huomasimme, että kasviksetkin maistuvat hyvältä. Ennen olimme syöneet kaksi kertaa päivässä, nyt aloimme syödä kolmen tunnin välein niin, ettei koskaan ollut nälkä.

Janne: Ymmärsimme pian, ettei ihminen voi syödä kaikkea mitä huvittaisi. Sitä herkkumäärää, jonka ennen söimme, emme olisi liikunnalla pystyneet kuluttamaan. Arjessa ongelma on, että liikuntaa ei meinaa ehtiä harrastaa. Usein liikummekin perheen kanssa yhdessä: Senni pyöräilee, Varpu sauvakävelee ja minä hölkkään mukana.

Tulevaisuus

Janne: Painon saa putoamaan, mutta miten sen saa pysymään nykylukemissa? Keikkapaikat eivät tue terveellisiä elämäntapoja: esimerkiksi lavoilla tarjotaan pyttipannua, makkaraa ja pullaa. Nyt pidän mukana omia eväitä, kuten tomaattikeittoa, salaattia ja hedelmiä. Mutta se vaatii vaivannäköä.

Varpu: Kun aloimme laihduttaa, luulimme säästävämme ruokalaskuissa. Mutta päinvastoin, laskumme ovat kasvaneet! Kevyttuotteet ja vihannekset ovat kalliita. Epäterveellinen elämä tulisi halvemmaksi, että terveisiä vain päättäjille.

Janne: Ehdottomat kiellot ovat pahasta. Saatan syödä viikossa pienen karkkipussin, eikä suuri repsahtaminen käy niin helposti.

Varpu: Itse en kaipaa herkkuja. Liikunta ja ruokavalio ovat vaikuttaneet myös terveyteeni: ennen sairastelin paljon, nyt olen ollut vain yhdessä pienessä kuumetaudissa. Jaksaminen töissä on parantunut. Olen psykiatrinen sairaanhoitaja, ja työssäni tarvitaan henkistä ja fyysistä kuntoa.

Varpu: Jos me mässäilijät pystyimme laihduttamaan, niin varmasti kuka vain pystyy! Elämäntapamuutoksen avulla minulta on lähtenyt 32 kiloa ja Jannelta 22.

Jannen ja Varpun vinkit

1. Mittauta kehonkoostumuksesi ennen laihduttamista. Se kertoo enemmän kuin puntari.

2. Osta sykemittari ja kunnon lenkkarit. Liikkuminen helpottuu huomattavasti, ja sykemittari toimii hyvänä tsemppaajana.

3. Hanki laihdutuskumppani. Lenkiltä on vaikeampi luistaa, kun on lähdössä kaverin kanssa.

4. Elämäntapamuutos on tehtävä ensin omassa päässä. Vasta sitten sen voi siirtää muuhun kroppaan.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?