Sport
Joustava mieli ja lempeä asenne on kaiken a ja o. Kuva: Shutterstock.
Joustava mieli ja lempeä asenne on kaiken a ja o. Kuva: Shutterstock.

Tiukka sääntöviidakko tukahduttaa innostuksen. Pysyvän motivaation avain on joustava mieli.

  1. Kun liikunta ei ole vain irrallinen projekti vaan se kytkeytyy arvoihin, motivaatio pysyy yllä vaikeinakin päivinä. Ensin on harrastettava itsetutkiskelua. Merkitseekö minulle eniten terveys, itsestä huolehtiminen, jaksaminen? Seuraava askel on miettiä, millaiset teot tukevat arvojen näköistä elämää. Kisatavoite, kasvisruokavalio, kimppatreenit?
  2. Motivaatio vaatii alkuun vaivannäköä. Kun ponnistelet liikuntatavoitteen toteutumiseksi, aivot luovat uusia ajattelutapoja ja yhteyksiä. Mielessä viriää muun muassa tuoreita treeni-ideoita. Vähitellen kytkökset vahvistuvat ja liikunnasta alkaa tulla rutiini.
  3. Löydä tasapaino. Kun treeni on tasapainossa muun elämän kanssa, se ei ole enää pakotettua kehonmuokkausta tai tylsää kuntopiiriä. Jos ajattelet pääseväsi, et joutuvasi treenaamaan, voit taputtaa itseäsi olalle.
  4. Koukutu mielihyvään. Motivaatio kestää, kun treenistä saa hyviä fiiliksiä. Koukuttuminen voi muuttaa motivaation sisäiseksi paloksi, jolloin lenkistä ei lipsu, vaikka taivaalta iskisi jääpuikkoja.
  5. Ole lempeä itsellesi. Vaikka kuinka arvostaisi terveyttä ja olisi motivoitunut liikkumaan harva se päivä, joskus kiire painaa. Silloin tarvitaan psykologista joustavuutta. Jos lenkille ei ehdi, venyttely tai hedelmäsalaatti tukee terveyttä.

 

Vinkit antoivat psykologian tohtori Anu Kangasniemi ja urheiluvalmentaja ja psyykkisen valmennuksen opettaja Markus Arvaja.

Miten löytää itselle sopiva laji? Lue Sportin numerosta 4/2017! Tilaajana voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi