Sport
Riikka liikkuu nykyään miltei päivittäin.
Riikka liikkuu nykyään miltei päivittäin.

Kolmen lapsen äiti lihoi raskauksien aikana 34 kiloa. Keksit ja suklaa veivät mukanaan, mutta sitten tuli totaalinen stoppi ja päätös muutoksesta.

Viidessä vuodessa kolme lasta ja yli 30 kiloa ylipainoa. Sitten, sinnikkyydellä ja tahdonvoimalla, takaisin normaalipainoiseksi. Riikka Lahdenperä, 34, on saanut pistää vaatekaappinsa ja identiteettinsä uusiksi monta kertaa, mutta tänään peilistä katsoo terve ja urheilullinen äiti.

Kun Riikka alkoi odottaa esikoistaan, vaakalukema näytti reilua 60 kiloa. Synnytyslaitoksella yhdeksän kuukauden päästä paino oli noussut 96 kiloon.

Ne kuitenkin karisivat melko nopeasti, sillä arki vastasyntyneen kanssa oli kiireistä eikä sohvalla makoiluun jäänyt pahemmin aikaa.

Illat yhtä herkuttelua

Muutaman kuukauden päästä Riikka oli uudelleen raskaana, ja kiloja alkoi jälleen kertyä. Synnytyksen lähestyessä vaakalukema lähenteli taas sataa.

– Kuntoni oli mennyt huonoksi enkä liikkunut juuri lainkaan, mutta tykkäsin syödä. Etenkin suklaa ja keksit olivat kompastuskiveni – eikä yksi tai kaksi koskaan riittänyt, vaan söin koko paketillisen.

Oma peilikuva ja kömpelö olemus hävettivät.

Toisen lapsen jälkeen paino ei lähtenytkään laskuun kuten ensimmäisellä kerralla, ja liikakiloja oli yhä 26. Ne ahdistivat. Terveydenhuoltoalalla työskentelevänä ja ravitsemustieteitä opiskelleena Riikka tiesi myös ylipainon vaarat.

– Oma peilikuva ja kömpelö olemus hävettivät. Olin pitkään ajatellut, että on pakko laihduttaa, mutta en vain saanut aikaiseksi.

Pahimpia olivat illat, kun lapset oli saatu nukkumaan.

– Silloin alkoi oma aikani, pääsin herkuttelemaan sohvalle.

Sokeri pois, liikuntaa tilalle

Käännekohta oli vuodenvaihde 2014, jolloin esikoinen oli alle kahden ja kuopus 9-kuukautinen. Tuolloin Riikka päätti, että nyt kilot lähtevät.

– En puhunut asiasta kenellekään, sillä halusin suoriutua itse. Jätin pois karkit, pullat ja sipsit ja kotona siivosin kaapit kaikista herkuista.

Ensimmäinen kuukausi oli vaikein: Riikka oli sokerikoukussa ja sortumista vastaan piti kamppailla joka päivä. Kurinalaisuus tuotti kuitenkin tulosta, ja kolmessa kuukaudessa katosi kuusi kiloa.

Päätin, että kesällä juoksen 10 kilometriä.

Seuraavaksi Riikka pienensi annoskokoja ja alkoi syödä säännöllisesti viidesti päivässä. Hiilihydraattien, kuten riisin, perunan ja makaronin, osuutta ruokavaliossa hän vähensi radikaalisti, mutta liikuntaa lisäsi.

– Kuntoni oli tosi huono, ja hengästyin helposti lyhyelläkin vaunulenkillä. Päätin kuitenkin, että kesällä juoksen 10 kilometriä.

Tavoite onnistui jo juhannuksen jälkeen. Painoa oli tuolloin karissut 13 kiloa.

Parempi itsetunto – ja kunto

Lopullisesti Riikka pudotti 22 kiloa 1,5 vuodessa. Kun kolmas lapsi ilmoitti tulostaan 2016, painoa kertyi maltillisesti ja se karisi nopeasti synnytyksen jälkeen.

Terveelliset elämäntavat ovat pysyneet, itsetunto noussut ja vaatekoko jämähtänyt kokoon S entisen XL:n sijaan. Liikunta ei ole enää pakkopullaa, vaan elämäntapa ja hyvän olon tuoja.

Olen nykyään ihan eri ihminen.

– Olen nykyään ihan eri ihminen, ja paljon paremmassa kunnossa kuin ennen lapsia. Aikaisemmin ajattelin monesta asiasta, että en pysty tuohon ja jäin sohvalle. Nyt uskon itseeni ja lähden mieluummin lenkille.

Miten Riikka liikkuu kaikein mieluiten ja miksi vasta iltamyöhällä? Lue numerosta Sport 5/18! Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

Sport
Uutta uraa joogan parissa ei ole tarvinnut katua.
Uutta uraa joogan parissa ei ole tarvinnut katua.

Saisiko hyvinvointialalta itselleen ammatin? Johanna Pawli irtisanoutui työstään ja aloitti uuden uran joogayrittäjänä.

 

Moni haaveilee uudesta urasta hyvinvointibisneksessä, sillä hyvä olo kiinnostaa ja palvelut myös myyvät. Ensin tulivat life coachit eli elämäntaidon valmentajat, jotka auttavat ihmisiä hallitsemaan arkeaan ja saavuttamaan unelmiaan. Nyt parempaa oloa voi tavoitella joogaretriitin, energiahoitojen tai hengitysvalmentajan avulla. 

– Hyvinvointipalveluiden käyttö on arkipäiväistynyt viimeisen viiden vuoden aikana, toteaa Jarno Lemmelä TrainerLabista.

– Terveystuloksia halutaan nopeasti, jotta jää enemmän aikaa perheelle ja kulttuuriharrastuksille.

"Terveystuloksia halutaan nopeasti."

Ei ihme, että alan tekijäpuolelle on tunkua. Joku puutuu leipäduuniinsa ja etsii vaihtelua muovaamalla harrastuksesta työn, toinen on kokenut huikean elämäntapamuutoksen ja tahtoo kannustaa muita samaan.

– Omakohtainen innostus yhdistää kaikkia alan tekijöitä. Sitkeys, tarmokkuus, rohkeus ja mutkattomuus, Lemmelä listaa.

Hyvinvointiyrittäjä tuottaa lähes aina aineetonta palvelua kohdaten asiakkaan intiimisti. Hän myy mielikuvan maaliin pääsystä ja tekemisen riemusta.

– Henkilökemioiden on toimittava, sillä ilman sosiaalisia taitoja ei pärjää.

Kuka on asiantuntija?

Luulot pois heti alkuun: hyvinvointialalle on helppo tulla, mutta toinen tarina on se, kuinka alalla pärjää.

Siinä missä yritysmaailmassa syynätään tutkintoja, hyvinvointimaailmassa pelataan mielikuvilla. Siksi personal trainerin sporttinen olemus on paras käyntikortti. Antti Kasanen Valmennuskeskus Publicista sanoo suoraan, että viime vuosina yrittäjien näkyvyys on ajanut koulutuksen ohi.

– On kinkkistä, että ennen asiantuntijatitteli ansaittiin käymällä koulut, tekemällä kymmenen vuotta hommia ja kirjoittamalla kirja. Nyt kuka tahansa voi lyhyen kurssin päätteeksi nimittää itseään "asiantuntijaksi". Hyvä blogi yhdistettynä mututuntumaan voi olla yrittäjän cv. Se tekee palveluiden vertailun hankalaksi.

Hyvinvointialalle on helppo tulla, mutta toinen tarina on se, kuinka alalla pärjää.

Valmennuskeskus Public ei ota kantaa aloittelevan yrittäjän liikeideaan ja osaamiseen vaan auttaa häntä menestymään: tekemään liiketoimintasuunnitelmaa, rajaamaan järkevän asiakasryhmän ja kartoittamaan kilpailijat. Hyvinvointialalle tähtäävien valmennukset ovat olleet niin suosittuja, että heille on järjestetty ihan omia ryhmiä.

Helppouden harha

Aloitteleva yrittäjä saattaa kärsiä kavereiden luomasta helppouden harhasta: koska he ovat joviaalisti täpinöissään liikeideasta, koko maailma on. Kasanen pudottaa pilvilinnoista:

– Aluksi on hankala löytää asiakkaita, jotka maksavat palvelusta 50–100 euroa tunti plus alvin. Sen halvemmalla ei kuitenkaan voi osaamistaan myydä, jos meinaa elää kitkuttelematta.

Aloitteleva yrittäjä ei laske työtuntejaan.

Aloitteleva yrittäjä ei laske työtuntejaan. Kun puhelin soi, siihen pitää vastata. Itsensä voi vetää nopeasti piippuun, jos ei merkitse kalenteriin aikaa itselle.

– Vapaapäivät ovat lepoa, eivät kirjanpitotuskailua varten, Kasanen sanoo tiukasti. Jotta voi keskittyä asiantuntijuuteensa, paperitöiden ja markkinointihommien vastuuta on jaettava.

Joogasta uusi ura

Johanna Pawli, 44, on esimerkki rohkeasta hypystä uuteen. Hän työskenteli ekonomina, kunnes kroppa alkoi reagoida työmäärään. 

– Suorituskeskeisyys hallitsi töitäni ekonomina. Ajoin kehoani jumiin ja kärsin uupumuksesta. Joogan avulla sain hetkeksi laskettua kierroksia alas ja hengitin kevyemmin.

Johanna oli aina harrastanut joogaa ja hakenut koulutusta ulkomailta saakka.

"Muut opiskelivat ekonomin täydennysopintoja, minä opiskelin aina joogaa."

– Muut opiskelivat ekonomin täydennysopintoja, minä opiskelin aina joogaa. Sitten huomasin, että kakkoskotikaupungissani Hangossa ei ollut yhtään joogakoulua. Löysin vanhan saunatilan ja ryhdyin pitämään siellä viikonloppuisin tunteja, joita kutsuin joogan laboratoriokokeiksi. Porukka löysi paikalle kauppoihin jakamieni ilmoitusten ja Facebook-myllytyksen turvin.

Viisi vuotta sitten Johanna löysi Hangosta joogaretriitteihin sopivan tilan. Hän päätti kokeilla siipiään. 

– Irtisanouduin työstäni ja perustin Merijoogan. Nimi tupsahti mieleeni kävellessäni merenrannassa, joka on minulle rakas paikka. Nyt saleillamme Hangossa, Helsingissä ja Espoossa on tunteja yinjoogasta ilmajoogaan. On vapauttavaa lähteä töihin joogapöksyissä kauluspaidan sijaan. Alun 24/7-aherruksen jälkeen olen oppinut delegoimaan töitä ja ottamaan omia lomia. Keskityn itse kursseihin, joissa pääsen parhaiten lähelle asiakkaita.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Sport

Kaipaatko ryhmän buustia juoksuharrastukseen? Valitse sopiva treeniohjelma kolmesta vaihtoehdosta ja lähde juoksemaan kymppi Sport-lehden kanssa!

Kuvittele, että kuuden viikon kuluttua tästä hetkestä ylität maaliviivan kymmenen kilometrin kohdalla. Kuulostaako kaukaiselta?

Kymppi on juoksumatka, joka sopii yllättävän monelle. Vaikka et olisi koskaan hölkännyt metriäkään, tavoitteen voi saavuttaa jo kuukauden, parin treenillä. 

Jos haaveenasi on juosta tänä kesänä kymppi ja kaipaat tsemppiä porukasta, osallistu Sport-lehden kuuden viikon juoksuhaasteeseen.

Näin se onnistuu!

1. Valitse itsellesi sopivin ohjelma kolmesta vaihtoehdosta:

Vasta-alkaja (aloitat juoksuharrastuksen nollasta tai pitkän tauon jälkeen): aloita tästä 2 viikon starttijaksosta.

Keskitaso (jaksat juosta nyt jo noin 15 min putkeen ja tavoitteenasi on juosta kymppi läpi): aloita tästä aloittelijan 6 viikon ohjelmasta.

Edistynyt (juokset nyt jo 10 km noin 60 minuuttiin ja haluat lisää vauhtia): aloita tästä edistyneemmästä 6 viikon ohjelmasta 

2. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa

3. Ota kuva juoksutreeneistäsi ja tägää se #sportkymppi. Osallistut tällöin Sportin irtonumeroiden (5 kpl) sekä Tarja Virolaisen Juoksijan sielu -teoksen arvontaan. 

4. Tossut jalkaan ja menoksi!