Laihduttaminen kannattaa tehdä pitkän kaavan kautta. Listasimme tutkittuja syitä siihen, miksi.

1. Säästöliekki uhkaa

Elimistön energiankulutus pienenee ja laihtuminen voi hidastua, jopa pysähtyä.

2. Ruokailutottumukset vääristyvät

Liian tiukat säännöt aiheuttavat repsahduksia, jotka taas masentavat ja voivat johtaa lohtusyömiseen. Oravanpyörä on valmis.

3. Lihakset kutistuvat

Niukkakaloriset dieetit tyhjentävät ensin lihasten hiilarivarastot, minkä jälkeen elimistö alkaa käyttää energianlähteenä enemmän lihasten proteiineja.

4. Pinna kiristyy

Pikadieetillä nälkä on yleensä jatkuvasti läsnä ja mieli voi olla matalalla. Usein ruokailut lähtevät dieetin jälkeen lapasesta. Paino voi tulla korkojen kera takaisin.

5. Terveys vaarantuu

Erittäin niukkakaloriset dieetit voivat heikentää vastustuskykyä, kuormittaa sydäntä, aiheuttaa rytmihäiriöitä ja häiritä sokeri- ja suolatasapainoa. Jojoilu haittaa myös hormonitoimintaa: tiukka dieetti voi johtaa esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Haluatko laihtua pysyvästi? Nappaa uusimmasta Sport-lehden numerosta 1/2017 asiantuntijan laatima bootcamp, jossa laihdutetaan 5 kiloa kuudessa viikossa kehonpainotreeneillä ja hyvällä ruoalla, ilman nälkää!