Sport
Lämmittely ymmärretään monesti väärin, lihasten "lämmittämiseksi" millä tahansa liikkeellä.
Lämmittely ymmärretään monesti väärin, lihasten "lämmittämiseksi" millä tahansa liikkeellä.

Personal trainer kertoo myös, mikä aerobinen laite on paras vaihtoehto alku- ja loppuverryttelyyn.

Oletko niitä, jotka salille päästyään polkevat 10 minuuttia crosstraineria, tekevät varsinaisen punttitreenin ja palaavat taas crossarille tai juoksumatolle? Ei ehkä kannattaisi.

Personal trainer, triathlon-ohjaaja Kadri Forsströmin mukaan aerobisia laitteita, varsinkaan juoksumattoa, ei ole syytä edes lämmittelyn tai loppuverryttelyn tarkoituksessa sotkea voimatreeniin.

Lämmittely ymmärretään monesti väärin, lihasten "lämmittämiseksi" millä tahansa liikkeellä. Tärkeämpää on valmistaa lihas tekemään juuri sitä liikettä, joka on vuorossa treenissäkin.

Parasta lämmittelyä on siis ottaa samat liikeradat käyttöön, joita teet saliohjelmassasikin.

Jos ohjelmaan kuuluu kyykkyjä, tee kevyitä kyykkyjä ilman painoja. Pyörittele rankaa ja nosta kädet ylös. Venyttele lonkankoukistajat auki. Mene esimerkiksi juoksijan lähtöasentoon ja vaihtele jalkojen paikkaa parin minuutin ajan. Jo tulee lämmin.

"Lonkat eivät ole mitenkään lämmenneet kyykkyä varten, jos lämmittely on ollut juoksua matolla."

– Esimerkiksi kyykätessä mennään sellaiseen asentoon, jota varten lonkat eivät ole mitenkään lämmenneet, jos verryttely on ollut juoksua juoksumatolla, Forsström sanoo.

Loppuverryttely voi olla jälleen rauhoittavaa samojen liikeratojen läpikäymistä kuin itse treenissä. Lisäksi on hyvä tehdä liikkuvuusharjoituksia lavoille ja hartioille. 

Jos välttämättä haluaa tehdä jotain laitteessa, Forsström suosittelee pyöräilyä. Se säästää rasittuneita lihaksia juoksua enemmän.

Lue Sport-lehden numerosta 9/2017, miten rytmität kestävyys- ja lihaskuntotreenit fiksusti kuin urheilija ja saat vihdoin tuloksia. Mukana myös Kadri Forsströmin kiireiselle sopiva kuuden liikkeen salitreeni, jolla saat voimaa ja poltat rasvaa. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.