Sport

Maito ei luultavasti ole vaarallista, mutta omaa kroppaa kannattaa kuunnella. Mikä sopii toisen vatsalle, ei sovi toiselle. 

Maidon maine koki kolauksen, kun eräs kohututkimus julisti sen tappavaksi. Jos taas kymmeniä maitotutkimuksia tutkailee rinnakkain, maito alkaa näyttää aika harmittomalta kaverilta.

– Maito on Suomessa isossa roolissa siksi, että se on historian kannalta tosi merkittävä. Maito oli elintärkeää, jotta saatiin energiaa ja ravintoaineita kylmissä ja karuissa oloissa. Jos maito yksiselitteisesti tappaisi, meitä suomalaisia ei ehkä olisi, laillistettu ravitsemusterapeutti Ulla Kärkkäinen tiivistää.

Sokeri taas on pahasta, jos sitä syö liikaa, mutta pienillä määrillä ei ole merkitystä. Samoin on gluteenin laita, ellei ole keliaakikko.

– Mikään ei ole ehdotonta, varsinkaan ravitsemuksessa. Jos joku kokee jonkin ruokavalion toimivan, hieno homma, mutta pitää kunnioittaa yksilöllisyyttä. Toisella ei ole sinun geenejäsi eikä elämäntyyliäsi.

 

Lue Sport-lehden numerosta 6/2017, miten maidon, gluteenin ja sokerin välttelystä tuli uusi normaali ja mitä mieltä asiantuntijat siitä ovat. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi

Kokeilussa ton ton -ruokavalio? Muista nämä

Hei maidoton, gluteeniton ja sokeriton! Varmista, ettei ruoka-aineiden välttely aiheuta turhia harmeja.

  • Jos jätät maitotuotteet kokonaan pois, on tärkeää turvata kalkin saanti. Helppo tapa on käyttää päivittäin kasvimaitoa, johon on lisätty kalsiumia.
  • Gluteenittomalla huolena on lähinnä riittävä kuitu. Moni gluteeniton leipä on nykyään runsaskuituinen, ja kuituja saa myös kasviksista.
  • Puhdasta sokeria kroppa ei tarvitse lainkaan, mutta hiilihydraattia on tärkeää pitää mukana. Monelle on kuitenkin henkisesti helpompaa sallia itselleen vähän makeaa.
Käyttäjä7870
Seuraa 
Liittynyt9.7.2017

Vältteletkö maitoa, sokeria tai gluteenia? Asiantuntija kertoo, kannattaako

Rukiissa, vehnässä ja ohrassa on FODMAP-hiilihydraatteja, jotka imeytyvät huonosti ja fermentoituvat paksusuolessa. Suolistobakteerit tuottavat tehokkaasti FODMAP-hiilihydraateista kaasua, mikä aiheuttaa ilmavaivoja, turvotusta ja mahan kipuilua niille ihmisille, jotka ovat yliherkkiä FODMAP-hiilihydraateille ja heitä on paljon (joidenkin arvioiden mukaan jopa 30% suomen väestöstä). Lisäksi viljojen imeytymättömät kuidut saattavat aiheuttaa ummetusta ja kovaa vatsaa. Liukenevia kuituja saa...
Lue kommentti
Käyttäjä7870
Seuraa 
Liittynyt9.7.2017

Vältteletkö maitoa, sokeria tai gluteenia? Asiantuntija kertoo, kannattaako

Heinäkasvit ovat 4 mahaisen märehtijän ruokaa, koska niiden ravinteet ovat sitoutuneet fytaatteihin. Tarvitaan 4 mahaa tai idätys, jotta hyötyisimme heinäkasvien ravinteista. Siksikin ne ovat ihmiselle edelleen korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi. Suomessa keliakiaa esiintyy n. 2 %:lla väestössä. Ihmisen evoluutio on kestänyt 2...
Lue kommentti
Sport
Anni Vallius on ensimmäinen M-L-kokoinen nainen, joka on sijoittunut Fitnessmalli-kisassa.

Annilla on kaksi tavoitetta: laajentaa fitnessmaailman kapeita ihanteita ja saada ihmiset puhumaan peilikuvalleen lempeämmin.

 

Anni Vallius, 30, valittiin hiljattain toiseksi Fitnessmalli-kisassa. Hän on ensimmäinen M–L-kokoinen nainen, joka on sijoittunut kilpailussa. 

Nykyään Anni on sinut kehonsa kanssa, mutta ennen oli toisin. 

– Ennen tuijottelin peiliä kriittisesti ja kiinnitin huomion yksityiskohtiin, niin sanottuihin huonoihin puoliin: taas on keskivartalolla makkara… Olen normaalikokoinen, mutten kuitenkaan hoikimmasta päästä. En sellainen, mitä fitnessmaailmassa on totuttu näkemään.

"En ole sellainen, mitä fitnessmaailmassa on totuttu näkemään."

Anni tunsi itsensä väliinputoajaksi. Pitkään hän ajatteli, ettei hän sovi urheilulliseen muottiin, vaikka hänellä on vuosien työkokemus liikunta-alalta.

 

Kill them with success and bury them with a smile ☺️ #avatraining #erilaisetesikuvat

Henkilön FITNESSMALLI 2017 2.SIJA (@avatraining) jakama julkaisu

Muutamia vuosia sitten Anni kyllästyi itsekritiikkiin ja teki päätöksen. Hän opettelisi puhumaan itselleen lempeämmin ja katsomaan itseään uudella tavalla. 

– Aloin hitaasti tehdä töitä itsetuntoni eteen. Ehkä isoin juttu oli fitnessmallikisaan osallistuminen. Hakuehtoja muutettiin niin, että ensisijaisesti haettiin positiivista somevaikuttajaa. Yllätyksekseni pääsin finaaliin asti, Anni kertoo. 

"Moni tuli sanomaan, että on saanut minusta uskoa itseensä."

Matkan varrella myönteistä palautetta tuli paljon.

– Moni tuli sanomaan, että on saanut minusta uskoa itseensä. Se oli todella voimauttavaa ja tuntui, että olen oikealla asialla. Haluan välittää erilaista kehonkuvaa ja laajentaa ihanteita: varsinkin fitnessmaailmassa käsitys siitä, mikä on hyvinvoiva kroppa, on todella kapea.

Lue lisää: Ahdistaako oma peilikuva? Psykologi paljastaa yleisen ajatuslukon ja kertoo, miten siitä pääsee eroon

Kun Anni lähti itse ajamaan positiivista kehonkuvaa, myös hänen oma suhteensa peiliin muuttui.

– Nyt näen kokonaisuuden, pehmeyden ja naisellisuuden, ja uskallan korostaa hyviä puoliani vaatteilla. En aina välttämättä lisää someen kaikkein imartelevinta ja käsitellyintä kuvaa, vaan annan myös vaikkapa niiden makkaroiden näkyä.

"Annan myös vaikkapa niiden makkaroiden näkyä."

Samalla on muuttunut suhde liikuntaan. Nyt tärkeintä on hyvä olo, ei laihdutus. Jos joskus iskee epävarma olo, juoksulenkin endorfiinit ovat takuuvarma keino lisätä itsevarmuutta.

Anni huomauttaa, että jos elintavat ovat rempallaan ja omassa kehossa on paha olla, saa ja kannattaa tietysti tehdä muutoksia. Mutta ei ulkoiset paineet, vaan hyvä olo edellä, omaa kroppaa kunnioittaen. 

– Minun tai kenenkään ei tarvitse mahtua yhtään mihinkään muottiin. Tärkeintä on se, mitä itsestään ajattelee mielessään. Kropan koosta ei voi oikeasti päätellä juuri mitään.

Lue Sport-lehden numerosta 10/2017, miten opit kohtaamaan ikävät tunteet etkä peitä niitä suorittamiseen. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Sport
Heikot tukilihakset paljastuvat usein ryhdistä.

Tekstariniskan korjaus on helppo täsmäliike, jonka voit tehdä missä vain.

Haikailet ehkä litteää vatsaa tai timmejä käsivarsia. Ehkä muistat treenata vielä coren ja syvät pakaralihaksetkin. Mutta oletko ikinä tullut ajatelleeksi, missä kunnossa kaulasi ja niskasi ovat?

Personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäen mukaan istumatyöläisillä on usein heiveröiset kaularangan lihakset, varsinkin kaulan etupuolella. Siitä voi seurata ajan mittaan kipuja ja jumeja niskaan, kaulaan ja jopa selkään.

Peili vie ongelman jäljille. Heikko kaularanka paljastuu someköyrynä, eli pää roikkuu edessä. Kännykkää räplätessä tai tietokoneella pulma korostuu.

– Huono ryhti kertoo usein siitä, että jossain on heikkoja ja jossain dominoivia lihaksia. Pää painaa monta kiloa, eli jos asento ei ole ryhdikäs, se kostautuu, kun muut lihakset tekevät ylitöitä.

Jalomäen mukaan päätä pitäisi työntää koko ajan vähän taakse, kuin tekisi itselleen kaksoisleuan. Tähän perustuu myös tekstariniskan korjaus, täsmäliike, jolla saat kaulan ja niskan lihaksia aktivoitua ja vahvistettua.


 


 

Tee näin: Seiso selkä suorana ja keskivartalo tiukkana, jalat pienessä haarassa, kädet vartalon sivuilla. Työnnä sitten leukaa niin pitkälle eteen kuin pystyt. Vedä sen jälkeen leuka korostetusti taakse tekemällä itsellesi ”kaksoisleuka”. Tee liikettä usein, monia kertoja päivässä. Tarkoitus ei ole väsyttää lihaksia loppuun asti vaan hakea tuntumaa oikeille lihaksille.

– Tukilihasliikkeet voi tehdä vaikka työpisteellä. Ne ovat myös hyvä lämmittely ennen muuta treeniä, jos haluat saada paremmin tuntumaa lintsaaville lihaksille.

Lue Sport-lehden numerosta 10/17 lisää kehon tärkeistä, unohdetuista tukilihaksista ja nappaa kuuden liikkeen tukilihastreeni, jolla selätät kivut ja jumit. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.