Tänä talvena aloitettu allergian siedätyshoito jo helpottanut Josefina Hataran oireita.

Aurinko oli paahtanut asvaltin paljaaksi, ja tuuli pöllytti katupölyä. Yhtäkkiä helsinkiläinen graafikko Josefina Hatara, 27, havahtui: häntä ei väsyttänyt, silmiä ei kirvellyt, eikä henkeä ahdistanut. Kaikki viime talven tuska ja vaiva oli siis kannattanut.

Josefina on allerginen koivulle, lepälle ja heinille sekä suurimmalle osalle hedelmiä ja pähkinöitä. Kiitos siedätyshoidon, tästä tulisi viimeinkin kesä, jota Josefina ei viettäisi sisällä.

Kun hoitaja pisti ensimmäisen piikin Josefinan käsivarteen joulukuussa, Josefinaa jännitti. Piikki voi laukaista hengen salpaavan allergisen reaktion, mutta Josefinan ihoon nousi vain pieni paukama. Alkoi seitsemän viikon jakso, jonka aikana allergiasairaalaan piti lähteä kerran viikossa. Kolmen pistoksen rupeama kesti odotteluineen tunteja, ja sen jälkeen Josefina oli niin uupunut, että jäi päiväksi sairauslomalle.

– Olin tolkuttoman väsynyt ja nukuin koko illan.

Nyt Josefinan pitää käydä pistettävänä viiden viikon välein – seuraavat kolme vuotta. Hän on kuitenkin vakuuttunut siitä, että sitoutuminen kannattaa.

Josefina on hoidossa kunnallisen terveydenhuollon kautta, joten hän maksaa käynneistä vain poliklinikkamaksut. Yksityisellä puolella yhden rokotteen uutteet maksavat Kelan korvausten jälkeen noin 170 euroa vuodessa.

Nyt Josefinan ei tarvitse pelätä jokaista pähkinänmurua tai vahtia, ettei kyläpaikan lakanoita ole kuivatettu ulkona. Eniten hän odottaa kuitenkin sitä, että saa syödä hedelmiä. Varsinkin persikkaa.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?