Sport
Riikka liikkuu nykyään miltei päivittäin.
Riikka liikkuu nykyään miltei päivittäin.

Kolmen lapsen äiti lihoi raskauksien aikana 34 kiloa. Keksit ja suklaa veivät mukanaan, mutta sitten tuli totaalinen stoppi ja päätös muutoksesta.

Viidessä vuodessa kolme lasta ja yli 30 kiloa ylipainoa. Sitten, sinnikkyydellä ja tahdonvoimalla, takaisin normaalipainoiseksi. Riikka Lahdenperä, 34, on saanut pistää vaatekaappinsa ja identiteettinsä uusiksi monta kertaa, mutta tänään peilistä katsoo terve ja urheilullinen äiti.

Kun Riikka alkoi odottaa esikoistaan, vaakalukema näytti reilua 60 kiloa. Synnytyslaitoksella yhdeksän kuukauden päästä paino oli noussut 96 kiloon.

Ne kuitenkin karisivat melko nopeasti, sillä arki vastasyntyneen kanssa oli kiireistä eikä sohvalla makoiluun jäänyt pahemmin aikaa.

Illat yhtä herkuttelua

Muutaman kuukauden päästä Riikka oli uudelleen raskaana, ja kiloja alkoi jälleen kertyä. Synnytyksen lähestyessä vaakalukema lähenteli taas sataa.

– Kuntoni oli mennyt huonoksi enkä liikkunut juuri lainkaan, mutta tykkäsin syödä. Etenkin suklaa ja keksit olivat kompastuskiveni – eikä yksi tai kaksi koskaan riittänyt, vaan söin koko paketillisen.

Oma peilikuva ja kömpelö olemus hävettivät.

Toisen lapsen jälkeen paino ei lähtenytkään laskuun kuten ensimmäisellä kerralla, ja liikakiloja oli yhä 26. Ne ahdistivat. Terveydenhuoltoalalla työskentelevänä ja ravitsemustieteitä opiskelleena Riikka tiesi myös ylipainon vaarat.

– Oma peilikuva ja kömpelö olemus hävettivät. Olin pitkään ajatellut, että on pakko laihduttaa, mutta en vain saanut aikaiseksi.

Pahimpia olivat illat, kun lapset oli saatu nukkumaan.

– Silloin alkoi oma aikani, pääsin herkuttelemaan sohvalle.

Sokeri pois, liikuntaa tilalle

Käännekohta oli vuodenvaihde 2014, jolloin esikoinen oli alle kahden ja kuopus 9-kuukautinen. Tuolloin Riikka päätti, että nyt kilot lähtevät.

– En puhunut asiasta kenellekään, sillä halusin suoriutua itse. Jätin pois karkit, pullat ja sipsit ja kotona siivosin kaapit kaikista herkuista.

Ensimmäinen kuukausi oli vaikein: Riikka oli sokerikoukussa ja sortumista vastaan piti kamppailla joka päivä. Kurinalaisuus tuotti kuitenkin tulosta, ja kolmessa kuukaudessa katosi kuusi kiloa.

Päätin, että kesällä juoksen 10 kilometriä.

Seuraavaksi Riikka pienensi annoskokoja ja alkoi syödä säännöllisesti viidesti päivässä. Hiilihydraattien, kuten riisin, perunan ja makaronin, osuutta ruokavaliossa hän vähensi radikaalisti, mutta liikuntaa lisäsi.

– Kuntoni oli tosi huono, ja hengästyin helposti lyhyelläkin vaunulenkillä. Päätin kuitenkin, että kesällä juoksen 10 kilometriä.

Tavoite onnistui jo juhannuksen jälkeen. Painoa oli tuolloin karissut 13 kiloa.

Parempi itsetunto – ja kunto

Lopullisesti Riikka pudotti 22 kiloa 1,5 vuodessa. Kun kolmas lapsi ilmoitti tulostaan 2016, painoa kertyi maltillisesti ja se karisi nopeasti synnytyksen jälkeen.

Terveelliset elämäntavat ovat pysyneet, itsetunto noussut ja vaatekoko jämähtänyt kokoon S entisen XL:n sijaan. Liikunta ei ole enää pakkopullaa, vaan elämäntapa ja hyvän olon tuoja.

Olen nykyään ihan eri ihminen.

– Olen nykyään ihan eri ihminen, ja paljon paremmassa kunnossa kuin ennen lapsia. Aikaisemmin ajattelin monesta asiasta, että en pysty tuohon ja jäin sohvalle. Nyt uskon itseeni ja lähden mieluummin lenkille.

Miten Riikka liikkuu kaikein mieluiten ja miksi vasta iltamyöhällä? Lue numerosta Sport 5/18! Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

Sport
Alina Tomnikovin parhaita nukahtamiskikkoja: lopeta yrittäminen.
Alina Tomnikovin parhaita nukahtamiskikkoja: lopeta yrittäminen.

Alina Tomnikov on jännittäjä, jonka on vaikea päästää murheista irti edes nukkumaan mennessä. Sinnikäs harjoittelu on tehnyt hänestä taitavan nukahtajan. Se on vaatinut aivan uudenlaista asennetta uneen.

1. Harhauta mieltä

"Minulla on ollut koko elämäni nukahtamisvaikeuksia. Mitä aikaisempi aamu, sitä enemmän joudun illalla käyttämään keinoja siihen, etten stressaa.

Nykyään olen jo taitava nukahtaja. Käytän paljon mantroja: ’Kaikki on hyvin, ei mitään hätää.’ Tai: ’Vaikken nukkuisi sekuntiakaan, jaksan huomenna silti.’ Yritän harhauttaa mieltäni, joka väittää, että en saa unta. Joskus esimerkiksi pureskelen purkkaa."

2. Hae turvaa rutiineista

”Luen aina ennen nukkumaanmenoa. Talvella kuvasin Lapissa Ivalo-sarjaa, ja kun tulin hotellihuoneeseen kolmelta yöllä, tein iltapalan ja aloin lukea.

Rutiinit tuovat minulle rauhaa. Mitä enemmän töitä, sitä enemmän kaipaan pienessä arjessani turvaa. Käytän esimerkiksi yhtä ihonhoitosarjaa ja laitan päivittäin viisi tuotetta iholleni samassa järjestyksessä. Kun teimme Putousta, saatoin syödä viisi päivää putkeen tasan saman iltapalan.

Minulle on myös tosi tärkeää käydä kerran parissa viikossa Keravalla joko isän tai äidin luona. Rauhoitun jo junamatkalla. Merkitsen käynnit etukäteen kalenteriin, ja se tuottaa minulle suurta iloa.”

3. Kohtaa ja käsittele tunteet

"Äiti sanoi minulle aina, että se, mitä tunnet, on oikein. Jos stressaa, en kiellä sitä. Otan tunteen eteeni ja kysyn, mitä se yrittää kertoa. Ahaa, vapaailta olisi hyvä juttu. Ahaa, en ole saanut palautettua kirjoja kirjastoon. Sitten tunne menee ohi ja tulee seuraava.

Tunteeni kulkevat käsi kädessä kehoni kanssa. Olen tottunut siihen, että vatsani oireilee jatkuvasti, koska se reagoi heti tunteisiin. Koska tunteet valtaavat kehoni niin vahvasti, minulla täytyy olla työkaluja ymmärtää itseäni. Muuten en voi hyvin. Reflektointi on tärkeää, ja huonoon päivään auttaa puhuminen.”


4. Lakkaa yrittämästä

"Hiljattain olen oppinut, että jos uni ei tule, kannattaa lopettaa yrittäminen. Aluksi oli henkisesti vaikeaa luovuttaa ja ottaa kirja käteen uudestaan. Kun olen rohkeasti kokeillut, olen huomannut, että se toimii."

5. Murehdi vasta huomenna

"Nukahtamisen hetki on ihana. Se on ihmisen paljain ja haurain hetki; siinä on niin yksin. Toisaalta se voi olla myös pelottavaa. Murehdin usein sängyssä kaikkia maailman ajatuksia. Joskus kirjoitan huolet puhelimen muistiinpanoihin ja päätän, että paneudun niihin vasta huomenna.”

Sport-lehden numerossa 6/18 Lotta Näkyvä kertoo, mitä paniikkihäiriö on opettanut hänelle levosta ja hyvinvoinnista. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.

Sport
Haluatko liikunnasta pysyvän osan arkea? Se ei välttämättä vaadi lajin vaihtamista.
Haluatko liikunnasta pysyvän osan arkea? Se ei välttämättä vaadi lajin vaihtamista.

Kukapa ei tahtoisi löytää treeniin sisäistä motivaatiota: liikkua puhtaasta liikkumisen ilosta. Avain saattaa olla lähempänä kuin luulet. 

Mietitkö juoksulenkillä kauppalistaa ja huokailet, koska pääsee kotiin? Montako minuuttia vielä jäljellä? Etkö voi kuvitella salitreeniä ilman, että pääsee välillä räpläämään kännykkää?

Jos kuulostaa tutulta, ehkä myös motivaatiosi sakkaa ja liikuntaprojekteillasi on tapana kuivua lyhyeen. Ehkä ajattelet, että et ole vain löytänyt lajia, joka kolahtaisi täysillä. Oikeasti avain pysyvään liikuntamotivaatioon saattaa olla paljon yksinkertaisempi. 

Tutkimusten mukaan sisäisesti motivoituneita liikkujia — siis niitä kateutta herättäviä treenaajia, jotka suuntaavat lenkille sateellakin ja liikkuvat ihan vain liikkumisen ilosta — yhdistää yksi asia. He ovat liikkuessaan läsnä siinä, mitä tekevät. Saat siis treenistä enemmän irti, kun otat kaveriksi mindfulness-asenteen.

Läsnäolevat liikkujat eivät heitä hanskoja tiskiin niin herkästi. Syitä on monia. Mindfulness opettaa lempeyttä, jos ei treeni jostain syystä kuljekaan. Mindfulnessia treenanneilla on myös kehittynyt kehotietoisuus. He eivät puske väkisin kivun läpi tai aja itseään ylikuntoon, koska he äkkäävät kehon viestit herkästi – ja kunnioittavat niitä.

Mindfulnessia opetelleet ovat lempeämpiä ja motivoituneempia treenaajia.

Mindfulnessia voi soveltaa jokaiseen lajiin, ja ihan jokainen voi oppia. Aivot ovat plastiset eli muovautuvat. Toisin sanoen niitä voi treenata kuten mitä tahansa lihasta. Tietoinen läsnäolo voi olla tehokas tapa järjestellä hermoverkkoja uusiksi.

Kokeile lähteä lenkille jättämällä puhelin, sykemittari ja musiikit kotiin. Hengitä syvään ja tarkkaile. Miltä ilma tuoksuu, mitä näet? Onko alusta kova vai pehmeä? Jos tylsistyttää, suhtaudu siihenkin uteliaasti. Huomaatko kropassa tuntemuksia, joista et ollut aiemmin tietoinen?

Pikku hiljaa vanha tuttu lajikin voi alkaa näyttää itsestään uusia puolia. Kaupan päälle saat lisää tahdonvoimaa ja tyynen mielen.

Sport-lehden numerossa 6/18 kerromme, miten mindfulness muokkaa aivoja. Mukana helppo viikon mindfulness-ohjelma, jolla pääset sisään tietoisen läsnäolon harjoitteluun ja löydät oman tapasi meditoida. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.