Sport
Tylsyys tekee aivoille hyvää.
Tylsyys tekee aivoille hyvää.

Loma on hyvää aikaa kokeilla, onko elämässäsi tarpeeksi hiljaista tilaa.

Onko sinun vaikea luopua rutiineista? Orjallinen tekeminen voi täyttää jotain sisäistä tarvetta, jota on hankala huomata, kun kiitää oravanpyörässä.

– Hyvään ja tasapainoiseen elämään liittyy hiljaista tilaa. Suorittamisen paine katoa ja alkaa kuulla omia sisimpiä ajatuksiaan, muistuttaa Senior NLP-kouluttaja Reetta Vanhanen.

Jos et osaa istuskella rauhassa varttia kahvikuppi kädessä, se voi olla merkki pysähtymisen vaikeudesta tai ikävystymisen pelosta.

Mieli vapautuu, väkinäinen ponnistaminen kaikkoaa ja olo rentoutuu.

Vanhanen kehottaa kokeilemaan viimeistään lomalla hidasta aamuhetkeä sen sijaan, että säntää tukka putkella salille tai lenkille. Muutaman minuutin oma hetki voi toimia yhtä energisoivasti kuin tunnin meditaatio: mieli vapautuu, väkinäinen ponnistaminen kaikkoaa ja olo rentoutuu.

Näin teet harjoituksen:

1. Keskity

Paina peppu vasten tuolia ja keskity muutaman minuutti vain itseesi. Huomaa hengityksen rytmi, kuinka rintakehä nousee ja laskee hengityksen tahdissa.

2. Aisti

Tunnustele kuppia kädessäsi, tunne kahvin tuoksu nenässäsi, makustele kahvia, kuuntele hiljaisuuden, musiikin, luonnon ääniä.

3. Huomioi ympäristö

Katsele mitä ikkunasta näkyy: tuulenpuuskia, ihmisiä, lintuja?

4. Siirrä ajatuksesi ja fokus

Mitä juuri sinä tahtoisit tänään tehdä – vai olisiko ihanin ajatus vain olla kotona?

Peitätkö ikävät tunteet suorittamiseen tai tunnesyömiseen? Lue Sport-lehden numerosta 10/2017, miten pääset tunteiden juurille ja opit ruokaan ja treeniin mutkattoman suhteen. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.