Sport

Rangan avaus on tehokas dynaaminen liike ja parasta vastaliikettä istumiselle. Onnistuu vaikka työpisteellä!

Venyttely ei riitä, jos tahtoo jumeista eroon ja ryhdistä paremman. Kun otat ohjelmaan mukaan dynaamisia liikkeitä, yläselän uinuvat lihakset heräävät ja selkävaivat helpottavat, kun veri lähtee kiertämään jumisissa lihaksissa.

– Nykyään ajatellaan, että seuraava asento on aina paras asento. Ei tarvitse väkisin jäkittää selkä suorassa. Rankaa voi ja kannattaa pyöritellä ja liikutella, kertoo fysioterapeutti, personal trainer Kirsi Helle.

Jos aika on kortilla, tee edes rangan avaus. Liike on tarpeellista vastaliikettä istumiselle, sillä se avaa rintakehää tehokkaasti ja parantaa selän liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa. Onnistuu vaikka työpisteellä!

Tee näin: Seiso noin lantionlevyisessä haarassa selkä suorana. Tuo käsivarsia selän taakse ja avaa hartioita. Ojenna rintakehää kohti kattoa, katse voi tulla yläviistoon. Jatka siitä suoraan pyöristykseen: vie käsivarsia vartalon eteen ja anna koko selän pyöristyä ja pään painua eteen.

Jatka näin niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

Mitkä ovat hyvän ryhdin kaksi salaisuutta? Miten saat ryhdistä pysyvästi paremman ja sanot hyvästit jumeille? Nappaa fysioterapeutin vinkit ja tehokas ryhtitreeni Sport-lehden numerosta 11–12/2018. Lue lehti osoitteessa digilehdet.fi.