Sport

Moni treenaa voimaa ja kestävyyttä, mutta unohtaa nopeuden. Listasimme syitä, miksi vauhtitreeni on niin tehokasta ja tärkeää. 

1. Kokonaisvaltaisempaa treeniä saa hakea

Kun ponnistat tasajalkahyppyyn tai spurttaat niin nopeasti kuin jaloista lähtee, käytät miltei jokaista kehosi lihasta. Moni treenaa lihasryhmiä erikseen täsmäliikkeillä ja aina samalla temmolla, mutta nopeustreeni on todella kokonaisvaltaista. Ja koska harva treenaa nopeutta normaalisti, se ravistelee tuttuja treenitapoja, lihakset saavat uutta ärsykettä ja kehittyvät. Tuloksena on atleettisempi kroppa.

2. Nopeus kirittää aineenvaihduntaa

Nopeustreeni on täydellinen resepti painonhallintaan. Aineenvaihdunta virkistyy ja pysyy koholla monta tuntia treenin jälkeenkin. Räjähtävillä liikkeillä saa haastaa itseään, mutta lihaksia ei väsytetä maitohapoille kuten HIIT-treenissä usein tehdään. Saat kuitenkin intervallitreenin hyötyjä, eli rasva palaa tehokkaasti.


3. Vauhti pitää elinvoimaisena

Kun ikää tulee, nopeus hupenee ensimmäisenä, paljon kestävyyttä pikaisemmin. Nopeudesta kannattaa pitää kiinni jo ihan terveydenkin takia: jos vaikka kompastut, nopea ja ketterä korjaa asentonsa äkkiä ja välttää kaatumisen. Ominaisuus auttaa myös arjessa. Nopea nimittäin spurttaa bussipysäkille alta aikayksikön ja nousee portaat kuin vettä vain. 

 

Spurttaa liikeelle! Sport-lehden numerossa 6/18 tehokas vauhtitreeni, jolla saat voimaa ja räjähtävää nopeutta. Hauskan kehonpainotreenin voit tehdä myös ulkona. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.