Hyökkää, pudota, tasoita, pidä! Maailma hurahti neljän vaiheen laihdutusohjelmaan, jossa syödään proteiinia ja eletään tiukassa kurissa.

Penélope Cruz, Jennifer Lopez, Nicole Kidman... Julkkis toisensa perään on hurahtanut ranskalaislääkäri Pierre Dukanin oppeihin perustuvaan dieettiin. Ja mitä julkkikset edellä, sitä muut perässä. Dukanin laihdutusopas on keikkunut myyntilistojen kärjessä mm. Ranskassa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Into kasvoi, kun Kate Middletonin huhuttin kutistuneen metodilla häihinsä.

Miljooniin laihduttajiin vetoaa ainakin se, että Dukanin dieetissä ei lasketa kaloreita, vaan ruokaa saa syödä vaikka koko ajan, eikä nälkä kuulemma piinaa. Kuvat mammakilonsa karistaneista julkkiksista todistavat, että painokin tippuu pikavauhtia.
Ja siinä se helppous olikin.

Ennen kuin voi haaveilla Penélopen uumasta, pitää sitoutua kuukausien tiukkaan ruokavalioon ja neljään erilaiseen vaiheeseen.

Lääkäri määrää

Vaikka Dukanista on tullut Hollywood-hitti vasta viime vuosina, se ei ole varsinaisesti uutuus. Lääkäri on kehitellyt dieettiään jo kolmekymmentä vuotta, ja myytyjen laihdutusoppaiden määrä lasketaan maailmalla miljoonissa.

Dieetin salainen ase on proteiini. Laihdutus alkaa muutaman päivän tehostartilla, jonka aikana syödään pelkkää proteiinia. Siis vain ja ainoastaan proteiinia: kaikki vihannekset salaattia myöten on kielletty.

Proteiini pitää nälän loitolla, mutta kaloreita tulee vain vähän. Lisäksi proteiinien hyödyntäminen vie Dukanin mukaan kehosta enemmän energiaa kuin hiilihydraattien tai rasvan. Syödyistä kaloreista iso osa haihtuu saman tien.

Dieetillä on turha haaveilla Atkins-tyyliin pekonista tai rasvaisista juustoista, sillä Dukan yhdistää karppaamiseen rasvakammon: jopa kaksiprosenttinen raejuusto on liian rasvaista.

Turhaa on myöskään hokea laihduttajien perusmantraa, jonka
mukaan kaikkea voi syödä kohtuudella. Dukan on ehdoton. Vain tietyt ruoka-aineet on sallittu, eikä edes viinirypäleen kokoinen poikkeus käy. Dukan hyödyntää ovelasti lääkärin auktoriteettiaan. ”Tämä ei ole kehotus vaan lääkärin määräys”, oppaassa toistellaan.

Dukan kehottaakin keskittymään sallittuihin ruokiin. Listallahan on sentään sata ruoka-ainetta, joita saa syödä mielin määrin.

Kaikkia tämä ei vakuuta. Ravitsemusasiantuntijoita huolestuttaa, saako tiukalla ruokavaliolla kaikki tärkeät ravintoaineet. Dukan on myös jälleen uusi dieetti, jossa syödään lihaa enemmän kuin olisi terveellistä tai ekologista.

Proteiinitorstai

Dukanin nimeen vannovat etenkin ne, joiden aiemmat laihdutusyritykset ovat kaatuneet nälkään tai pisteiden laskemiseen. Moni ylistää tiukkoja sääntöjä, jotka auttavat
pysymään kurssissa.

Dukan tarttuu myös laihdutuksen jälkeiseen jojoiluun. Urakan jälkeen keho totutetaan perusruokaan tasausvaiheella. Sen jälkeen paino pidetään kurissa viikoittaisilla proteiinipäivillä. Dukan suosittelee valmistautumaan viikonloppuun valitsemalla päiväksi torstain.

Se onkin dieetin viimeinen mutta. Rahka–muna–liha-päivään kun pitäisi sitoutua ihan vain loppuelämäksi.

Lue tarkemmat neljän vaiheen toteutusohjeet:
Dukanin dieetti: Neljä vaihetta ja sitoutuminen loppuelämäksi
Lista sadasta sallitusta ruoka-aineesta