Kriisipuhelimeen voi soittaa kuka tahansa. Kuva: Colourbox
Kriisipuhelimeen voi soittaa kuka tahansa. Kuva: Colourbox

Apua on helpompi hakea, kun sen voi tehdä kasvottomana puhelimessa.

Kun elämä ahdistaa ja arki kaatuu päälle, joskus tekisi mieli säästää ystävien korvia ja avautua sen sijaan puolueettomalle ammattilaiselle. Jos terapeutille hakeutuminen tuntuu liian isolta harppaukselta, kynnys voi olla matalampi auttavassa puhelimessa.

Yhä useampi hakee apua elämän kriisitilanteisiin puhelinpalveluista. Aikuisille tarkoitettu Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelin vastasi viime vuonna 42 000 puheluun.

Useimmiten suomalaiset kaipasivat apua pari- ja ihmissuhteissa, mutta viime aikoina myös taloushuolet ovat nousseet esiin, sanoo Mielenterveysseuran kriisipuhelimen koordinaattori Jaana Paasu.

– Moni on huolissaan oman työpaikan menettämisestä tai kokee syyllisyyttä siitä, että oma työpaikka säilyi, mutta työkaverin ei.

Kriisipuhelimeen voi soittaa kuka tahansa, myös pienemmissä huolissa. Vaikka yksi puhelu ei välttämättä muuta asioita, jo se vie eteenpäin, että uskaltaa pukea myllertävät ajatuksensa sanoiksi. Puhelimen päässä on koulutettu kuuntelija, joka antaa usein konkreettisia neuvoja pulmien ratkaisuun.

Ensihädässä auttaa sekin, että pysähtyy tarkastelemaan ahdistavia ajatuksia ulkopuolisin silmin: onko tilanne sittenkään niin paha kuin miltä se tuntuu? Jos taloudellinen toimeentulo kuristaa kurkkua, mitkä asiat elämässä ovat vielä hyvin?

Jokaisen elämästä löytyy yleensä toivoa ja myös hyviä asioita, kun niitä ryhdytään erittelemään, Paasu muistuttaa.

3 x apua langan päässä

1. Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelin p. 010 195 202 (maksu puhelinyhtiön hinnaston mukaan). Ma–pe 9–06, la 15–06, su 15–22. Kriisityöntekijä kuuntelee ja neuvoo erilaisissa elämän ongelmatilanteissa.

2. Väestöliiton parisuhdekeskuksen neuvontapuhelin p. 010 309 3900 (ei lisämaksuja). Ma 10–12, ti 18–20 ja to 12–14. Psykologien apua parisuhdepulmiin.

3. Velkalinja p. 0800 98009, ma–pe 10–14. Maksuton puhelinneuvonta ylivelkaantuneille.

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Tämä hyvinvointijippo auttaa pitämään stressin aisoissa – ja se vie vain pari sekuntia päivästäsi.

Päiväkirjan kirjoittaminen on palkitsevaa puuhaa. Pään tyhjentämisen ja onnellisten muistojen tallettamisen lisäksi siitä voi olla terveyshyötyjä. PsyCentralin mukaan tutkimukset ovat todenneet sen helpottavan jopa astman ja nivelreuman oireita.

Mutta mitä tehdä, jos kolmesivuinen syväselonteko päivän tapahtumista jäi ala-asteelle? Puhumattakaan kiitollisuuspäiväkirjasta, joka ihanalta ajatukselta, mutta lopahti alkuunsa, koska päivässä on vain 24 tuntia.

Jos kuvaus kuulostaa tutulta, muista tämä: Päiväkirjan pitämisen ei tarvitse viedä aikaa, kertoo PureWow-sivusto.

Sivusto kertoo uudesta mindfulness-tekniikkasta, joka sopii kiireiselle, eikä sitä varten tarvitse kärsiä luovuudentuskista. Sen kun alat tiivistää kuulumiset yhteen sanaan, joka tuntuu kuvaavan parhaiten tunnetilojasi päivän osalta!

Tallenna hetki kerrallaan

Idean takana on onnellisuuskirjailija Nataly Kogan, joka sai inspiraationsa alunperin valokuvaamisesta. Tekniikan tarkoitus on tiivistää päivän tunnelmat yhteen, vaistomaisesti merkittävimmältä tuntuvaan sanaan. Eli ikuistaisit hetken kameran linssin kautta. Pääpaino on fiiliksissä pikemmin kuin tapahtumien selostamisessa.

Sanalle päivässä luulisi jo kiireisimmänkin turbopakkauksen löytävän aikaa. Jos vieläkin epäilyttää, kokeile älypuhelinajan päiväkirjaa ja lataa testiin esimerkiksi DayOne -sovellus.