Jani Toivolan mielestä paras ajankohta melontaretkelle on tyyni kesäilta.
Jani Toivolan mielestä paras ajankohta melontaretkelle on tyyni kesäilta.

Näyttelijä Jani Toivolan kalenteri on täynnä juontohommia, luennointia ja vaateliikkeen pyörittämistä. Työasiat haihtuvat kuitenkin mielestä, kun hän pääsee kajakin kyytiin.

Meri tyrskyy ja velloo, ja navakka kesätuuli painaa kaislikkoa kasaan. Näyttelijä Jani Toivola, 31, heittää kuitenkin urheasti kelluntaliivit päälleen ja istahtaa laiturilta kajakkiin. Muutama rauhallinen veto, ja miehen selkä loittonee kohti ulappaa.

Liikkeistä näkee, ettei Jani ole ensimmäistä kertaa melontahommissa. Se ihka ensimmäinen kerta oli jo lapsena.

– Vietin lapsuudessa useita kesiä leirillä Nurmijärvellä Kiljavan leirikeskuksessa. Siellä oli kanootteja, kajakkeja ja veneitä. Meloimme usein peräkanaa kanooteilla lähisaareen eväsretkelle.

Teini-ikäisenä Jani oppi, että tyrskyissä maltti on valttia. Yhden kerran meinasi käydä köpelösti, kun Jani meloi avomerelle ja vastaan tuli suuri laiva. Perässä kauhoi onneksi kokeneempi meloja, joka tarttui kajakkiin ja auttoi Janin pois aallokosta.

Toisenlaisen melontaretken Jani teki muutama vuosi sitten New Yorkissa. Hänen ystävänsä meni naimisiin rannikolla sijaitsevassa Montaukin kylässä ja häät olivat pienessä saaressa, jonne juhlaväki saapui melomalla.

Heinäkuussa luvassa on jälleen melontaa samoilla seuduilla, kun Jani matkustaa Yhdysvaltoihin kesälomalle.

– Kaverillani on Montaukissa rantahuvila, josta käsin voi lähteä vesille kaveriporukalla. Melonta on mahtava tapa viettää yhdessä aikaa, hyvä vaihtoehto esimerkiksi baari-illalle.

Vihreä harrastus

Janin kalenteri on kesälläkin täynnä juontohommia, luennointia ja oman vaateliikkeen pyörittämistä. Työasiat kuitenkin haihtuvat päästä hetkessä, kun pääsee kajakin kyytiin.

– Melominen on tehokas keino irtautua arjesta. Siinä ei voi ajatella muuta, täytyy keskittyä vain siihen, miten kajakki kulkee. Lisäksi saa raikasta meri-ilmaa, luontoelämyksiä ja hyvää liikuntaa.

Melontaretket ovat myös ympäristöystävällinen retkeilymuoto.

– Tämä laji ei saastuta. Melontapaikoille pääsee useimmiten julkisilla kulkuvälineillä ja varusteet voi vuokrata.

Auringonlaskun aikaan

Ekologinen elämäntapa on Janille myös sitä, että rauhoitutaan asioiden äärelle. Harrastetaan jotain, mikä ei ole täynnä keinotekoista melua ja ärsykkeitä.

– Relaaminen voi olla muutakin kuin ravintolaillallisia tai leffoja. Toki menen itsekin usein töiden jälkeen videovuokraamoon ja rojahdan sohvalle, mutta jos jaksan, suuntaan melomaan arki-iltanakin.

Janin mielestä paras ajankohta melontaretkelle on kesäilta, kun on tyyntä ja voi lipua auringonlaskua ihaillen. Tai sitten hetki lähempänä syksyä, kun ilma on jo viileää, tuuli tuo pienoista vaaran tunnetta ja termarissa on kuumaa kaakaota.

Janin vinkit melontaan

1 Hanki tuulenkestävä ja vettä hylkivä takki. Myös vesitiivis pussi tärkeille tavaroille on kätevä. Muuten pidä varusteet minimissä.

2 Ota hyvä kaveri mukaan ja lähde melomaan heti seuraavana vapaailtana! Retkeen riittää pari tuntia, eikä mene kauaa, kun ajatukset saa irti aikatauluista.

3 Älä kauho meloessa liian syvältä vaan tee vedot pinnassa. Etenemiseen ei tarvita voimaa – käytä apuna veden vastusta ja keskivartalon pitoa.

4 Säilytä rauhallisuus vesillä. Jos alat huitomaan paniikissa ja puskemaan jaloilla, kajakki saattaa kipata sinut veteen.

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.