Sport
Jos iho kukkii epätavallisen paljon, voi olla syytä tarkistaa ruokavaliota. Kuva: Shutterstock.
Jos iho kukkii epätavallisen paljon, voi olla syytä tarkistaa ruokavaliota. Kuva: Shutterstock.

Tärkeintä on välttää liian voimakkaita tuotteita, myös rasvaisella ja epäpuhtaalla iholla.

  1. Miksi toiset saavat enemmän näppylöitä kuin toiset? Joillakin ihotyyppi on rasvaisempi, ja näppyjä tulee helpommin. Myös hormonitoiminta ja ruokavalio vaikuttavat. Yleensä iho tykkää kasvivoittoisesta ruokavaliosta, jossa ei ole liikaa sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, mutta ei ole itsestään selvää, että iho paranee hyvän ravinnon avulla. Sokerista on haittaa, koska liika insuliini voi pahentaa kehon tulehdustiloja. Huono ruokavalio saattaa sekoittaa hormonitasapainoa ja puskea iholle yksittäisiä näppyjä tai aknea.
  2. Miksi iho voi alkaa kukkia vasta aikuisena? Useimmiten taustalla on hormonimuutoksia: raskaus tai ehkäisypillereiden lopettaminen voivat saada ihon kukkimaan. Myös stressi voi aiheuttaa näppyvyöryn. Se voi lisätä ihotulehduksia, vaikuttaa hormoniepätasapainoon ja kiihdyttää talineritystä. Liikkujalle hyvät uutiset ovat, että liikunta helpottaa stressiä ja vaikuttaa siten ihonkin hyvinvointiin. Jos näpyt tuntuvat häiritseviltä eikä kotihoito auta, kannattaa käydä kosmetologin tai ihotautilääkärin luona.
  3. Mikä on parasta hoitoa epäpuhtaalle iholle? Vaikka iholla on epäpuhtauksia, liian voimakkaasti peseviä tuotteita ei kannata käyttää. Varsinkin sulfaatteja sisältävät, vaahtoavat puhdistustuotteet ovat usein liian tujuja. Ne kuivattavat, saattavat tuhota ihon omat hyvät bakteerit, ja talineritys voi vain yltyä. Kannattaa välttää tuotteita, joissa on mineraaliöljyä ja lanoliinia - ne voivat tukkia huokosia. Näppyläinen iho kannattaa pestä miedolla, maitomaisella puhdistusaineella aamuin illoin ja viimeistellä puhdistus rauhoittavalla kasvovedellä. Lopuksi iho kosteutetaan ohuella kosteuttavalla voiteella. Näppyistä ihoa voi halutessaan kuoria rakeettomalla kuorinnalla, rakeinen on liian raju.
  4. Miten liikkujan on hyvä hoitaa ihoa? Meikit kannattaa pestä ennen treenejä pois, jotta hiki pääsee virtaamaan vapaasti. Liikkumisen jälkeen hien voi pestä kasvoilta vedellä, kunhan huolehtii hyvästä puhdistuksesta kahdesti päivässä.
  5. Saako näppyä puristella tai peittää? Meikillä peittäminen on ok. Näppyjä ei kuitenkaan saa puristaa, sillä vaarana on, että tulehdus leviää ja ihoon jää arpia.
  6. Ovatko näpyt vaarattomia? Usein kyllä, mutta esimerkiksi punoitus, näppyrykelmät ja kovin tulehtunut iho voivat olla merkkejä aknesta. Suun ympärille kertyvät pienet näppylät voivat olla suunympärysihottumaa, perioraalidermatiittia. Silloin ihotautilääkäri ja kosmetologi auttavat.

Muista myös...

Kosteuttaa rohkeasti. Näppyinenkin iho voi olla pintakuiva ja sen vastustuskyky heikentynyt. Silloin bakteerikanta häiriintyy ja iho on entistä alttiimpi tulehduksille. Älä siis unohda hyvää kosteutusta aamuin illoin.

Tiesitkö?

Yleisimpiä näppyjä ovat komedot, jotka voivat olla joko avokomedoita eli mustapäitä, tai umpikomedoita, vaaleita kohoumia, jotka eivät aukea ihon pinnalle. Papula on punainen, tulehtunut finni, josta tali ei pääse ulos, ja pustula puolestaan tulehtunut finni, jonka päässä näkyy valkoista märkää. Käytännössä näpyssä on kyse siitä, että talirauhastiehyt tukkeutuu esimerkiksi vilkkaan talinerityksen vuoksi.

 

Asiantuntijoina SKY- ja Cidescokosmetologi Ida-Maria Rantala, Ihohoitola Lupaus. Ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Susanna Majasuo, Sairaala Neo. Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

Entä jos se on aknea?

Aknessa ihohuokoset menevät tukkoon ja iholle kehittyy musta- ja valkopäitä sekä pinnallisia finnejä ja talirauhasen tulehduksia, jotka tuntuvat kipeinä paukamina ihon alla.

Ihotautilääkäriin kannattaa olla yhteydessä, jos akne häiritsee tai aiheuttaa arpia. Hoitona ovat erilaiset voiteet ja voimakkaassa aknessa mahdollisesti antibiootit. Naisilla voidaan käyttää myös yhdistelmähormonivalmisteita, joissa on sekä estrogeenia että aknea hoitavaa anti-androgeenista keltarauhashormonia. Itsehoitoon voi ostaa tuotteita apteekista ja kosmetologeilta. Vältä huokosia tukkivaa, kuivattavaa kosmetiikkaa ja runsasta sokerinkäyttöä. Myös runsas maitotuotteiden ja proteiinilisien käyttö on liitetty akneen.

Aknea voi peittää meikillä, mutta silloin kannattaa käyttää akneiholle sopivia, huokosia tukkimattomia meikkivoiteita. Sopivissa voiteissa lukee usein non-comedogenic. Myös monet hyvälaatuiset mineraalimeikit käyvät akneihoille.

Malli ja yrittäjä on hurahtanut smoothieisiin, vaikka kiireessä onkin joskus turvauduttava pizzaan ja pullaan.

Anne Kukkohovin elämässä on viime aikoina ollut isoja elämänmuutoksia. Viime syksynä äiti nukkui pois, ja vuoden alussa Anne muutti erilleen pitkäaikaisesta aviomiehestään Jonista. Kaiken kukkuraksi töissä on kiireistä, koska Annen luotsaama luonnonkosmetiikkabrändi Supermood on rynnistämässä Amerikan markkinoille.

– Täytyy myöntää, että viime aikoina en ole ajatellut ykkösenä ruokaa. Olen syönyt surutta, mitä eteen on sattunut: pizzaa, pullia ja karkkia.

Kiireestä tai kriiseistä huolimatta aamut alkavat aina samalla tavalla: Helsingin Sanomien digiversion lukemisella, kahvikupilla ja kahdella ruisleipäpalasella, joiden päällä on suolavoita ja juustoa. Päivällä Anne hakee toimistonsa alakerran korttelikaupasta proteiinismoothien ja thai-kanawrapin. Hiilihydraatit on varattu iltaan, koska ne rauhoittavat ja parantavat unenlaatua.

Hiilihydraatit on varattu iltaan, koska ne rauhoittavat ja parantavat unenlaatua.

– Voin hyvin keittää kaurapuuroa iltapalaksi, en ymmärrä, miksi se kuuluisi vain aamuun.

Välillä Anne potee huonoa omaatuntoa tautologisesta ruokavaliostaan, sillä se voi tarkoittaa monta päivää putkeen samaa ruokaa, kuten itse tehtyä kanatortilloja tai pasta bolognesea. Yhdestä hän ei tingi edes kiireessä: pojalleen Miskalle Anne maksaa mieluummin ravintola-aterian kuin lämmittää mikrossa maksalaatikkoa.

– En aina ehdi kokkaamaan, joten pojallani on puhelimessa Wolt-sovellus, Anne naurahtaa.

Tuhteja smoothieita Anne rakastaa yli kaiken, ja niitä hän valmistaa joka päivä. Sekaan mahtuu sitä, mitä kaapista sattuu löytymään: lisäravinnejauheita, siemeniä, marjoja, kookosöljyä, banaania, luuydinlientä ja viherjauheita.

Lähes tuhat euroa maksava smoothiekone on ollut jokaisen pennin arvoinen, se jauhaa avokadostakin kermaisen pehmeää. Smoothiemaisteriksi Anne on jalostunut erehdyksien kautta.

Olen oivaltanut, ettei kannata sekoittaa marjoja ja vihreitä keskenään.

– En valmista enää lyijynharmaita smoothieita. Olen oivaltanut, ettei kannata sekoittaa marjoja ja vihreitä keskenään.

Anne suosii erikoisruokakauppoja, joissa leikkeleet viipaloidaan tiskillä, uunituoreissa leivissä on paljon siemeniä ja luomujogurtit ovat pientiloilta. Isot ketjukaupat hän kiertää kaukaa.

– En tykkää käydä isoissa ruokakaupoissa, ellei aikaa ole runsaasti. Siellähän voi tulla pissahätä kesken ostosten, Anne naurahtaa.

Anne hurahti terveysintoiluun superfoodien rynniessä Suomeen viitisen vuotta sitten. Joogan ohella antioksidanttiklinikka tuli tutuksi, ja hetkeksi ruokavaliosta tippui pois maito ja vilja.

– En kuitenkaan jaksanut tehdä elämästäni liian vaikeaa, sillä vatsani ei ylireagoi viljaan tai maitoon.

Tämän hetken ruokatrendeistä mietityttää hiilijalanjälki. Pihvejä Anne ei enää osta, mutta lasagnen hän voi pyöräyttää viikonloppuisin eettisesti kasvatetun lähitilan lihasta.

– Syöt mitä tahansa, jätät jäljen tähän maailmaan, joten yritän valita parhaimman vaihtoehdon.

 

Anne ruokapäiväkirja

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Annen ruokapäiväkirjaa:

”Suosittelen yleensä smoothieiden tai ateriankorvikkeiden juomisen sijaan ruoan pureskelua, sillä pureskelu parantaa kylläisyyttä, laittaa ruoansulatuksen töihin ja tekee syömisestä usein tietoisempaa. Toki smoothiella on silloin tällöin paikkansa esimerkiksi mukaan otettavana välipalana tai lisäämään marjojen ja hedelmien määrää ruokavaliossa.”

Hyvin menee 

  • Annen syöminen vaikuttaa rennolta ja joustavalta.
  • Aamiainen menee rutiinilla, mikä auttaa kiireisessä arjessa.
  • Kaura, täysjyväleipä ja pähkinät ovat Annen ruokavaliossa hyviä kuidunlähteitä, joista kannattaa pitää kiinni.

Paranna vielä

  • Anne tarvitsee lautaselleen lisää vihreää: tähtää vähintään viiteen annokseen kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä.
  • Syömisen rytmi ja laatu vaihtelevat. Kokeile panostaa monipuolisempiin pääaterioihin ja huolehdi tarpeeksi aikaisesta lounaasta - varsinkin, jos päivän aikana tulee mielitekoja tai väsymystä.
  • Kiinnitä huomiota rasvan laatuun siten, että suurin osa ruokavalion rasvasta olisi pehmeää. Lisää pähkinöiden oheen esimerkiksi pehmeää rasvaa sisältäviä kasviöljyjä (rypsi-, pellavansiemen-, oliivi-) ja kalaa.

Anne kommentoi saamaansa palautetta:

”Juon vihreäni. Käyttämäni viherjauheet ovat todellisia terveyspommeja. Veikkaan, että vihreää saisi syödä aika kasan, että pääsisi samaan määrään. Nyt pakkasessa ei ollut Biomedin ravinnerikkaita jääkuutioita, joilla määrää olisi voinut lisätä entisestään. Joogaan ja juon vihreäni siitä syystä, että juuri nyt tarvitsen ruokaa, joka juurruttaa. Mieleni lentää, joten yritän pitää kehoni maassa.”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

Sport
Haluatko eroon kroonisesta stressistä? Juoksu on lajisi.
Haluatko eroon kroonisesta stressistä? Juoksu on lajisi.

Juoksu näyttää toimivan sekä muistin parantamiseen että stressin suitsimiseen. 

Pitkittynyt stressi ajaa ikävään noidankehään. Kun paineet kasautuvat, aivot toimivat puolitehoilla eivätkä suoriudu normaaliin tapaan. Työtaakka kasvaa edelleen.

Ratkaisu ulos kierteestä voi olla tuttu laji: juokseminen. Brigham Young -yliopiston tuoreen mukaan lenkkeily nimittäin vaikuttaa olevan superlaji stressiä vastaan. 

Stressi tekee tuhojaan muun muassa hippokampuksessa, joka on oppimisen ja muistin keskus. Vaikka lenkki ei sillä hetkellä rentouttavalta tuntuisikaan, jokainen kilometri tekee hyvää sisäisesti. 

Jo kuukauden maltillinen juoksuharrastus vaikuttaa vahvistavan aivoja. Se voi peräti auttaa kumoamaan stressin tuhot. Muistikin tykkää ja vahvistuu. Aiempien tutkimusten mukaan lenkkeily voi myös lisätä uusia hermosoluja tehokkaammin kuin voima- tai intervallitreeni.

Sitä paitsi junnaava, simppeli laji on parasta aivolepoa. Sen kun vain sidot lenkkarinnauhat ja menoksi.

Sport-lehden numerossa 4/18 testasimme kevään parhaat juoksukenkäuutuudet. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.