Sport
Nastat jalkaan ja ulos! Mutta mihin aikaan, ja mikä laji?
Nastat jalkaan ja ulos! Mutta mihin aikaan, ja mikä laji?

Jo 20 minuutin hengästyminen auttaa kaamosoireisiin, ja kuukauden säännöllinen treeni helpottaa oloa jo selvästi.

Useimmille meistä tapahtuu pimeään vuodenaikaan jotain. Puhti hiipuu, pimeät aamut ja illat uuvuttavat. Itsensä liikkeelle saaminen vaatii vahvempaa tahdonvoimaa kuin aikaisemmin. 

Liikkuja selviää kaamoksesta voittajana. Mutta millainen treeni virkistää parhaiten? Listasimme kolme täsmäkeinoa nuutumukseen. Ja kohta ollaankin jo valon puolella!

1. Alkuilta paras

Brittiläinen John Moores -yliopisto selvitti, että liikunta klo 17 ja 21 välillä vaikuttaa myönteisesti kaamoksen aikaan heittelehtivään vuorokausirytmiin. Tähän aikaikkunaan ajoitettu reipas kuntoilu syventää yöunta ja nostaa elimistön vireystilaa päivällä.

Kuntoilu kuitenkin myös aktivoi elimistöä, ja siitä palautuminen voi kestää kaksi, kolme tuntia. Optimaalisin liikunta-aika onkin useimmille 17–18
välillä, jotta yöuni ei häiriinny.

2. Hengästy reilusti 

Tutkimuksissa kaamosoireita on helpottanut liikunta, joka vastaa rasitustasoltaan aerobista ryhmäliikuntaa tai salitreeniä. Rasittava liikunta säännöllistää aivojen sisäistä kelloa ja parantaa unenlaatua. Sen sijaan rennot joogat ja bodybalance-tyyliset treenit eivät virkistäneet samalla tavalla.

3. Tavoittele pieniä pätkiä

Kun liikkuu säännöllisesti ainakin kaksi, kolme kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan, kaamosoireet helpottavat kuukaudessa. Jos pimeällä ajatus puolenkin tunnin treenistä tuntuu vaivalloiselta, ota tavoitteeksi vartin pätkä; kun lähdet liikkeelle, todennäköisesti jaksat himpun pidempäänkin.

Kuntoilu lievittää pimeäoireita nopeasti: jo 20 minuutin hengästyminen laittaa mielihyvähormonit liikkeelle.

Sport-lehden numerossa 1/18 kerromme, miten virität omasta kodistasi edullisesti tehokkaan kuntosalin. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.