Sport

Dynaaminen venyttely on tehokasta ja säästää aikaa. Testaa rintakierto, joka venyttää sekä rintaa, olkapäitä, lonkkaa että selkää. 

Kehonhuollon ei tarvitse olla puuduttavan pitkiä venytyksiä. On tehokkaampikin tapa hyräyttää lihasten aineenvaihdunta käyntiin ja petrata liikkuvuutta.

Dynaaminen venyttely on staattisen vastakohta: asennoissa pysytään jatkuvassa liikkeessä. Kun otat muutaman hyvin valitun dynaamisen venytyksen ohjelmaan, rasitusvammat ja jumit pysyvät poissa.

– Jos paikat ovat jäykät eivätkä liiku kunnolla, treenin tekee helposti väärillä lihaksilla ja kehoon kehittyy vähitellen epätasapainoja, ohjelman suunnitellut personal trainer Kata Pulkka toteaa.

Liikkuva venyttely sopii myös muun liikunnan pariksi. Se lämmittää lihakset ennen harjoitusta ja vetreyttää ne treenin jälkeen. Palaudut nopeammin ja olet taas valmis seuraavaan harjoitukseen.

– Venyttelysarja on loistava stressiä poistava harjoitus esimerkiksi lepopäivälle, Pulkka vinkkaa.

Dynaamisessa venyttelyssä on myös se hyvä puoli, että yhdellä liikkeellä saat venytettyä monta lihasta. Säästät siis selvää aikaa.

Jos selkä, hartiat ja rintakehä ovat jumissa, testaa helppo dynaaminen venyttelyliike, rintakierto. Samalla liikkeellä venytät myös lonkkia.

Näin se onnistuu:

1. Asetu selinmakuulle ja tuo vasen polvi noin 90 asteen kulmassa vartalon yli kohti lattiaa. Voit tukea ja painaa polvea oikealla kädellä

 2. Lähde tekemään vasemmalla kädellä hidasta ja mahdollisimman laajaa ympyrää. Toista noin 10 kertaa ja vaihda puoli.

Testaa myös toinen tehokas dynaaminen venyttelyliike selälle, skorpioni.

Sport-lehden numerossa 3/2018 puolen tunnin täsmätreeni, jolla selätät jumit ja saat vahvan, notkean selän. Tilaajana voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.