Sipe Santapukki on omasta mielestään on etuoikeutettu, kun saa treenata huippu-urheilija Minna Kaupin kanssa. Kuvat Liina Aalto-Setälä
Sipe Santapukki on omasta mielestään on etuoikeutettu, kun saa treenata huippu-urheilija Minna Kaupin kanssa. Kuvat Liina Aalto-Setälä

Apulannan Sipe Santapukki juoksi jo silloin, kun kuntoilu vielä oli rockpiireissä kirosana. Suunnistajapuoliso Minna Kaupin kovimmissa treeneissä ei hänkään pysy perässä.

Maanantai

Halpaa sielunhoitoa

"Saavutin suurta mainetta Apulannan kanssa jo parikymppisenä. Muutos tapahtui yhdessä yössä, kun pääsimme esiintymään heinolalaisen nuorisotalon tiloista Rantarockin päälavalle. Ovien avautuessa ilmainen viina ja ruoka alkavat yleensä maistua. Minulle kävi päinvastoin. Jätin sekä alkoholin että lihan ja aloin juosta. Ajattelen yhä, että ihmisen on hyvä hikoilla vähintään tunti päivässä, sillä liikunta on halvinta psyykenlääkettä. Rocklehdissä välillä vinoiltiin: ”Siellä se Santapukki sauvakävelee, tulisi kaljalle baariin.” Samalla filosofialla vedän nytkin, vähintään puolitoista tuntia hikeä pintaan joka päivä, jotta keho ja sielu voivat hyvin. Tänään juoksen rakkaissa maisemissa lähimetsässä ja teen lääkäri-ystäväni Antti Heikkilän suosittelemia pilates-liikkeitä, joilla selkävaivat pysyvät aisoissa."

Tiistai

Mäkikotkan kanssa löylyissä

"Heinolan-kotini rantasauna on paratiisi maan päällä. Sen on suunnitellut orgaanisen arkkitehtuurin mestari, amerikkalainen Eric Lloyd Wright. Sauna on sammaleilla eristetty, ja sen vesikatot ovat tuohesta. Hirret ovat puista, jotka kasvoivat ennen saunan paikalla. Meillä käy mieluisia saunavieraita. Tänään isännöimme mäkikotka Anssi Koivurantaa ja hänen tyttöystäväänsä. Tytöt saunovat, kun me Anssin kanssa grillaamme maissia, kasvisvartaita ja tofunakkeja. Vuosi sitten saunomaan tupsahti panssaroitujen ajoneuvojen saattelemana Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck vaimoineen. Hän halusi nähdä maanmiehensä suunnitteleman kodin saunoineen."

Keskiviikko

Bänditreenit päiväkodissa

"Matka Apulannan kanssa on ollut pitkä ja antoisa. Teimme kesällä ilmestynyttä Apulanta-kirjaa varten kaksi vuotta haastatteluja ja kahlasimme arkistoja. Bändimme arvomaailmasta kertoo alkumenestyksen aika, jolloin basisti Tuukka Temonen oli vielä remmissä. Vaikka olimme suosiomme huipulla, teimme jo sovitut keikat vanhalla liksalla, emmekä sortuneet myymään niitä uudella hinnalla. Jalat pitää olla maassa pitkää uraa rakentaessa. Tänään treenaamme nelisen tuntia Toni Wirtasen ja Ville Mäkisen kanssa. Treenikämppä sijaitsee puisen päiväkodin yläkerrassa, ja hiki virtaa. Soittaminen käy kuntoilusta, joten en pakota itseäni enää juoksupolulle."

Torstai

Kirittäjänä huippu-urheilija

"Minnan kanssa olen siirtynyt juoksemaan asvaltilta metsäpoluille, mikä tekee polville hyvää. Juoksuun on tullut uutta iloa. En enää pelkää metsää, sillä luonnossa liikkuminen on melko loogista. Eksyessään kannattaa katsoa, mihin päin puiden oksat kaartuvat. Siellä on valo, eli etelä ja länsi. Näin saa itsensä takaisin kartalle. Tänään juoksemme tunnin ajan, ja sykkeeni nousee taas pilviin. On etuoikeus treenata huippu-urheilijan kanssa. Minnan treeniohjelman peruskestävyyslenkit teemme yhdessä, mutta hänen veto- tai intervallitreenejään en lähde sotkemaan. Jos lähtisin sohimaan täysiä metsässä, ei siitä muuta seuraisi kuin kallovamma tai katkenneet nivelsiteet."

Juoksu on rakas harrastus ja nopein tapa tutustua keikkamiljööseen.

Perjantai

Lounaalla punkkariäidin kanssa

"Eilinen keikkamme oli Tampereella, joten yövyin kaupungissa asuvan äitini luona. Äitini on tietämättään punkkari. Hän oli niitä harvoja aikuisia, jotka eivät patistaneet minua koulunkäyntiin vaan kulkemaan itse valitsemaani tietä. Tänään hemmottelen äitiä ja vien hänet ulos syömään. Valitsen listalta tapani mukaan salaatin. Vaikka syön terveellisesti, en ole ruokafriikki, eikä luomuruoka tee minua autuaaksi. Maapallon hyvinvoinnin kannalta lähiruoka on paras vaihtoehto. Osaan myös herkutella ja annankin Minnalle täydet pisteet siitä, ettei hän ole tiukkapipo. Hänhän se useimmiten tekee aloitteen jäätelön syömisestä. Suosikkeihini kuuluvat ällömakea jenkkijäätelö ja pientuottajien käsintehdyt jäätelöt."

Lauantai

Polkien taju kankaalle

"Naispuolinen ystäväni houkutteli minut neljä vuotta sitten spinning-tunnille. Suhtauduin lajiin yhtä ylimielisesti kuin miespuoliset tuttavani. Lupasin tulla, mutta vain, jos treeni olisi kaikista pisin ja rankin. Puolen tunnin jälkeen tajusin tehneeni virheen, mutta vedin kahden tunnin maratonin sisulla loppuun. Treenin loppumetreillä silmissä sumeni, ja taju lähti hetkellisesti. Lajin rankkuus kuitenkin koukutti. Nyt olen treenannut pari kesää maantiepyörällä. Taannoisella Lanzaroten-lomalla pyöräilin parisataa kilometriä. Tänä aamuna on aikaa leppoisaan kolmenkymmenen kilometrin lenkkiin. Maisemat Hollolan kirkon seudulla ovat kansallisromanttisen kauniit."

Sunnuntai

Minna hyppää tarakalle 

"Rakastan vauhtia. Tänään suuntaan Minna takapenkillä Repoveden kansallispuistoon. Moottoripyöräni on 1300-kuutioinen Suzuki Hayabusa. Sporttimallilla ajaminen on miellyttävämpää kuin pappamallilla köröttely. Pää edellä kiitäessä selkään ei satu edes muhkuratiellä. En ole elämäntapamotoristi, koska en halua keskittyä liikaa yhteen asiaan. Jos kuppikuntaistuu, menettää avoimen mielensä. En siis ole myöskään hurahtanut henkisiin asioihin – kuin osittain. Olin vuonna 1997 äiti Amman ashramissa, jooganharjoittajien kodissa, koska halusin etäisyyttä rokkitähteyteen. Kaikesta hyvästä huolimatta minua häiritsi yhteisössä vallitseva henkilöpalvonta, jota nimenomaan olin paennut."

 

Sporttimallilla kaasuttelu on selälle parempaa kuin pappamallilla köröttely.

Lue myös:

Näin Elastinen treenaa "Oksennan mieluummin kuin rikon selän"

Näyttelijä Anna-Maija Tuokko: "Treenin jälkeinen kipu tuntuu ihanalta"

Lisää Sipestä:

Sipe Santapukki: "Tästä syystä suhde Minna Kauppiin oli salattava"

Näillä kahdella kyvyllä Sipe Santapukki on hurmannut kauniita naisia

Tee vaikka puolikas treeni! Jos aloittelet liikuntaa pitkän tauon jälkeen tai aivan alusta, näillä vinkeillä saat liikunnallisen elämäntavan varmalle alulle.

1. Säädä starttia

Vaikka ohjelmassa olisi tiukkoja treenejä, säädä starttia oman lähtötasosi mukaan. Tee vaikka puolikas treeni ja pidä ekstralepopäivä. Motivaatio on hyvä mittari: onko olo lepopäivän jälkeen tukkoinen vai tekeekö mieli lenkille?

2. Tekniikka edellä

Älä koskaan tee treeniä tekniikan kustannuksella. Jos voimat ehtyvät, tee vähemmän toistoja tai kierroksia hyvällä tekniikalla. Keskity kasvattamaan voimatasoja tasaisesti, niin pystyt pikkuhiljaa nostamaan tehoja.


3. Vaihtele tehoja

Kehonpainotreenilläkin saa lihakset tukkoon, jos tekee samat treenit viikosta toiseen. Opettele tunnustelemaan, miltä tuntuu puristaa lähelle sataa ja himmailla puolitehoilla. Silloin lihakset ehtivät palautua ja kovat treenit kehittävät oikeasti. Motivaatiokin pysyy korkealla, kun lihakset saavat aina uudenlaista ärsykettä.

4. Mieti mittarit uusiksi

Ulkonäkö motivoi, mutta pysyvämpiä tuloksia saat, kun iloitset sisäisestä hyvästä olosta: energiaa riittää, kroppa toimii ja liikunta sujahtaa osaksi arkea.

5. Rukkaa ruokavaliota vähän

Karsi pois ylimääräiset herkut ja naposteltavat ja lisää lautaselle värikkäitä kasviksia. Kun samalla lisäät liikuntaa vähän kerrallaan ja annat kehon palautua, saat takuulla pysyviä tuloksia.

Sport-lehden numerossa 9/18 Nana Heikkilän neljän viikon hyvän olon bootcamp, jolla saat liikunnan osaksi elämää ja kroppaan lisää voimaa! Siinä sivussa karistat turvotukset ja kevenet. Mukana helpot kotitreenit ja ruokaohjelma. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Sport

Älä kiirehdi, vaan valmistaudu käsilläseisontaan huolellisesti. Samalla treenaat monipuolisesti koko kehoa. 

Oletko aina tahtonut oppia käsilläseisonnan, mutta et ole uskaltanut? Treeni kannattaa aloittaa pienestä ja edetä vaihe vaiheelta, kun on ensin hankkinut riittävästi lihasvoimaa ja liikkuvuutta valmistavilla harjoituksilla. Muuten saatat loukata itsesi. Onnistut harjoittelemalla 4–6 viikon ajan, ennen kuin siirryt varsinaiseen käsilläseisontaan.

Käsien ja ranteiden pienet lihakset joutuvat käsilläseisonnassa koville. On siis hyvä aloittaa treeni lämmittelemällä ja vahvistamalla näitä lihaksia. Kahdella yksinkertaisella liikkeellä pääset alkuun!

Lämmittely 1

Asetu nelinkontin ja levitä sormet. Nosta kämmeniä siten, että sormet pysyvät latti­assa. Laske taas alas. Tee hallittuja pumppauksia. Hartiat pysyvät paikoillaan kämmenten yläpuolella, voima tulee kyynärvarren lihaksista. Tee 3–5 sar­jaa, 15–20 toistoa.
 

Lämmittely 2 

Aseta vasen kämmen­selkä lattiaa vasten ja oikea käsi tueksi. Pidä kyynärpää suorana. No­jaa kevyesti taaksepäin kunnes tunnet veny­tyksen. Pidä huoli, ettei ranteeseen satu. Tee kevyttä pumppausta 15–20 sekunnin ajan. Vaihda kättä. Toista 3–5 kertaa. Tee päivittäin, mielellään parikin kertaa päiväs­sä. 

 

Pidä ranteiden lämmittelyliikkeet mukana koko ohjelman ajan, myös silloin, kun lisäät mukaan edistyneempiä harjoituksia. Seuraavassa osassa 

 

Asiantuntijana CompactFit Movement Centerin päävalmentaja Jukka Rajala.

Lähde mukaan Sport-lehden käsilläseisontahaasteeseen! Seuraa meitä Instagramissa @sportlehti ja Facebookissa /sportlehti. Saat treenivinkkejä, joiden avulla opit käsilläseisonnan asteittain ja 4–6 viikon päästä uskallat heittää jalat kohti kattoa!