Sport

Haluatko mielenrauhaa, vahvan kehon vai syömiset kuntoon? Lopeta ensitöiksesi kaikki kiellot, sillä niistä seuraa vain ongelmia. Fitnessurheilija, valmentaja Eevi Teittinen oppi sen kantapään kautta.

1. Löydä oma normaalipainosi

”Minulla oli aiemmin vaikea suhde peiliin. Olin ihan normaalikokoinen, mutta silti stressasin vatsamakkaroista ja tunsin tuskaa siitä, että en mielestäni sopinut muottiin.

Fitness-kisadieetin jälkeen tajusin, että en näillä geeneillä pysty olemaan sellaisissa rasvoissa, että lihakset paistavat läpi. Kroppani palautuu aina lähtöpisteeseen: tässä on hyvä.

Liian paljon ihannoidaan tietynlaista kroppaa, ja jos ei itse istu ihanteeseen, lisätään kieltoja ja pyritään olemaan jotain muuta. Mutta kielloista seuraa aina ongelmia. Kun hyväksyy itselleen sopivan olotilan, siinä on hyvä olla ja helppo pysyä.”

2. Muuta yksi asia kerrallaan

”Olin vuosia sokerikoukussa: nameja meni aina, kun oli huono fiilis. En alkuun vielä osannut kuunnella kehoani, eli piti lähteä vain jostain. Totutin kroppani syömään säännöllisesti hyvää ruokaa. Lopulta himotkin alkoivat muuttua. Minusta tuli kasvisten suurkuluttaja.

Nyt minusta on käsittämätöntä, kun joku sanoo, että kasvikset maistuvat pahalta. Se kertoo vain siitä, mihin makunystyrät ovat tottuneet.”

3. Nauti, älä stressaa

”Moni kokee huonoa omaatuntoa siitä, että nauttii. Liikunta on suorittamista, vaikka sen pitäisi olla voimavara.

Jos olen väsynyt työpäivän jälkeen, en treenaa tai vaihdan lennosta joogaan. Kun elämä on tasapainossa, en repsahda, kun otan vähän löysää. Eri juttu oli aiemmin, kun stressasin siitä. Silloin kompensoin kieltoja tunnesyömällä.

Liikkumisesta pitäisi tulla fiilis, että on kiva mennä ja sairaan hyvä fiilis lähteä. Kalorien laskeminen kellolla ei saa olla päätarkoitus, vaan se, että on kivaa kehittyä ja haastaa itseään.”

Lue Sport-lehden numerosta 1/2018, miten Eevi pääsi eroon tunnesyömisestä ja mikä auttoi vaikean vuoden yli. Mukana myös Eevin innostava 8 viikon bootcamp, jolla saat superstartin vuoteen vartin kotitreeneillä ja syömällä hyvin! Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.