Sport
Jo rauhallinen hengitys auttaa! Keskity erityisesti uloshengitykseen. Kuva: Shutterstock.
Jo rauhallinen hengitys auttaa! Keskity erityisesti uloshengitykseen. Kuva: Shutterstock.

Tiesitkö, että barokkimusiikin tempo vastaa luontaista leposykettä, noin 60:tä lyöntiä minuutissa. Varmasti rentouttaa!

1. Opettele palleahengitys

Pallea on tehokkain hengityslihaksistoon kuuluva lihas. Toisin kuin pinnallinen hengitys, jossa happi kulkee vain rintakehän yläosaan, syvä palleahengitys rauhoittaa ja lievittää ahdistuksen tunnetta. Elimistön nestekierto vilkastuu, ja hapensaanti kudoksiin lisääntyy.
Palleahegitys vaikuttaa vagushermoon, tärkeimpään parasympaattiseen hermoon, jonka tehtävänä on rauhoittaa kehoa. Vagushermo risteilee vatsan alueella, kiertää ruokatorven ympäri ja päättyy kaulalle, vasemman korvan alle. Syvä palleahengitys paitsi rentouttaa, myös vilkastuttaa ruoansulatuselimistön toimintaa ja lievittää selkäkipuja.

Syvä palleahengitys paitsi rentouttaa, myös lievittää selkäkipuja.

Palleahengityksen löydät helpolla harjoituksella.

– Asetu makuulle ja laita toinen käsi vatsan päälle ja toinen rintakehän yläosan päälle. Kuvittele vatsan kohdalle iso ilmapallo. Hengittäessäsi sisään ilmapallo kasvaa ja käsi vatsan päällä nousee ylös. Rintakehä ja sen päällä oleva käsi pysyvät paikallaan. Ulos hengityksellä ilmapallo lytistyy ja vatsan päällä oleva käsi painuu alas. Rintakehän yläosa ei liiku, mentaalivalmentaja Tarja Kupias neuvoo.

2. Leposyke barokkimusiikista

Tutkimustenmukaan 1500–1700-lukujen barokkimusiikin, kuten Vivaldin ja Bachin kuuntelu on yksi parhaita tapoja rentoutua. Myös opiskelu sujuu tehokkaammin jykevien barokkitahtien soidessa taustalla, sillä aivojen sähköaaltojen taajuus laskee tasolle, jossa mieli on vastaanottavaisempi kuin normaalissa valvetilassa.

Vivaldin ja Bachin kuuntelu on yksi parhaita tapoja rentoutua.

Keholla on taipumus hakeutua musiikin rytmiin, ja barokkimusiikin tempo vastaa luontaista leposykettä, noin 60 lyöntiä minuutissa. Jos taas kuuntelee jatkuvasti nopeatempoista musiikkia, sydämen lyöntitiheys kiihtyy liian aktiiviseksi, eikä rentoutuminen onnistu niin helposti.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

 

Sport

Lotta Näkyvä on mukana ensi vuonna esitettävässä Selviytyjissä. Mikä viidakossa pelottaa eniten ja mitkä ovat hänen valttejaan?

Lue myös juttu: 

Sport

Malli Lotta Näkyvä viettää kesäkuun lopulla kolmekymppisiään. Todellinen käännekohta tuli eteen jo vuosi sitten.

Viime kesänä Lotta Näkyvä oli valmistautumassa ystävänsä häihin, kun hänet lävisti voimakas pelko.

– Tuntui kuin en olisi saanut happea ja sekoan. Aviomieheni Kristian sai lähteä häihin yksin, kun jäin sänkyyn makaamaan.

Lotta heräsi siihen, että hän oli vaivihkaa ajanut itsensä uuvuksiin: suorittanut kaksia opintoja ja matkustanut Kristianin luo ulkomaille aina kun mahdollista. Lopulta Lotan isän, Aki Hintsan, kuolema romahdutti korttitalon.

– Sängyssä maatessani ajattelin, etten ansaitse seuraavaa hengitystäni, koska en ole tehnyt mitään sen eteen.

"Suorittaminen ei tee minusta yhtään tehokkaampaa."

Kohtaukset loppuivat vasta, kun Lotta alkoi keskustella itsensä kanssa raivorehellisesti ja käsitellä tunteitaan.

– Olin ollut jopa ylpeä siitä, etten tarvitse lepoa tai vapaapäiviä. Mutta paniikkikohtaukset pakottivat nöyrtymään. Oivalsin, ettei omaa arvoa tarvitse ansaita. Nyt ymmärrän myös, ettei suorittaminen tee minusta yhtään tehokkaampaa.

Enää Lotta ei aloita aamujaan lukemalla sähköposteja, vaan hiljentymällä, meditoimalla ja rukoilemalla. Hän tahtoo rauhoittaa hetken kiittääkseen uudesta päivästä ja siitä, että on elossa.

– Olen hyväksynyt myös sen, että olen aina "work in progress".

Miten Lotta pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan? Mikä liikuntalaji koukuttaa hänet extreme-elämyksiin? Lue koko haastattelu Soprt-lehden numerosta 6-7, joka ilmestyy 14.6. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.