Sport

Kroppasi tietää, millaista ruokaa se tarvitsee. Harjoittelun avulla opit  kuuntelemaan kehosi viestejä. 

Kaikki joogaguruista fitnessmalleihin toistelevat samaa slogania: ”Olen opetellut kuuntelemaan kehoani”. Kun oppii tuntemaan kroppansa signaalit, ei kuulemma tarvitse ruokavalioita tai treeniohjelmia. Keho kyllä kertoo, millaista treeniä ja ruokaa se kaipaa.

Ajatus on houkuttava, mutta vaikea toteuttaa. Mitä jos kroppa käskee katsomaan leffoja ja mättämään karkkia? 

Sanapari ”kehon kuunteleminen” on helppo ymmärtää väärin. Ideana on opetella tunnistamaan, mitä kroppa tarvitsee ja mistä tulee hyvä olo. Tarkoituksena on löytää tasapaino liiallisen itsekurin ja laiskottelun välille: et tarvitse näkyvää sixpackia mutta tarvitset keskikropan, joka pitää ryhtisi kasassa.

Kehon kuuntelemista kannattaa opetella, jos elämää hallitsevat pilkuntarkat ruokasäännöt ja joustamattomat treeniaikataulut. Toisaalta taidon opettelemisesta on hyötyä myös niille, jotka lankeavat kerta toisensa jälkeen karkkihyllyllä tai joiden lenkkarit hohtavat eteisessä puhtauttaan.

Jos haluat harjoitella kehon viestien tunnistamista ja sitä, syötkö oikeasti nälkään, tee seuraavalla lounaalla tai muulla pääaterialla helppo harjoitus. 

Lounasharjoitus

Ota lounasseuralaiseksesi kynä ja paperia. Piirrä paperille kymmenen kohdan jana, jonka toisessa päässä on nälkä ja toisessa päässä ähky.

Ala syödä niin rauhallisesti, että ehdit kuulostella tuntemuksiasi. Merkitse paperiin viiden minuutin välein, missä kohdassa janaa olet ja miltä se tuntuu. Kun olet tehnyt harjoituksen muutaman kerran, alat hahmottaa, miltä tuntuu, kun olet kylläinen muttet ähky.

Pohdi samalla seuraavia kysymyksiä:

Onko se nälkää vai mielihalu?

Koska söit viimeksi? Jos lounaasta on tunti, et todennäköisesti ole nälkäinen. Sopiva aterioiden väli on yleensä 3–4 tuntia.

Laukaisiko syömishimon jokin ulkoinen ärsyke?

Kuljitko kaupan pullantuoksuisen paistopisteen ohi tai näitkö telkkarissa tiriseviä grillivartaita? Ärsykkeen laukaisema himo katoaa vähitellen.

Kyllästyttääkö?

Kukapa meistä ei yrittäisi keksiä tekosyitä karata tylsän työtehtävän tai veroilmoituksen ääreltä.

Kaipaatko oikeasti jotain muuta?

Toisille syöminen on tapa rentoutua, paeta yksinäisyyttä tai hoitaa sydänsuruja, mutta syöminen harvemmin ratkaisee
alkuperäistä ongelmaa.

Sport-lehden numerossa 9/18 Nana Heikkilän neljän viikon hyvän olon bootcamp, jolla saat lisää energiaa. Siinä sivussa kevenet ja saat lihasta! Mukana helpot, alle puolen tunnin kotitreenit omalla kehonpainolla ja monipuolinen ruokavalio. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.