Muodikas, kyllä. Kuva: Shutterstock
Muodikas, kyllä. Kuva: Shutterstock

Treenitrikoot ovat muotia, mutta ovatko ne nyt kuitenkaan ihan sovelias asu minne vain?

Niitä on kaikkialla. Kadulla, kahviloissa ja työpaikoilla. Mustia, harmaita, kirjavia. Itse emmin, mutta kokeiltuani ei paluuta ollut. Treenitrikoot ovat nyt arkiasu.

Me trikooheimolaiset ylistämme mukavuutta, mutta vastustajat penäävät asiallisuutta.

Ooppera, tuo konservatiivisen pukeutumisen tyyssija, saako sinne tulla treenitrikoissa, viestintäpäällikkö Heidi Almi?

– Emme kiellä ketään tulemasta haluamassaan asussa, kunhan muille ei koidu häiriötä.

Entä sopiiko kirkkoon lampsia trikoissa, pastori Marja Kotakorpi?

– Voi poiketa suoraan kadulta sellaisena kuin on! Toimitukset ovat eri asia, silloin tulee kunnioittaa juhlijoita.

Onpa sallivaa! Mitä sanovat tavalliset suomalaiset, kelpaavatko trikoot arkikäyttöön?

Kyllä-äänet:

”Mieluiten olisin housuitta, mutta ihoa nuolevat trikoot ovat siveellisempi vaihtoehto paljaille kankuille.” N, 20+

”Naiset saavat käyttää missä vaan. Miehet eivät missään.” M, 30+

”Liikun trikoissa vain matkalla treeneihin tai pois. Julkisilla paikoilla olen aina jompaakumpaa.” N, 30+

”Miehet käyttävät liian vähän trikoita! Eikä sortseja siihen päälle, menee hyvät trikoot hukkaan!” N, 30+

”Nykyiset trikoot ovat niin näyttäviä, että olisi sääli käyttää niitä vain treeneissä.” M, 30+

”Mikä ettei. Muille saattaa tulla liikuntapaineita, kun näkee jonkun timmissä kunnossa treenivaatteissa.” N, 50+

”Mistä erottaa, ovatko ne legginssit vai treenitrikoot? Sama ilmiö kuin se, että alusvaatteet eivät saa näkyä, mutta bikinit ovat ok.” M, 30+

”Töissä uskottavuus on siinä ja siinä. Vapaalla voi pukeutua niin villisti kuin kehtaa.” N, 50+

Ei-puoli:

”Haluan pukeutua siististi ja nätisti. Kun on mahdollisuus käyttää monenlaisia vaatteita eri tilanteissa, niin jätän nämä liikuntaa varten.” N, 40+

”Vain matkalla treeneihin tai pois!” N, 20+

Lue myös:

Miksi peppu näkyy läpi juoksutrikoista?

Etsitkö kotimaisia treenivaatteita? Näin löydät ne

Tekniset treenivaatteet löyhkäävät pahimmin – näin selätät hajuhaitat

Pukeuduitko vahingossa terveysriskiin?

Sport
Uupumuksen takia Saaran kaulaan kehittyi vähitellen lihaskramppi, jota luultiin refluksiksi. "Lopulta kyse oli henkisestä oireesta."
Uupumuksen takia Saaran kaulaan kehittyi vähitellen lihaskramppi, jota luultiin refluksiksi. "Lopulta kyse oli henkisestä oireesta."

Saara on viime vuosina oppinut kuuntelemaan kehoaan tarkasti. Siinä on auttanut myös liikunta.

Vuonna 2013 Saara Aaltoa vaivasi pohjaton väsymys. Takana oli rankka vuosi, 300 keikkaa ja ero pitkäaikaisesta poikaystävästä Teemusta.

– Olin henkisesti aivan loppu. Vähitellen kaulaani kehittyi lihaskramppi, joka puristi kurkkua koko ajan. Lääkäri epäili refluksia, mutta lopulta kyse oli henkisestä oireesta.

Elämäntaitovalmentajan ja avopuoliso Merin tuki auttoivat pahimman yli. Kuvioihin tuli myös uusi liikuntarakkaus, jonka Saara löysi ystävän kautta.

"Joogatunnilla olin niin läsnä ja keskittynyt, ettei mikään stressannut."

– Kun lihaskramppi puristi kaulaani, ainoa paikka, jossa sain hetkeksi puristuksen pois, oli bikram-joogatunti. Siellä olin niin läsnä ja keskittynyt, ettei mikään stressannut.

Myöhemmin Saara rakastui muihinkin joogalajeihin, ja aamujoogasta on tullut jokaviikkoinen rutiini.

– Olen maailman epävenyvin ihminen, ja jooga kuumassa huoneessa tekee todella hyvää. Jooga on tuntunut luontevalta myös siksi, että siihen kuuluu fyysisen harjoituksen lisäksi henkinen puoli, josta olen tosi kiinnostunut. Kun keskityn hengitykseen ja toistan liikkeitä tasaisesti, harjoituksesta tulee meditatiivista.

Jooga on opettanut myös rauhoittumaan ja kuuntelemaan kehoa. 

– Jos kurkkua puristaa tai lihaksia särkee, tiedän olevani stressaantunut. Silloin pysähdyn ja mietin, mistä voisin vähentää tai mikä henkinen harjoitus voisi auttaa.

"Olen luonnostani tosi jäykkä. Haaveilen, että saan jonain päivänä sormet lattiaan!"
"Olen luonnostani tosi jäykkä. Haaveilen, että saan jonain päivänä sormet lattiaan!"

 

Diivailutanssia Lontoossa

Tavallisena päivänä Saara saattaa kävellä tanssimaan pariksi tunniksi ja kävellä takaisin. Liikuntatunteja voi kertyä päivässä huomaamatta jopa neljä. Toinen lempilaji löytyi uudesta kotikaupungista.

– Suomessa asuessa harrastin showtanssia, mutta nyt Lontoossa käyn ihanilla commercial-tunneilla, joilla tanssitaan korkkarit jalassa ja ollaan niin staroja kuin ikinä pystyy.

– Alussa se tuntui hirveältä ja ajattelin, että apua, en ole tottunut mihinkään diivailuun. Tunneilla joudun jatkuvasti vähän puskemaan itseäni, että kehtaan.

Liikunta on henkireikä. Näkyviä tuloksia tärkeämpää on hyvä olo. 

– En ajattele, että minun tai kenenkään pitäisi olla tietyissä mitoissa, enkä kärsi viihdealan ulkonäköpaineista. Haluan kuitenkin kantaa itseni kauniisti. Treenaaminen tuo ulkoista ja sisäistä hyvää oloa.

 


"Minun tai kenenkään ei tarvitse olla tietyissä mitoissa."
"Minun tai kenenkään ei tarvitse olla tietyissä mitoissa."

Saaran liikuntaviikko

Ma 120 min tanssia, kävely tanssitunnille ja kotiin 90 min

Ti Lepopäivä

Ke Aamujooga 75 min

To 120 min tanssia, kävely tanssitunnille ja kotiin 90 min

Pe Aamujooga 75 min

La Keikka

Su 120 min tanssia, kävely tanssitunnille ja kotiin 90 min

Älä unohda tukilihastreeniä. SIitä hyötyy myös paljon liikkuva.
Älä unohda tukilihastreeniä. SIitä hyötyy myös paljon liikkuva.

Liikkuja, muista vahvistaa myös pakarat ja lonkan ulkokiertäjät.

”Kyykkäisin mielelläni, mutta polvi ei kestä. Juoksustakin piti luopua.” Jos nämä lauseet kuulostavat tutuilta, niin tukilihastreenistä saattaisi olla apua.

Jos aina vain havittelet kovempia juoksuvauhteja ja kiloja kyykyssä, voi olla, että tukilihakset ovat jääneet paitsioon. Niiden heikkous ei näy päällepäin. Ensimmäinen merkki on yleensä se, että johonkin sattuu. 

Jos kipuilija on polvi, syynä ovat usein heikot lonkan ulkokiertäjät ja iso pakaralihas. Jos nämä tukilihakset ovat heikot, polvi karkaa sisään eikä lantio pysy suorassa.

– Esimerkiksi juostessa korostuu lantion alueen lihastasapaino ja asennonhallinta. Kun nämä ovat kunnossa, jokaisesta ponnistuksesta saa tehon irti turvallisesti, personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäki toteaa.

Jalomäki näyttää helpon täsmäliikkeen, joka voi parhaimmillaan pelastaa polvikivuilta. Se vahvistaa sekä lonkan ulkokiertäjiä että isoa pakaralihasta.


 


 

Tee näin: Asetu kylkimakuulle, jalat pienessä koukussa ja polvet yhdessä. Pidä ylävartalo ja lantio paikoillaan, mutta lähde nostamaan päällimmäistä jalkaa. Tunne työ pakarassa. Jos tahdot tehostaa, kiepauta jalkojen väliin kuminauha.

Tukilihastreeniä kannattaa tehdä usein ja kevyesti, niin opit aktivoimaan ja käyttämään oikeita lihaksia. Tee lonkan ulkokiertoa 4–6 kertaa viikossa pieniä aikoja kerrallaan. Älä väsytä lihaksia loppuun asti, sillä silloin vahvat lihakset ottavat taas ohjat. Muista syvä hengitys ja rauhallinen tahti. Tunnustele, mikä lihas tekee töitä.

Sport-lehden numerossa 10/17 koko kuuden liikkeen tukilihastreeni, jolla selätät kivut ja jumit. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.