Sport
Kukka Laakson kolme tärkeintä tekniikkavinkkiä: hengitä, pidä rento ote ja voima lähtee jaloista.
Kukka Laakson kolme tärkeintä tekniikkavinkkiä: hengitä, pidä rento ote ja voima lähtee jaloista.

Kello käyntiin ja kuula liikkeelle! Kukka Laakson pikatreenillä hiki on taattu, ja samalla mieli kirkastuu.

Kahvakuula on kuin pieni, kompakti kuntosali: saat tehokkaan treenin koko kropalle paikallaan seisten, yhdellä kuulalla. Eikä aikaakaan tuhraannu.

Kahvakuulaguru Kukka Laakso aloittaa usein aamun flow-pikatreenillä, jossa tavallisten liikesarjojen ja taukojen sijaan kuulaa pidetään yhtenäisessä liikkeessä vähintään kymmenen minuuttia.

– Se on niin monotonista ja rankkaa, että hiki lentää, mieli kirkastuu ja pääsee flow-tilaan. Vastaavaa treeniä ei saa millään muulla välineellä.

"Hiki lentää, mieli kirkastuu ja pääsee flow-tilaan."

Myös henkinen sitkeys kasvaa, kun kuulaa ei saa laskea maahan. Laakson vetämillä kursseilla ihmiset eivät aluksi usko pystyvänsä flow’hun.

– Kymmenen minuutin treeni ei ole oikeasti niin paha kuin miltä kuulostaa, vaan aika hauska!

Painoilla treenatessa moni pidättää hengitystä ja jännittää lihaksia. Flow-treenissä on taas tärkeää hengittää koko ajan ja rentouttaa kroppaa.

Flow-treeni sopii jo jonkin aikaa kuulailleelle, jolla liikkeiden perustekniikka on hallussa. Kun kaipaat uutta haastetta, ota vastaan huippuvalmentajan kymmenen minuutin flow-haaste!

10 minuutin flow-treeni

Lämmittele ensin 5 min keppijumpalla tai tekemällä liikkeet läpi kevyellä kuulalla. Ota sitten kello lähettyville ja tee flow-treenin liikkeet putkeen laskematta kuulaa maahan välissä.

Pidä vauhti tasaisena ja pysäytä kuula lyhyesti joka toiston välissä, niin loukkaantumisriski pienenee.

Kun 10 minuuttia sujuu, pidennä aikaa kahdella minuutilla.

Sitten kello käyntiin ja aloitetaan!

1. Rinnalleveto 1 min/käsi

Seiso hartioita leveämmässä haarassa ja heilauta kuula läheltä vartaloa yhdellä kädellä rinnalle käsivarren päälle. Pysäytä hetkeksi ylhäällä ja heilauta takaisin alas jalkojen väliin ja ylös. Pidä selkä suorana ja ponnista voima jaloista.

 



 

2. Vauhtipunnerrus 1 min/käsi

Nosta kuula olkapään eteen käsivarren päälle niin, että käsivarsi muodostaa V-kirjaimen. Pehmennä polvista kevyeen kyykkyyn, ponnista jaloilla voimaa ja punnerra kuula yhdellä liikkeellä ylös suoralle kädelle.



 

3. Yhden käden etuheilautus 30 sek/käsi

Seiso leveässä haarassa, ponnista vauhtia jaloilla. Heilauta kuula jalkojen välistä noin rinnan korkeudelle ja siitä takaisin jalkojen väliin. Selkä on suora ja kuulan kahva noin 45 asteen kulmassa. Voit helpottaa pitämällä kuulasta kahdella kädellä.



 

4. Vauhtipunnerrus 1 min/käsi



 

5. Yhden käden etuheilautus 30 sek/käsi

 



 

6. Rinnalleveto + vauhtipunnerrus 1 min/käsi

 




Sport-lehden numerossa 1/18 Eevi Teittisen 8 viikon bootcamp, jolla kevenet 5 kiloa vartin kotitreeneillä ja syömällä hyvin. Kylli Kukkin lymfajoogalla huollat kropan rennoksi. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.