Sport
Jo rauhallinen hengitys auttaa! Keskity erityisesti uloshengitykseen. Kuva: Shutterstock.
Jo rauhallinen hengitys auttaa! Keskity erityisesti uloshengitykseen. Kuva: Shutterstock.

Tiesitkö, että barokkimusiikin tempo vastaa luontaista leposykettä, noin 60:tä lyöntiä minuutissa. Varmasti rentouttaa!

1. Opettele palleahengitys

Pallea on tehokkain hengityslihaksistoon kuuluva lihas. Toisin kuin pinnallinen hengitys, jossa happi kulkee vain rintakehän yläosaan, syvä palleahengitys rauhoittaa ja lievittää ahdistuksen tunnetta. Elimistön nestekierto vilkastuu, ja hapensaanti kudoksiin lisääntyy.
Palleahegitys vaikuttaa vagushermoon, tärkeimpään parasympaattiseen hermoon, jonka tehtävänä on rauhoittaa kehoa. Vagushermo risteilee vatsan alueella, kiertää ruokatorven ympäri ja päättyy kaulalle, vasemman korvan alle. Syvä palleahengitys paitsi rentouttaa, myös vilkastuttaa ruoansulatuselimistön toimintaa ja lievittää selkäkipuja.

Syvä palleahengitys paitsi rentouttaa, myös lievittää selkäkipuja.

Palleahengityksen löydät helpolla harjoituksella.

– Asetu makuulle ja laita toinen käsi vatsan päälle ja toinen rintakehän yläosan päälle. Kuvittele vatsan kohdalle iso ilmapallo. Hengittäessäsi sisään ilmapallo kasvaa ja käsi vatsan päällä nousee ylös. Rintakehä ja sen päällä oleva käsi pysyvät paikallaan. Ulos hengityksellä ilmapallo lytistyy ja vatsan päällä oleva käsi painuu alas. Rintakehän yläosa ei liiku, mentaalivalmentaja Tarja Kupias neuvoo.

2. Leposyke barokkimusiikista

Tutkimustenmukaan 1500–1700-lukujen barokkimusiikin, kuten Vivaldin ja Bachin kuuntelu on yksi parhaita tapoja rentoutua. Myös opiskelu sujuu tehokkaammin jykevien barokkitahtien soidessa taustalla, sillä aivojen sähköaaltojen taajuus laskee tasolle, jossa mieli on vastaanottavaisempi kuin normaalissa valvetilassa.

Vivaldin ja Bachin kuuntelu on yksi parhaita tapoja rentoutua.

Keholla on taipumus hakeutua musiikin rytmiin, ja barokkimusiikin tempo vastaa luontaista leposykettä, noin 60 lyöntiä minuutissa. Jos taas kuuntelee jatkuvasti nopeatempoista musiikkia, sydämen lyöntitiheys kiihtyy liian aktiiviseksi, eikä rentoutuminen onnistu niin helposti.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport