Sport
Street-tanssien asenne ja rytmit kolahtivat Evaleenaan jo teininä.
Street-tanssien asenne ja rytmit kolahtivat Evaleenaan jo teininä.

Kun Evaleena Vuorenmaa palasi äitiyslomalta tanssisaleille, hän teki karun huomion: töitä ei liikene niin helposti kuin hoikkana. Lopulta hän päätti avautua ulkonäköpaineista ja ahtaista ihanteista julkisesti. 

Se iski kuin häkä. 14-vuotiaana Evaleena Vuorenmaa päätyi ystävänsä mukana tanssitunnille, jossa hiottiin koreografiaa Michael Jacksonin kappaleeseen. Katutanssien tiukat rytmit ja asenne kolahtivat.

– Siihen loppuivat kuoro, pianonsoitto, karate ja jalkapallo.

Harrastus syveni intohimoksi. Evaleena pääsi tuuraajaksi tanssikoululle ja sai vähitellen omia tunteja. Lopulta opetettavaa kertyi niin paljon, että tanssista tuli ammatti.

"Ajattelin, että olen epäonnistunut naisena, tanssijana ja äitinä."

Kolmekymppisenä Evaleena alkoi odottaa esikoistaan ja muutaman vuoden päästä toista lastaan. Raskauksien mukana kertyi 40 lisäkiloa. Se ei ollut helppo yhtälö liikunnallisen ammatin kanssa, jossa joutuu olemaan esillä.

– Äitiyslomalta paluu ahdisti hirveästi. Kun viimeksi olin opettanut, olin normaalikokoinen 67-kiloinen. Ajattelin, että olen epäonnistunut naisena, tanssijana ja äitinä.

Onneksi Evaleenalla on aina ollut vahva itsetunto. Häpeän alla ylpeys ja järki muistuttivat: Mitä väliä? Rakastat työtäsi, keskity siihen.

– Olen opettanut kohta 20 vuotta. Silti menin siihen lankaan, että aloin epäillä itseäni. Ajattelevatkohan muut nyt, että olen epäpätevä? Vaikkei kehon koolla ja taidoilla ole mitään tekemistä keskenään.

Evaleena muistuttaa, että kuka tahansa voi olla epävarma nahoissaan. "Itsekin olin kriittisin timminä 56-kiloisena."
Evaleena muistuttaa, että kuka tahansa voi olla epävarma nahoissaan. "Itsekin olin kriittisin timminä 56-kiloisena."

Tanssijamyytit kumoon

Tanssisaleille palattuaan Evaleena teki karun huomion: töitä ei liikene niin helposti kuin hoikkana. Monissa tanssilajeissa kehoihanne on kapea. Artistinhakutilaisuudessa saatetaan täräyttää suoraan, että haetaan 175-senttistä ja hoikkaa.

– Eikä esimerkiksi musiikkivideoissa näy isokokoisia taustatanssijoita. Puhutaan tanssijan vartalosta eli pitkät raajat, hoikka ja urheilullinen. Mutta ei se ole yleinen totuus. Siitä olen hyvä esimerkki. Jos arkailee, voiko tulla tanssitunnille ja sitten näkee minut, tajuaa: kyllä voi.

Lopulta Evaleena rohkaistui avautumaan paineista julkisesti. Hän jakaa sometileillään rehellisiä tekstejä ja kuvia. Viesti on, ettei tarvitse mahtua yhteen muottiin.

”Kuka on määrittänyt, että iso maha on ruma?”

– Kun julkaisen kuvan, sydän takoo ja käyn läpi kelan: maha näyttää niin isolta. Sitten vastaan itselleni: no, Eve, se näyttää isolta, koska se on iso. Kuka on määrittänyt, että iso maha on ruma?

Viikossa Evaleena opettaa 25 tuntia. Lisäksi hän treenaa muiden tunneilla ja valmentaa tanssiryhmiään.

– Moni ajattelee, että lihava ei voi olla terve tai että lihavat ovat laiskoja. Haluan haastaa myös näitä stereotypioita.

Evaleena ihailee muun muassa Janet Jacksonin taustatanssijaa Allison Clairea, joka on pluskokoinen. "Kun hänet näkee, ei todellakaan kiinnitä huomiota hänen kokoonsa. Hän on vain aivan järjettömän lahjakas tanssija."
Evaleena ihailee muun muassa Janet Jacksonin taustatanssijaa Allison Clairea, joka on pluskokoinen. "Kun hänet näkee, ei todellakaan kiinnitä huomiota hänen kokoonsa. Hän on vain aivan järjettömän lahjakas tanssija."

Suurin sysäys on tullut omilta oppilailta. Joka vuosi joku tulee kysymään, voiko laittaa näytökseen peittävämmän paidan.

– Itsekin olin kriittisin timminä 56- kiloisena. Kerran tanssikisoissa itkin pukkarissa, että läskit näkyvät. Mitkä läskit, olen miettinyt jälkikäteen. Ja vaikka läskiä olisikin, niin mitä sitten?

Avomiehen tuki ja avoimet keskustelut ystävien kanssa ovat korvaamaton apu.

– En vielä pysty hyväksymään kaikkia kilojani, mutta olen jo armollisempi.

On myös terapeuttista, kun pääsee pukemaan elämäänsä tanssiksi. Evaleena haaveilee saavansa jonain päivänä tehdä koreografiat isoon tanssiproduktioon.

– Enkä silloin seuloisi ihmisiä ulkonäön, vaan taitojen mukaan.
 

 

Evaleenan vinkit

Vertaistuki auttaa.

Saan voimaa somen kehopositiivisuuden lähettiläiltä, mutta eniten ystäviltäni.

Suhtaudu ihanteisiin kriittisesti.  

Naisellista ja seksikästä on muukin kuin pieni vyötärö.

Kehoviha ei katso kokoa.

Kuka tahansa voi olla epävarma nahoissaan. Ole armollinen itsellesi.

Sport
Jenni herkuttelee juustoilla ja makkaroilla, harvemmin makealla.
Jenni herkuttelee juustoilla ja makkaroilla, harvemmin makealla.

”Elämästä kuuluu nauttia”, on suositun tv- ja radiojuontajan motto. Nyt hän piti ruokapäiväkirjaa. 

Jos Jenni Alexandrova saisi valita, hän suuntaisi työpäivän jälkeen mieluummin saunaan ja sohvalle kirjan kanssa kuin urheilemaan. Satsaus omaan personal traineriin kannatti: urheilusta on tullut osa arkea, ja treenin voimin kiireistä aikataulua jaksaa paremmin. Myös ruokavalio petraantui.

– Treenien aloittamisen jälkeen olen lisännyt ruokavaliooni merkittävästi lämpimiä kasviksia. Aikaisemmin söin ne lähinnä kylminä salaatin seassa.

Nautiskelu on edelleen sallittua. Vapaaillan juontaja viettää mieluiten ystäviensä ympäröimänä ja maistelee uutta à la carte -menua. Fine diningiin saattaa upota satoja euroja kuukaudessa.

– Onhan se aika tyyristä, mutta elämästä kuuluu nauttia. En keksi parempaa tapaa viettää aikaa. Toisaalta en kuluta rahaa yökerhoihin.

Onnistuneeseen ravintolakokemukseen kuuluvat sommelierin valitsemat viinit ja lasten alkoholittomat drinkit. Kahdeksanvuotiaan poikansa juontaja on opettanut avarakatseiseksi.

Pikkaisen nieleskelimme, kun 350 euron lasku saapui pöytään.

– Olen onnekas äiti, sillä juuri koskaan ei ole tullut hyitä. Poikani rakastaa jopa oliiveja ja sinihomejuustoa.

Kutkuttavat makuelämykset ohjaavat myös lomakohteiden valintaa. Yksi lempikeittiöistä on Ranska, jonne suuntautui viime kesän lomareissu yhdessä avomiehen kanssa. Eräässä luksushotellissa pariskunnan oli tarkoitus nauttia ainoastaan lasilliset, mutta he tilasivat hetken mielijohteesta pienet salaatit ja muutaman palan sushia.

– Pikkaisen nieleskelimme, kun 350 euron lasku saapui pöytään, mutta maksoimme kiltisti puoliksi, Jenni nauraa.

Arkisyömisissä Jenni tyytyy vähempään. Aamulla heti herättyään hän nakkaa veteen C-poretabletin ja juo kolme kuppia kahvia.

Poikansa hän kantaa peiton sisässä aamiaispöytään, jossa on bulgarianjogurttia marjojen kera.

– Itselleni ruoka ei aina maistu aamuisin, mutta toista se on sitten, jos joskus saa nauttia hotellin aamiaisesta pitkän kaavan mukaan.

Treeninsä Jenni tekee aina aamulla, jotta hikoilemisen jälkeen pääsee suoraan lounaalle. Keittiössä hän ei juuri viihdy. Arkiruoka syntyy nopeasti, ja smoothiet hän ostaa valmiina. Yksinkertaisimmillaan illallinen koostuu kylmäsavulohesta, tomaatista ja kurkusta. Kylkeen tulee köntti bulgarianjogurttia.

– Olen nopean arkiruoan ystävä. Tykkään kokata, jos minulla on siihen aikaa.

Jenni herkuttelee pähkinöillä, makkaroilla ja juustoilla. Joskus hän syö karkkipussin jämät, jotka ovat jääneet pojalta.

– En ole ikinä ollut makean perään. Ravintolassakin tilaan jälkiruoaksijuustolautasen.

Olen nopean arkiruoan ystävä.

Muutamia linjanvetoja Jenni on tehnyt. Leivästä hän luopui viime kesänä. Energiatasot kohenivat niin, ettei keittiön hyllyiltä löydy enää muita viljatuotteita kuin hapankorppuja. Myös maito on jäänyt kokeilun kautta pois.

– Akneni on parantunut, kun olen luopunut maidosta. En tosin tiedä johtuuko se siitä, koska syön edelleen juustoja, Jenni virnistää.

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Jennin ruokavaliota

”Satsaa kuitupitoisiin kasviksiin”

”Kun illan viimeinen ateria on kovin aikaisin, yöllinen paastoaika venähtää pitkäksi. Jos esimerkiksi treenaa tavoitteellisesti, iltapala ennen nukkumaanmenoa voi säästää lihasproteiinia hajoamasta ja edistää palautumista päivän rasituksesta. Hiilihydraatteja sisältävä iltapala saattaa myös auttaa nukahtamaan. Raskas ja rasvainen ilta-ateria taas voi häiritä unta.”

Hyvin menee

  • Terveellinen kokonaisuus, jossa on myös nautintoa mukana.
  • Kivasti erilaisia kasvikunnan tuotteita, muutakin kuin salaattia ja kurkkua.
  • Ihailtavan monipuolisesti marjoja aamuisin ja suositusten mukaan kalaa.

Paranna vielä

  • Täysjyväviljaa ei ole, mikä vähentää kuidun saantia. Satsaa vielä enemmän muuhun kuitupitoiseen, kuten pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin, kaaleihin ja marjoihin.
  • Välipalalle voisi harkita proteiinipitoista lisää.
  • Raudan saanti jää alle suositusten. Hyvin imeytyvää hemirautaa saa lihasta ja kalasta. Kasvikunnasta raudanlähteitä ovat täysjyvä, palkokasvit ja tummanvihreät kasvikset.
  • Laskennallisesti enemmänkin voisi syödä, mutta toki oma fiilis ja kehon nälän ja kylläisyyden tunteet kertovat paljon.

Jenni kommentoi saamaansa palautetta

”Rauta tuli yllätyksenä”

”Kiva kuulla, että ruokavalio on suhteellisen kunnossa. Tiedostan, että välipaloja minun kannattaisi lisätä. Raudan saannin vähyys tuli yllätyksenä, en ole edes ajatellut moista. Siihen aion nyt kiinnittää huomiota.”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Sport
Tuija Pehkonen on opetellut rauhoittumaan myös hengitysharjoitusten avulla.
Tuija Pehkonen on opetellut rauhoittumaan myös hengitysharjoitusten avulla.

Toimittaja-juontaja Tuija Pehkonen kauhistui tajutessaan, kuinka paljon hän vietti aikaa sosiaalisessa mediassa.

Muutama kuukausi sitten Tuija Pehkonen, 32, latasi Moment-nimisen sovelluksen. Moment seuraa automaattisesti älypuhelimen käyttöä ja sitä, kuinka paljon käyttäjä viettää aikaa minkäkin sovelluksen parissa.

– Olin järkyttynyt lukemista: olin somessa kolmesta neljään tuntia päivässä, joskus jopa viisi! Sen jälkeen aloin tietoisesti vähentää somenkäyttöä.

Sovelluksesta on ollut konkreettista hyötyä. Nyt päivittäinen some-tuntien määrä alkaa useimmiten kakkosella, joskus jopa ykkösellä.

– Onhan se edelleen ihan törkeä aika, mutta parannusta entiseen.

"Jos lähden esimerkiksi kävelylle, jätän kännykän kotiin tai laitan sen älä häiritse -tilaan."

Tuija kertoo tajunneensa vasta nyt, miten paljon jatkuva sosiaalisessa mediassa pyöriminen on vaikuttanut hänen ajatteluunsa.

– Ei ole ihme, että mieli on koko ajan vähän sotkuinen, kun viettää noin paljon aikaa somessa. Koko ajan tulee ärsykkeitä ja pitää olla tsekkaamassa jotain. Se tekee minut levottomaksi.

Nyt Tuija pitää tietoisesti taukoja puhelimen räpläämisestä.

– Jos lähden esimerkiksi kävelylle, jätän kännykän kotiin tai laitan sen älä häiritse -tilaan.

 

Miten Tuija on oppinut nauttimaan yksinäisyydestä? Mitä hän ajattelee ulkonäöstään? Lue koko haastattelu Sport-lehden numerosta 8, joka ilmestyy 2.8. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.