Sport

Tiesitkö, että stressi voi saada hengityksesi epätasapainoon? Kokeile hellittävää uloshengitystä. Se helpottaa ylilatausta ja palauttaa hengityksen normaaliksi.

Stressihengitys on niin kutsuttua liikahengittämistä eli hyperventilaatiota. Hengitys on liian pinnallista ja kiivasta tai tarpeettoman syvää. Palauta tasapaino tekemällä päivittäin seuraava hengitysharjoitus:

Kesto: 10 sekunnista minuuttiin.

Toista useita kertoja päivän aikana, varsinkin stressaavissa tilanteissa. Voit tehdä harjoituksen ennen nukkumaanmenoa, kaupan kassajonossa tai työpisteellä.

1. Aloita hellittämällä tietoisesti jännitystä kasvoillasi: ensin ohimot ja otsa, sitten posket ja kieli ja lopuksi leuka.

2. Hengitä pari kertaa rauhallisesti sisään ja ulos. Voit päästää lopuksi pari kertaa helpotuksen syvän huokauksen jopa huokaamalla ääneen ”ohhoh-hoijjaa”.

3. Harjoitus antaa sydämelle ja keuhkoille viestin, ettei ole hätää. Se aktivoi parasympaattista hermostoa ja vapauttaa jännitteitä.

Sport-lehden numerossa 9/18 kerromme, miten rauhoitat aivot ja pääset eroon kroonisesta väsymyksestä. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.