Sport

Päiväretki luontoon tekee hyvää. Vielä parempi, jos viivyt yön yli. Metsäpelkoiselle käy oma tai kaverin parveke.

Ah, aamukaste ja linnunlaulu!

Aika kaivaa kaapissa nököttävä teltta esiin! Stressi haihtuu päiväretkelläkin, mutta jos viivyt luonnossa yön yli, saat vielä suuremmat hyödyt. Terveysvaikutukset nimittäin kasautuvat.

Raittiissa ilmassa verenpaine laskee. Taivasalla nukkuessa myös unirytmi aikaistuu luonnostaan, kun keinovalo ei häiritse nukahtamista. Mitä pidempään luonnossa viivyt, sitä pitkäkestoisemmasta stressistä ehdit palautua. Vuorokausi on mielelle jo miniloma.

Pimeys, kylmyys ja märkyys saa monet kavahtamaan ajatusta makuupussiin kääriytymisestä, mutta kun varusteet ovat kunnossa, pieni epämukavuus ei kiusaa. Siitä tulee vain osa kokemusta.

Maastoa voi laajentaa vähän kerrallaan. Jos pedot pelottavat tai haluat päästä äkkiä vessaan, yövy omalla kotipihalla. Sekin elvyttää tutkitusti. Ja kuka kieltää hyödyntämästä parveketta?

Lähde: Liisa Louhela: Sata yötä ulkona. Opas ulkona yöpyjälle (Maahenki 2018).

 

4 vinkkiä luontonoviisille

1. Jos yksin yöpyminen ei innosta, tutustu ulkoilmajärjestöjen, kuten Suomen Ladun retkiin. 

2. Valitse makuupussi ja makuualusta huolella. Pieni tyyny lisää kummasti mukavuutta. 

3. Aluksi voit pystyttää teltan lähimaastoon. Laajenna reviiriä vähitellen. 

4. Ota korvatulpat. Luonnossa on harvemmin hiljaista, ja unta odotellessa kuuloaisti herkistyy.