Kuva: Jan Lönnberg
Kuva: Jan Lönnberg

Personal trainer Johanna Muhonen juoksee myös talvisin. Tässä naisen viisi vinkkiä, joiden avulla talvijuoksu on vieläkin mukavampaa.

1. Pukeudu oikein.

Kompressiosukat vähentävät pohkeiden kipeytymistä ja auttavat palautumisessa. Ohut, tekninen aluskerrasto pitää ihon kuivana,  ja fleecepusero lämmittää. Päälle tuulta ja sadetta pitävät, hengittävät juoksuhousut ja -takki. Muista myös pipo, käsineet ja heijastimet!

2. Hanki hyvät lenkkarit.

Nastapohjat ovat oleelliset talvijuoksussa, etenkin aloittelijoilla. Lumen peittämä musta jää on petollinen.

3. Huomioi pakkasrajat.

Muutama pakkasaste ei haittaa, mutta 8–10 asteen pakkasessa juoksu alkaa rasittaa keuhkoja.

4. Lämmittele.

Aloita lenkki kävelemällä vähintään viisi minuuttia, jotta lihakset lämpiävät. Jäähdyttele kävelemällä myös lenkin päätteeksi.

5. Valitse tuttu reitti.

Juokse vain valaistuilla, tutuilla ja turvallisilla alueilla. Suunnittele reitti niin, ettei sinun tarvitse ylittää autoteitä.

Lue myös:

Tahdotko kiinteän pepun? Kokeile tätä lajia

Jumppaa käsivarret kiinteiksi - katso video