Sport
Haluatko eroon kroonisesta stressistä? Juoksu on lajisi.
Haluatko eroon kroonisesta stressistä? Juoksu on lajisi.

Juoksu näyttää toimivan sekä muistin parantamiseen että stressin suitsimiseen. 

Pitkittynyt stressi ajaa ikävään noidankehään. Kun paineet kasautuvat, aivot toimivat puolitehoilla eivätkä suoriudu normaaliin tapaan. Työtaakka kasvaa edelleen.

Ratkaisu ulos kierteestä voi olla tuttu laji: juokseminen. Brigham Young -yliopiston tuoreen mukaan lenkkeily nimittäin vaikuttaa olevan superlaji stressiä vastaan. 

Stressi tekee tuhojaan muun muassa hippokampuksessa, joka on oppimisen ja muistin keskus. Vaikka lenkki ei sillä hetkellä rentouttavalta tuntuisikaan, jokainen kilometri tekee hyvää sisäisesti. 

Jo kuukauden maltillinen juoksuharrastus vaikuttaa vahvistavan aivoja. Se voi peräti auttaa kumoamaan stressin tuhot. Muistikin tykkää ja vahvistuu. Aiempien tutkimusten mukaan lenkkeily voi myös lisätä uusia hermosoluja tehokkaammin kuin voima- tai intervallitreeni.

Sitä paitsi junnaava, simppeli laji on parasta aivolepoa. Sen kun vain sidot lenkkarinnauhat ja menoksi.

Sport-lehden numerossa 4/18 testasimme kevään parhaat juoksukenkäuutuudet. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Sport
Uutta uraa joogan parissa ei ole tarvinnut katua.
Uutta uraa joogan parissa ei ole tarvinnut katua.

Saisiko hyvinvointialalta itselleen ammatin? Johanna Pawli irtisanoutui työstään ja aloitti uuden uran joogayrittäjänä.

 

Moni haaveilee uudesta urasta hyvinvointibisneksessä, sillä hyvä olo kiinnostaa ja palvelut myös myyvät. Ensin tulivat life coachit eli elämäntaidon valmentajat, jotka auttavat ihmisiä hallitsemaan arkeaan ja saavuttamaan unelmiaan. Nyt parempaa oloa voi tavoitella joogaretriitin, energiahoitojen tai hengitysvalmentajan avulla. 

– Hyvinvointipalveluiden käyttö on arkipäiväistynyt viimeisen viiden vuoden aikana, toteaa Jarno Lemmelä TrainerLabista.

– Terveystuloksia halutaan nopeasti, jotta jää enemmän aikaa perheelle ja kulttuuriharrastuksille.

"Terveystuloksia halutaan nopeasti."

Ei ihme, että alan tekijäpuolelle on tunkua. Joku puutuu leipäduuniinsa ja etsii vaihtelua muovaamalla harrastuksesta työn, toinen on kokenut huikean elämäntapamuutoksen ja tahtoo kannustaa muita samaan.

– Omakohtainen innostus yhdistää kaikkia alan tekijöitä. Sitkeys, tarmokkuus, rohkeus ja mutkattomuus, Lemmelä listaa.

Hyvinvointiyrittäjä tuottaa lähes aina aineetonta palvelua kohdaten asiakkaan intiimisti. Hän myy mielikuvan maaliin pääsystä ja tekemisen riemusta.

– Henkilökemioiden on toimittava, sillä ilman sosiaalisia taitoja ei pärjää.

Kuka on asiantuntija?

Luulot pois heti alkuun: hyvinvointialalle on helppo tulla, mutta toinen tarina on se, kuinka alalla pärjää.

Siinä missä yritysmaailmassa syynätään tutkintoja, hyvinvointimaailmassa pelataan mielikuvilla. Siksi personal trainerin sporttinen olemus on paras käyntikortti. Antti Kasanen Valmennuskeskus Publicista sanoo suoraan, että viime vuosina yrittäjien näkyvyys on ajanut koulutuksen ohi.

– On kinkkistä, että ennen asiantuntijatitteli ansaittiin käymällä koulut, tekemällä kymmenen vuotta hommia ja kirjoittamalla kirja. Nyt kuka tahansa voi lyhyen kurssin päätteeksi nimittää itseään "asiantuntijaksi". Hyvä blogi yhdistettynä mututuntumaan voi olla yrittäjän cv. Se tekee palveluiden vertailun hankalaksi.

Hyvinvointialalle on helppo tulla, mutta toinen tarina on se, kuinka alalla pärjää.

Valmennuskeskus Public ei ota kantaa aloittelevan yrittäjän liikeideaan ja osaamiseen vaan auttaa häntä menestymään: tekemään liiketoimintasuunnitelmaa, rajaamaan järkevän asiakasryhmän ja kartoittamaan kilpailijat. Hyvinvointialalle tähtäävien valmennukset ovat olleet niin suosittuja, että heille on järjestetty ihan omia ryhmiä.

Helppouden harha

Aloitteleva yrittäjä saattaa kärsiä kavereiden luomasta helppouden harhasta: koska he ovat joviaalisti täpinöissään liikeideasta, koko maailma on. Kasanen pudottaa pilvilinnoista:

– Aluksi on hankala löytää asiakkaita, jotka maksavat palvelusta 50–100 euroa tunti plus alvin. Sen halvemmalla ei kuitenkaan voi osaamistaan myydä, jos meinaa elää kitkuttelematta.

Aloitteleva yrittäjä ei laske työtuntejaan.

Aloitteleva yrittäjä ei laske työtuntejaan. Kun puhelin soi, siihen pitää vastata. Itsensä voi vetää nopeasti piippuun, jos ei merkitse kalenteriin aikaa itselle.

– Vapaapäivät ovat lepoa, eivät kirjanpitotuskailua varten, Kasanen sanoo tiukasti. Jotta voi keskittyä asiantuntijuuteensa, paperitöiden ja markkinointihommien vastuuta on jaettava.

Joogasta uusi ura

Johanna Pawli, 44, on esimerkki rohkeasta hypystä uuteen. Hän työskenteli ekonomina, kunnes kroppa alkoi reagoida työmäärään. 

– Suorituskeskeisyys hallitsi töitäni ekonomina. Ajoin kehoani jumiin ja kärsin uupumuksesta. Joogan avulla sain hetkeksi laskettua kierroksia alas ja hengitin kevyemmin.

Johanna oli aina harrastanut joogaa ja hakenut koulutusta ulkomailta saakka.

"Muut opiskelivat ekonomin täydennysopintoja, minä opiskelin aina joogaa."

– Muut opiskelivat ekonomin täydennysopintoja, minä opiskelin aina joogaa. Sitten huomasin, että kakkoskotikaupungissani Hangossa ei ollut yhtään joogakoulua. Löysin vanhan saunatilan ja ryhdyin pitämään siellä viikonloppuisin tunteja, joita kutsuin joogan laboratoriokokeiksi. Porukka löysi paikalle kauppoihin jakamieni ilmoitusten ja Facebook-myllytyksen turvin.

Viisi vuotta sitten Johanna löysi Hangosta joogaretriitteihin sopivan tilan. Hän päätti kokeilla siipiään. 

– Irtisanouduin työstäni ja perustin Merijoogan. Nimi tupsahti mieleeni kävellessäni merenrannassa, joka on minulle rakas paikka. Nyt saleillamme Hangossa, Helsingissä ja Espoossa on tunteja yinjoogasta ilmajoogaan. On vapauttavaa lähteä töihin joogapöksyissä kauluspaidan sijaan. Alun 24/7-aherruksen jälkeen olen oppinut delegoimaan töitä ja ottamaan omia lomia. Keskityn itse kursseihin, joissa pääsen parhaiten lähelle asiakkaita.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Sport

Kaipaatko ryhmän buustia juoksuharrastukseen? Valitse sopiva treeniohjelma kolmesta vaihtoehdosta ja lähde juoksemaan kymppi Sport-lehden kanssa!

Kuvittele, että kuuden viikon kuluttua tästä hetkestä ylität maaliviivan kymmenen kilometrin kohdalla. Kuulostaako kaukaiselta?

Kymppi on juoksumatka, joka sopii yllättävän monelle. Vaikka et olisi koskaan hölkännyt metriäkään, tavoitteen voi saavuttaa jo kuukauden, parin treenillä. 

Jos haaveenasi on juosta tänä kesänä kymppi ja kaipaat tsemppiä porukasta, osallistu Sport-lehden kuuden viikon juoksuhaasteeseen.

Näin se onnistuu!

1. Valitse itsellesi sopivin ohjelma kolmesta vaihtoehdosta:

Vasta-alkaja (aloitat juoksuharrastuksen nollasta tai pitkän tauon jälkeen): aloita tästä 2 viikon starttijaksosta.

Keskitaso (jaksat juosta nyt jo noin 15 min putkeen ja tavoitteenasi on juosta kymppi läpi): aloita tästä aloittelijan 6 viikon ohjelmasta.

Edistynyt (juokset nyt jo 10 km noin 60 minuuttiin ja haluat lisää vauhtia): aloita tästä edistyneemmästä 6 viikon ohjelmasta 

2. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa

3. Ota kuva juoksutreeneistäsi ja tägää se #sportkymppi. Osallistut tällöin Sportin irtonumeroiden (5 kpl) sekä Tarja Virolaisen Juoksijan sielu -teoksen arvontaan. 

4. Tossut jalkaan ja menoksi!