Sport
Parasta antirentoutumista Marille on latte täysmaitoon ja Kaunarit.
Parasta antirentoutumista Marille on latte täysmaitoon ja Kaunarit.

Mari Sainion uusperheessä ei ruoasta pihistellä. Ruoka on luomua ja usein lähitiloilta noudettua.  Mari piti viikon verran ruokapäiväkirjaa.

Mari Sainion koko perheen aamu alkaa smoothiella, jossa on itse kerättyjä luomumansikoita kantoineen, omenaa, turkkilaista jogurttia, pinaattia ja vaniljaheraa. Aikuisten versiossa on myös kurkumasta puristettua mehua ja inkivääriä tuomaan potkua.

– Lapsetkin ovat tottuneet aamusmoothieen. Kun en ollut tehnyt sitä muutamaan päivään, poikani Rasmus tuli kysymään, voisinko tehdä sitä seuraavaksi aamuksi.

Eineksiä tässä perheessä ei vedellä. Mari uskoo, että kroppa osaa itse pyytää hyviä raaka-aineita, mutta se pitää opettaa siihen pienestä pitäen. Hän valmistaa kaiken ruoan itse mahdollisimman puhtaista raaka-aineista ja välttelee gluteenia ja maitotuotteita.

– En halua, että omat lapseni syövät sokerimuroja aamuisin ja kananugetteja ja ranskalaisia iltaisin. Mitä enemmän olen tutkinut, miten paljon ruoka vaikuttaa terveyteen, sitä hysteerisempi minusta on tullut, Mari naurahtaa.

Ostan parasta, mitä rahalla saa.

Asunto- ja autolainan jälkeen rahaa kuluu arjessa eniten ruokaan. Joka toinen viikko perheeseen kuuluvat myös aviomies Kimin lapset, jolloin kaupassa pitää käydä joka päivä. Siitä huolimatta Mari tuhlaa surutta luomuun ja on valmis näkemään vaivaa sen hankkimiseen.

– Ostan parasta, mitä rahalla saa.

Kesäkaudella Mari ajaa kerran viikossa Sipooseen Ahlbergin luomutilalle, josta hän ostaa jääkaapin täyteen vihreää, kuten basilikaa, vesikransseja, babypinaattia, salaatin versoja ja suosikkiaan neidon salaattia.

Mari ohjaa viikossa parisenkymmentä liikuntatuntia. Työpäivinä hän satsaa eväisiin, jotka hän syö autossa siirtyessään tunnilta toiselle. Treenikassissa on proteiinipalleroita, banaani tai itse tehty kanasalaatti, jonka päällä on öljyä ja ripaus merisuolaa.

Viime aikoina Mari on kokkaillut vegaaniruokia ja leikkinyt ajatuksella, voisiko hänestäkin olla miehensä veljen Patun tavoin kasvissyöjäksi. Suosikiksi on noussut porkkana-linssikeitto inkiväärillä ja kookosmaidolla.

On ollut valaisevaa huomata, ettei aina tarvitse perinteistä juustoa.

– Olen myös oppinut laittamaan riisikakkujen päälle esimerkiksi avokadoa. On ollut valaisevaa huomata, ettei aina tarvitse perinteistä juustoa, Mari kertoo.

Lauantaisin perheessä on herkkupäivä, jolloin saa syödä mitä haluaa, kuten kebabia ja karkkia. Arkisin Mari herkuttelee luomutäysmaitoon valmistetulla lattella ja katsoo Kauniita ja Rohkeita.

– Se on aivot narikkaan -hetkeni. 

 

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Marin ruokapäiväkirjaa: 

”Öljyjen lisääminen ruokavalioon on nykyään suosittua. Kannattaa panostaa välttämättömiä rasvahappoja sisältäviin tuotteisiin kuten kalaan, rypsi- ja oliiviöljyyn ja pähkinöihin. Toisaalta paljon liikkuvilla ja urheilijoilla puutetta on yleensä rasvan sijaan hiilihydraateista, jolloin jaksamisen ja suorituskyvyn kannalta hyödyllisempää voi olla lisätä esimerkiksi juureksia, viljatuotteita ja hedelmiä.”

Hyvin menee

Vaihteleva ruokavalio, johon on selvästi panostettu.

Kasviksia, marjoja ja hedelmiä on monipuolisesti.

Kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita Mari saa ruoasta riittävästi.

Mari on löytänyt itselleen sopivan tavan syödä liikunnallisina työpäivinä.

Kiva, että viikkoon mahtuu myös juhlaherkuttelua.

Paranna vielä

Kannattaa huolehtia, ettei samaa ravintoainetta saa useammasta ravintolisästä. Marin käyttämässä vitaminoidussa juomassa on myös D:tä ja aamun ravintolisissä C:tä. D-vitamiinin saannin turvallinen yläraja on 100 mikrogrammaa vuorokaudessa, joten annostus on hyvä tarkistaa.

Mari kommenttoi saamaansa palautetta: 

”Paljon liikkuvana olen oppinut kuuntelemaan kroppaani melko tarkasti. Hyvälaatuinen rasva välillä runsaastikin nautittuna tuntuu hyvältä. Välillä kehoni huutaa hiilareita enemmän ja silloin painotan sitä puolta vahvemmin. D-vitamiinitasoja mittautan, ja syömälläni määrällä arvot pysyvät optimaalisella tasolla eli 120nmol/l.”

Mikä oli tv- ja radiojuontaja Sami Kurosen suurin oivallus ruokaremontissa? Lue Sportista 2/18! Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Mari Sainio, 44

Tanssinopettaja, personal trainer, toimittaja ja juontaja asuu Helsingissä aviomiehensä Kim Sainion ja lastensa Jimin, 9, ja Rasmuksen, 8. kanssa. Käy Marco Bjurströmin Step Up School -tanssikoulussa, kun ehtii.

Sport

Lotta Näkyvä on mukana ensi vuonna esitettävässä Selviytyjissä. Mikä viidakossa pelottaa eniten ja mitkä ovat hänen valttejaan?

Lue myös juttu: 

Sport

Malli Lotta Näkyvä viettää kesäkuun lopulla kolmekymppisiään. Todellinen käännekohta tuli eteen jo vuosi sitten.

Viime kesänä Lotta Näkyvä oli valmistautumassa ystävänsä häihin, kun hänet lävisti voimakas pelko.

– Tuntui kuin en olisi saanut happea ja sekoan. Aviomieheni Kristian sai lähteä häihin yksin, kun jäin sänkyyn makaamaan.

Lotta heräsi siihen, että hän oli vaivihkaa ajanut itsensä uuvuksiin: suorittanut kaksia opintoja ja matkustanut Kristianin luo ulkomaille aina kun mahdollista. Lopulta Lotan isän, Aki Hintsan, kuolema romahdutti korttitalon.

– Sängyssä maatessani ajattelin, etten ansaitse seuraavaa hengitystäni, koska en ole tehnyt mitään sen eteen.

"Suorittaminen ei tee minusta yhtään tehokkaampaa."

Kohtaukset loppuivat vasta, kun Lotta alkoi keskustella itsensä kanssa raivorehellisesti ja käsitellä tunteitaan.

– Olin ollut jopa ylpeä siitä, etten tarvitse lepoa tai vapaapäiviä. Mutta paniikkikohtaukset pakottivat nöyrtymään. Oivalsin, ettei omaa arvoa tarvitse ansaita. Nyt ymmärrän myös, ettei suorittaminen tee minusta yhtään tehokkaampaa.

Enää Lotta ei aloita aamujaan lukemalla sähköposteja, vaan hiljentymällä, meditoimalla ja rukoilemalla. Hän tahtoo rauhoittaa hetken kiittääkseen uudesta päivästä ja siitä, että on elossa.

– Olen hyväksynyt myös sen, että olen aina "work in progress".

Miten Lotta pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan? Mikä liikuntalaji koukuttaa hänet extreme-elämyksiin? Lue koko haastattelu Soprt-lehden numerosta 6-7, joka ilmestyy 14.6. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.