Kuva: Adidas/Pasi Salminen
Kuva: Adidas/Pasi Salminen

Radiojuontaja Tuija Pehkonen lähti ennen mieluummin salille kuin lenkille. Nyt hän herää aamulla juoksemaan. Lue Tuijan vinkit, miten juoksuun voi hurahtaa.

Radio Nrj’n energinen juontaja Tuija Pehkonen, 28, ei aiemmin lenkkitossuja kuluttanut.
– Vihasin juoksua, hän myöntää.
Kaikki ”aerobinen hörhöily” oli jäänyt täysin kuntosali-innostuksen myötä. Joskus harvoin Tuija teki 20–30 minuutin lenkin väkipakolla. Juoksukaverillakin oli mennyt hermo, kun Tuija aloitti mussuttamisen neljän minuutin juoksun jälkeen.

Sitten Tuija kutsuttiin mukaan puolimaratonille treenaavaan Adidasheimo-juoksuryhmään. Helmikuussa alkoivat viikoittaiset yhteistreenit. Aluksi juoksu tuntui vaivalloiselta, mutta parin kuukauden treenaamisen jälkeen tapahtui ihme.

Aamu-unisuudestaan tunnettu juontaja heräsi oma-aloitteisesti juoksemaan kello seitsemän.
– Oli siistiä, kun 5–6 kilometrin lenkki ei enää tuntunut missään!

Juoksukaverikin oli ihmeissään. Nyt Tuija puolestaan tsemppasi kaveriaan jaksamaan viimeiset metrit 13 kilometrin lenkillä.
Mitä ihmettä oli tapahtunut?

Näin juoksuun hurahdetaan

Tuija myöntää, ettei olisi koskaan alkanut treenata juoksua itsekseen. Ryhmän tuki, tsemppi ja myös ryhmäpaine auttoivat ratkaisevasti.
– Juoksussa huomaa kehityksen tosi nopeasti ja sekin tsemppaa treenaamaan enemmän, Tuija sanoo.

Jos tahdot kokea saman juoksunihmeen, ota Tuijan vinkit heti käyttöön:

1. Hanki hyvä juoksuvalmentaja. Harva juoksee oikein luonnostaan. Oikean tekniikan oppiminen tekee juoksusta paljon mukavampaa.
2. Aseta itsellesi tavoite. Konkreettinen, pitkän tähtäimen tavoite motivoi treenaamaan. Muuten luovuttaa helposti, kun juoksu tuntuu raskaalta vielä kolmen viikon jälkeen. Itse treenaan 7. kesäkuuta pidettävälle Helsinki Half Marathon -puolimaratonille.
3. Tee lupaus julkisesti. Laitoin Facebook-statukseeni eräänä lauantaiaamuna, että täällä sitä juoksennellaan, vaikka olisi ollut bileet tiedossa. Kun treeneistä kertoo julkisesti, on pakko tsempata ja jättää juhlat väliin.

Sport

Lotta Näkyvä on mukana ensi vuonna esitettävässä Selviytyjissä. Mikä viidakossa pelottaa eniten ja mitkä ovat hänen valttejaan?

Lue myös juttu: 

Sport

Malli Lotta Näkyvä viettää kesäkuun lopulla kolmekymppisiään. Todellinen käännekohta tuli eteen jo vuosi sitten.

Viime kesänä Lotta Näkyvä oli valmistautumassa ystävänsä häihin, kun hänet lävisti voimakas pelko.

– Tuntui kuin en olisi saanut happea ja sekoan. Aviomieheni Kristian sai lähteä häihin yksin, kun jäin sänkyyn makaamaan.

Lotta heräsi siihen, että hän oli vaivihkaa ajanut itsensä uuvuksiin: suorittanut kaksia opintoja ja matkustanut Kristianin luo ulkomaille aina kun mahdollista. Lopulta Lotan isän, Aki Hintsan, kuolema romahdutti korttitalon.

– Sängyssä maatessani ajattelin, etten ansaitse seuraavaa hengitystäni, koska en ole tehnyt mitään sen eteen.

"Suorittaminen ei tee minusta yhtään tehokkaampaa."

Kohtaukset loppuivat vasta, kun Lotta alkoi keskustella itsensä kanssa raivorehellisesti ja käsitellä tunteitaan.

– Olin ollut jopa ylpeä siitä, etten tarvitse lepoa tai vapaapäiviä. Mutta paniikkikohtaukset pakottivat nöyrtymään. Oivalsin, ettei omaa arvoa tarvitse ansaita. Nyt ymmärrän myös, ettei suorittaminen tee minusta yhtään tehokkaampaa.

Enää Lotta ei aloita aamujaan lukemalla sähköposteja, vaan hiljentymällä, meditoimalla ja rukoilemalla. Hän tahtoo rauhoittaa hetken kiittääkseen uudesta päivästä ja siitä, että on elossa.

– Olen hyväksynyt myös sen, että olen aina "work in progress".

Miten Lotta pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan? Mikä liikuntalaji koukuttaa hänet extreme-elämyksiin? Lue koko haastattelu Soprt-lehden numerosta 6-7, joka ilmestyy 14.6. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.