Testasimme kolme syksyn uutuusjumppaa. Nyt joogataan saunassa ja jorataan kabareen tahtiin.

Rentouttava Saunayoga

Mitä? Tämä on todellista hot joogaa: liikkeet tehdään saunan lauteilla, tosin lämpö on säädetty 50 asteeseen. Saunaan tullaan rentoutumaan, ei suorittamaan, ja siksi liikkeet ovat kevyitä. Puolen tunnin harjoituksen luvataan poistavan kuonaa ja kaunaa.

Toimiiko? Jo pelkästään saunan hiljaisuus, lämpö ja hämärä rentouttavat. Liikkeet venyttävät ja avaavat kroppaa ihanasti. Vaikka syke nousee vain muutamissa liikkeissä, infrapunasauna takaa treenanneen olon: jumppavaatteet ovat hiestä likomärät.

Missä? Helsingin Salmisaaren ja Turun Länsikeskuksen Elixioissa, Kirkkonummen Ladylinessa ja Långvik Spassa.

Tanssillinen Sh’bam

Mitä? Les Millsin uutuus tuo jumppasaleille tanssilattioiden kuumimmat liikkeet. Tunti on yhtä tanssillinen kuin zumba, mutta vanhojen listahittien ja miksattujen bilebiisien tahdissa myös pompitaan, juostaan ja tehdään piruetteja. Välillä pumppu hakkaa kuin juoksutreeneissä.

Toimiiko? Intervallityyppiset tanssiosuudet hengästyttävät ja nostavat hien pintaan. Tunnilla on hauskaa, koska liikkeet ovat monipuolisia ja ne on rakennettu kappaleiden sanoitusten ympärille. Yksinkertaisten askelsarjojen perässä pysyy suhteellisen helposti.

Missä? Toistaiseksi vain Sats-keskuksissa.

Villi Cabaret strip

Mitä? Helpon tunnin koreografiat on lainattu kabareesta, mutta vaatteet pidetään onneksi päällä. Lähes joka liikkeessä käytetään jumppakepin mallista voimatankoa. Se toimii tukena, sen ympärillä tanssitaan ja sitä kieputellaan ilmassa.

Toimiiko? Hiki irtoaa jo heti alussa. Nopeat askelsarjat kohottavat pulssia ja Chigaco- ja Moulin Rouge -elokuvista tutut kappaleet innostavat eläytymään liikkeisiin ja nostamaan jalkaa hieman korkeammalle.

Missä? Kaikissa Elixia-liikuntakeskuksissa.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?