Sport

Sulavaa rullausta, muhkeaa vaimennusta ja erinomaista istuvuutta. Kevään uutuustossut hurmasivat testissä.

Sport testaa joka vuoksi kevään uutuusjuoksutossut. Tällä kertaa testattavana olivat merkit Mizuno, Puma, New Balance, Adidas, Asics sekä Hoka. Tossut testasi Juoksujalkaa-blogin kirjoittaja ja personal trainer Laura Enroth.

Sulavaa askellusta

1. Mizuno Wave Ultima 9, 255 g, drop 12 mm, 159 e

Erityistä Pohjan aaltomainen muotoilu tarjoaa äärimmäistä vaimennusta myös raskaammille juoksijoille.

Miltä tuntuu Kenkiä määrittelee pitkälti kantapään voimakas vaimennus ja istuvuus. Pohjan muotoilu ja kannan alla oleva ”korko” tuntuivat alkuun oudoilta. Erilaisten lenkkien jälkeen aloin hiljalleen tottua muotoiluun. Kengät ovat kohtalaisen jäykät taivuteltaessa sivuttais- ja ristikkäissuunnassa, mutta rullaavat sulavasti juostessa.

Kenelle Kaikentyyppisille lenkeille ja lenkkeilijöille aina maratontreeneihin asti.

 

Napakkaa tuntumaa

2. Puma Speed 600 Ignite 3, 299 g, drop 8 mm, 130 e

Erityistä Kengät erottuvat edukseen verkostomaisella Netfit-päällisellä.

Miltä tuntuu Netfit-päällisen avulla kengät nauhoitetaan sivuissa olevaa verkkoa apuna käyttäen entistä istuvammin ja monenmuotoisiin jalkoihin. Verkko toimii mainiosti käytössä, ja päällinen mukautuu hyvin jalkaan. Itselle astetta liian leveän lestin saa Netfitin avulla sidottua napakaksi. Plussaa myös pitkistä nauhoista ja pehmeästä tuntumasta.

Kenelle Nopeisiin intervallitreeneihin, mutta miksei myös salille ja juoksumatolle.

 

Monipuoliseen treeniin

3. New Balance 890 V6, 230 g, drop 6 mm, 159 e

Erityistä Vanhan tutun mallin uudelleenlanseeraus. Nämä kevyet kengät olivat hetken pois markkinoilta, mutta suosion vuoksi jälleen saatavilla.

Miltä tuntuu Kengissä yhdistyy nostalgiaa sekä uutta innovaatiota. RevLite-pohjamateriaali tekee kengistä entistä kevyemmät. Pohja on aiempaa vakaampi, ja sitä on parannettu tuomaan äärimmäistä palautusvoimaa askeleeseen. Kevyet, rullaavat ja hyvin jalkaan istuvat. Pohjaan on lisätty kaksi TPU-liuskaa, jotka pyrkivät voimistamaan jalan työntövoimaa maasta.

Kenelle Jos haluat pärjätä yhdellä parilla erityyppisissä treeneissä, hanki nämä.

 

Täydellinen istuvuus

4. Adidas UltraBoost X, 234 g, drop 9,5 mm, 199 e

Erityistä Erityisesti naisille suunniteltu juoksukenkä. Päällinen on sekoitus kierrätettyä polyesteriä sekä OceanPlastic-materiaalia, johon on käytetty merestä kerättyjä muovipulloja.

Miltä tuntuu Kengät ovat muotoilultaan kauniit ja korostavat holvikaaren tukea kuitenkaan passivoimatta jalkaa. Istuvuus on nappi. Sukkamainen Primeknit-päällinen lisää tunnetta hyvästä istuvuudesta, eikä nauhoja tarvitse erikseen kiristellä. Erityispisteet Continental-pohjasta. Tuntuu pitävän monella alustalla, jopa jäällä, jossa on soraa.

Kenelle Jokapäiväiseen käyttöön, mutta maksimissaan kympin lenkeille kierroltaan suhteellisen löysän rakenteen vuoksi.

 

Luottokenkien paluu

5. Asics Gel-Nimbus 20, 263 g, drop 13 mm, 189 e

Erityistä Monen luottotossut. Nimbuksien jo kunnioitettava 20-vuotismalli.

Miltä tuntuu Saan heti tunteen vanhasta hyvästä Nimbuksesta. Koon ja istuvuuden kanssa on ollut ongelmia parina edellisvuonna, mutta nyt tuntuu jälleen tutulta. Melko kapealestiset tossut, jotka tuovat tukea, vakautta ja vaimennusta monentasoisille juoksijoille. Nimbukset eivät ole ne kaikkein kimmoisimmat ja lennokkaimmat kengät, näiden paikka onkin erityisesti pitkillä lenkeillä. Hieman liian lyhyet nauhat.

Kenelle Monentasoisille ja -rakenteisille juoksijoille.

 

Taloudellista rullausta

6. Hoka Clifton 4, 215 g, drop 5 mm, 130 e

Erityistä Suunnittelussa on panostettu siihen, että juoksu voisi olla mahdollisimman taloudellista.

Miltä tuntuu Melko raskaannäköiset Cliftonit tarjoavat äärimmäistä vaimennusta, mutta uskomatonta kimmoisuutta ja keveyttä. Massiivinen ulkonäkö harhauttaa, sillä kenkien keveyden voi aistia ensiaskelilta. Vaimennusta löytyy, ja jalat ovat iskuilta suojassa. Kengät ohjaavat askelta rullaamaan kannalta päkiälle. Pientä mitoitusta, joten koon kanssa kannattaa olla tarkka.

Kenelle Erityisesti pitkien lenkkien juoksijalle.

Sport-lehdessä 5/18 testasimme juomapulloja! Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

 

 

Mikä drop?

Dropilla tarkoitetaan kannan ja päkiän korkeuseroa. Mitä pienempi luku, sen matalampi (minimalistisempi) kenkä.

Sport
Jenni herkuttelee juustoilla ja makkaroilla, harvemmin makealla.
Jenni herkuttelee juustoilla ja makkaroilla, harvemmin makealla.

”Elämästä kuuluu nauttia”, on suositun tv- ja radiojuontajan motto. Nyt hän piti ruokapäiväkirjaa. 

Jos Jenni Alexandrova saisi valita, hän suuntaisi työpäivän jälkeen mieluummin saunaan ja sohvalle kirjan kanssa kuin urheilemaan. Satsaus omaan personal traineriin kannatti: urheilusta on tullut osa arkea, ja treenin voimin kiireistä aikataulua jaksaa paremmin. Myös ruokavalio petraantui.

– Treenien aloittamisen jälkeen olen lisännyt ruokavaliooni merkittävästi lämpimiä kasviksia. Aikaisemmin söin ne lähinnä kylminä salaatin seassa.

Nautiskelu on edelleen sallittua. Vapaaillan juontaja viettää mieluiten ystäviensä ympäröimänä ja maistelee uutta à la carte -menua. Fine diningiin saattaa upota satoja euroja kuukaudessa.

– Onhan se aika tyyristä, mutta elämästä kuuluu nauttia. En keksi parempaa tapaa viettää aikaa. Toisaalta en kuluta rahaa yökerhoihin.

Onnistuneeseen ravintolakokemukseen kuuluvat sommelierin valitsemat viinit ja lasten alkoholittomat drinkit. Kahdeksanvuotiaan poikansa juontaja on opettanut avarakatseiseksi.

Pikkaisen nieleskelimme, kun 350 euron lasku saapui pöytään.

– Olen onnekas äiti, sillä juuri koskaan ei ole tullut hyitä. Poikani rakastaa jopa oliiveja ja sinihomejuustoa.

Kutkuttavat makuelämykset ohjaavat myös lomakohteiden valintaa. Yksi lempikeittiöistä on Ranska, jonne suuntautui viime kesän lomareissu yhdessä avomiehen kanssa. Eräässä luksushotellissa pariskunnan oli tarkoitus nauttia ainoastaan lasilliset, mutta he tilasivat hetken mielijohteesta pienet salaatit ja muutaman palan sushia.

– Pikkaisen nieleskelimme, kun 350 euron lasku saapui pöytään, mutta maksoimme kiltisti puoliksi, Jenni nauraa.

Arkisyömisissä Jenni tyytyy vähempään. Aamulla heti herättyään hän nakkaa veteen C-poretabletin ja juo kolme kuppia kahvia.

Poikansa hän kantaa peiton sisässä aamiaispöytään, jossa on bulgarianjogurttia marjojen kera.

– Itselleni ruoka ei aina maistu aamuisin, mutta toista se on sitten, jos joskus saa nauttia hotellin aamiaisesta pitkän kaavan mukaan.

Treeninsä Jenni tekee aina aamulla, jotta hikoilemisen jälkeen pääsee suoraan lounaalle. Keittiössä hän ei juuri viihdy. Arkiruoka syntyy nopeasti, ja smoothiet hän ostaa valmiina. Yksinkertaisimmillaan illallinen koostuu kylmäsavulohesta, tomaatista ja kurkusta. Kylkeen tulee köntti bulgarianjogurttia.

– Olen nopean arkiruoan ystävä. Tykkään kokata, jos minulla on siihen aikaa.

Jenni herkuttelee pähkinöillä, makkaroilla ja juustoilla. Joskus hän syö karkkipussin jämät, jotka ovat jääneet pojalta.

– En ole ikinä ollut makean perään. Ravintolassakin tilaan jälkiruoaksijuustolautasen.

Olen nopean arkiruoan ystävä.

Muutamia linjanvetoja Jenni on tehnyt. Leivästä hän luopui viime kesänä. Energiatasot kohenivat niin, ettei keittiön hyllyiltä löydy enää muita viljatuotteita kuin hapankorppuja. Myös maito on jäänyt kokeilun kautta pois.

– Akneni on parantunut, kun olen luopunut maidosta. En tosin tiedä johtuuko se siitä, koska syön edelleen juustoja, Jenni virnistää.

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Jennin ruokavaliota

”Satsaa kuitupitoisiin kasviksiin”

”Kun illan viimeinen ateria on kovin aikaisin, yöllinen paastoaika venähtää pitkäksi. Jos esimerkiksi treenaa tavoitteellisesti, iltapala ennen nukkumaanmenoa voi säästää lihasproteiinia hajoamasta ja edistää palautumista päivän rasituksesta. Hiilihydraatteja sisältävä iltapala saattaa myös auttaa nukahtamaan. Raskas ja rasvainen ilta-ateria taas voi häiritä unta.”

Hyvin menee

  • Terveellinen kokonaisuus, jossa on myös nautintoa mukana.
  • Kivasti erilaisia kasvikunnan tuotteita, muutakin kuin salaattia ja kurkkua.
  • Ihailtavan monipuolisesti marjoja aamuisin ja suositusten mukaan kalaa.

Paranna vielä

  • Täysjyväviljaa ei ole, mikä vähentää kuidun saantia. Satsaa vielä enemmän muuhun kuitupitoiseen, kuten pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin, kaaleihin ja marjoihin.
  • Välipalalle voisi harkita proteiinipitoista lisää.
  • Raudan saanti jää alle suositusten. Hyvin imeytyvää hemirautaa saa lihasta ja kalasta. Kasvikunnasta raudanlähteitä ovat täysjyvä, palkokasvit ja tummanvihreät kasvikset.
  • Laskennallisesti enemmänkin voisi syödä, mutta toki oma fiilis ja kehon nälän ja kylläisyyden tunteet kertovat paljon.

Jenni kommentoi saamaansa palautetta

”Rauta tuli yllätyksenä”

”Kiva kuulla, että ruokavalio on suhteellisen kunnossa. Tiedostan, että välipaloja minun kannattaisi lisätä. Raudan saannin vähyys tuli yllätyksenä, en ole edes ajatellut moista. Siihen aion nyt kiinnittää huomiota.”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Sport
Tuija Pehkonen on opetellut rauhoittumaan myös hengitysharjoitusten avulla.
Tuija Pehkonen on opetellut rauhoittumaan myös hengitysharjoitusten avulla.

Toimittaja-juontaja Tuija Pehkonen kauhistui tajutessaan, kuinka paljon hän vietti aikaa sosiaalisessa mediassa.

Muutama kuukausi sitten Tuija Pehkonen, 32, latasi Moment-nimisen sovelluksen. Moment seuraa automaattisesti älypuhelimen käyttöä ja sitä, kuinka paljon käyttäjä viettää aikaa minkäkin sovelluksen parissa.

– Olin järkyttynyt lukemista: olin somessa kolmesta neljään tuntia päivässä, joskus jopa viisi! Sen jälkeen aloin tietoisesti vähentää somenkäyttöä.

Sovelluksesta on ollut konkreettista hyötyä. Nyt päivittäinen some-tuntien määrä alkaa useimmiten kakkosella, joskus jopa ykkösellä.

– Onhan se edelleen ihan törkeä aika, mutta parannusta entiseen.

"Jos lähden esimerkiksi kävelylle, jätän kännykän kotiin tai laitan sen älä häiritse -tilaan."

Tuija kertoo tajunneensa vasta nyt, miten paljon jatkuva sosiaalisessa mediassa pyöriminen on vaikuttanut hänen ajatteluunsa.

– Ei ole ihme, että mieli on koko ajan vähän sotkuinen, kun viettää noin paljon aikaa somessa. Koko ajan tulee ärsykkeitä ja pitää olla tsekkaamassa jotain. Se tekee minut levottomaksi.

Nyt Tuija pitää tietoisesti taukoja puhelimen räpläämisestä.

– Jos lähden esimerkiksi kävelylle, jätän kännykän kotiin tai laitan sen älä häiritse -tilaan.

 

Miten Tuija on oppinut nauttimaan yksinäisyydestä? Mitä hän ajattelee ulkonäöstään? Lue koko haastattelu Sport-lehden numerosta 8, joka ilmestyy 2.8. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.