Sport
Jos iho kukkii epätavallisen paljon, voi olla syytä tarkistaa ruokavaliota. Kuva: Shutterstock.
Jos iho kukkii epätavallisen paljon, voi olla syytä tarkistaa ruokavaliota. Kuva: Shutterstock.

Tärkeintä on välttää liian voimakkaita tuotteita, myös rasvaisella ja epäpuhtaalla iholla.

  1. Miksi toiset saavat enemmän näppylöitä kuin toiset? Joillakin ihotyyppi on rasvaisempi, ja näppyjä tulee helpommin. Myös hormonitoiminta ja ruokavalio vaikuttavat. Yleensä iho tykkää kasvivoittoisesta ruokavaliosta, jossa ei ole liikaa sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, mutta ei ole itsestään selvää, että iho paranee hyvän ravinnon avulla. Sokerista on haittaa, koska liika insuliini voi pahentaa kehon tulehdustiloja. Huono ruokavalio saattaa sekoittaa hormonitasapainoa ja puskea iholle yksittäisiä näppyjä tai aknea.
  2. Miksi iho voi alkaa kukkia vasta aikuisena? Useimmiten taustalla on hormonimuutoksia: raskaus tai ehkäisypillereiden lopettaminen voivat saada ihon kukkimaan. Myös stressi voi aiheuttaa näppyvyöryn. Se voi lisätä ihotulehduksia, vaikuttaa hormoniepätasapainoon ja kiihdyttää talineritystä. Liikkujalle hyvät uutiset ovat, että liikunta helpottaa stressiä ja vaikuttaa siten ihonkin hyvinvointiin. Jos näpyt tuntuvat häiritseviltä eikä kotihoito auta, kannattaa käydä kosmetologin tai ihotautilääkärin luona.
  3. Mikä on parasta hoitoa epäpuhtaalle iholle? Vaikka iholla on epäpuhtauksia, liian voimakkaasti peseviä tuotteita ei kannata käyttää. Varsinkin sulfaatteja sisältävät, vaahtoavat puhdistustuotteet ovat usein liian tujuja. Ne kuivattavat, saattavat tuhota ihon omat hyvät bakteerit, ja talineritys voi vain yltyä. Kannattaa välttää tuotteita, joissa on mineraaliöljyä ja lanoliinia - ne voivat tukkia huokosia. Näppyläinen iho kannattaa pestä miedolla, maitomaisella puhdistusaineella aamuin illoin ja viimeistellä puhdistus rauhoittavalla kasvovedellä. Lopuksi iho kosteutetaan ohuella kosteuttavalla voiteella. Näppyistä ihoa voi halutessaan kuoria rakeettomalla kuorinnalla, rakeinen on liian raju.
  4. Miten liikkujan on hyvä hoitaa ihoa? Meikit kannattaa pestä ennen treenejä pois, jotta hiki pääsee virtaamaan vapaasti. Liikkumisen jälkeen hien voi pestä kasvoilta vedellä, kunhan huolehtii hyvästä puhdistuksesta kahdesti päivässä.
  5. Saako näppyä puristella tai peittää? Meikillä peittäminen on ok. Näppyjä ei kuitenkaan saa puristaa, sillä vaarana on, että tulehdus leviää ja ihoon jää arpia.
  6. Ovatko näpyt vaarattomia? Usein kyllä, mutta esimerkiksi punoitus, näppyrykelmät ja kovin tulehtunut iho voivat olla merkkejä aknesta. Suun ympärille kertyvät pienet näppylät voivat olla suunympärysihottumaa, perioraalidermatiittia. Silloin ihotautilääkäri ja kosmetologi auttavat.

Muista myös...

Kosteuttaa rohkeasti. Näppyinenkin iho voi olla pintakuiva ja sen vastustuskyky heikentynyt. Silloin bakteerikanta häiriintyy ja iho on entistä alttiimpi tulehduksille. Älä siis unohda hyvää kosteutusta aamuin illoin.

Tiesitkö?

Yleisimpiä näppyjä ovat komedot, jotka voivat olla joko avokomedoita eli mustapäitä, tai umpikomedoita, vaaleita kohoumia, jotka eivät aukea ihon pinnalle. Papula on punainen, tulehtunut finni, josta tali ei pääse ulos, ja pustula puolestaan tulehtunut finni, jonka päässä näkyy valkoista märkää. Käytännössä näpyssä on kyse siitä, että talirauhastiehyt tukkeutuu esimerkiksi vilkkaan talinerityksen vuoksi.

 

Asiantuntijoina SKY- ja Cidescokosmetologi Ida-Maria Rantala, Ihohoitola Lupaus. Ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Susanna Majasuo, Sairaala Neo. Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

Entä jos se on aknea?

Aknessa ihohuokoset menevät tukkoon ja iholle kehittyy musta- ja valkopäitä sekä pinnallisia finnejä ja talirauhasen tulehduksia, jotka tuntuvat kipeinä paukamina ihon alla.

Ihotautilääkäriin kannattaa olla yhteydessä, jos akne häiritsee tai aiheuttaa arpia. Hoitona ovat erilaiset voiteet ja voimakkaassa aknessa mahdollisesti antibiootit. Naisilla voidaan käyttää myös yhdistelmähormonivalmisteita, joissa on sekä estrogeenia että aknea hoitavaa anti-androgeenista keltarauhashormonia. Itsehoitoon voi ostaa tuotteita apteekista ja kosmetologeilta. Vältä huokosia tukkivaa, kuivattavaa kosmetiikkaa ja runsasta sokerinkäyttöä. Myös runsas maitotuotteiden ja proteiinilisien käyttö on liitetty akneen.

Aknea voi peittää meikillä, mutta silloin kannattaa käyttää akneiholle sopivia, huokosia tukkimattomia meikkivoiteita. Sopivissa voiteissa lukee usein non-comedogenic. Myös monet hyvälaatuiset mineraalimeikit käyvät akneihoille.

Sport
Alina Tomnikovin parhaita nukahtamiskikkoja: lopeta yrittäminen.
Alina Tomnikovin parhaita nukahtamiskikkoja: lopeta yrittäminen.

Alina Tomnikov on jännittäjä, jonka on vaikea päästää murheista irti edes nukkumaan mennessä. Sinnikäs harjoittelu on tehnyt hänestä taitavan nukahtajan. Se on vaatinut aivan uudenlaista asennetta uneen.

1. Harhauta mieltä

"Minulla on ollut koko elämäni nukahtamisvaikeuksia. Mitä aikaisempi aamu, sitä enemmän joudun illalla käyttämään keinoja siihen, etten stressaa.

Nykyään olen jo taitava nukahtaja. Käytän paljon mantroja: ’Kaikki on hyvin, ei mitään hätää.’ Tai: ’Vaikken nukkuisi sekuntiakaan, jaksan huomenna silti.’ Yritän harhauttaa mieltäni, joka väittää, että en saa unta. Joskus esimerkiksi pureskelen purkkaa."

2. Hae turvaa rutiineista

”Luen aina ennen nukkumaanmenoa. Talvella kuvasin Lapissa Ivalo-sarjaa, ja kun tulin hotellihuoneeseen kolmelta yöllä, tein iltapalan ja aloin lukea.

Rutiinit tuovat minulle rauhaa. Mitä enemmän töitä, sitä enemmän kaipaan pienessä arjessani turvaa. Käytän esimerkiksi yhtä ihonhoitosarjaa ja laitan päivittäin viisi tuotetta iholleni samassa järjestyksessä. Kun teimme Putousta, saatoin syödä viisi päivää putkeen tasan saman iltapalan.

Minulle on myös tosi tärkeää käydä kerran parissa viikossa Keravalla joko isän tai äidin luona. Rauhoitun jo junamatkalla. Merkitsen käynnit etukäteen kalenteriin, ja se tuottaa minulle suurta iloa.”

3. Kohtaa ja käsittele tunteet

"Äiti sanoi minulle aina, että se, mitä tunnet, on oikein. Jos stressaa, en kiellä sitä. Otan tunteen eteeni ja kysyn, mitä se yrittää kertoa. Ahaa, vapaailta olisi hyvä juttu. Ahaa, en ole saanut palautettua kirjoja kirjastoon. Sitten tunne menee ohi ja tulee seuraava.

Tunteeni kulkevat käsi kädessä kehoni kanssa. Olen tottunut siihen, että vatsani oireilee jatkuvasti, koska se reagoi heti tunteisiin. Koska tunteet valtaavat kehoni niin vahvasti, minulla täytyy olla työkaluja ymmärtää itseäni. Muuten en voi hyvin. Reflektointi on tärkeää, ja huonoon päivään auttaa puhuminen.”


4. Lakkaa yrittämästä

"Hiljattain olen oppinut, että jos uni ei tule, kannattaa lopettaa yrittäminen. Aluksi oli henkisesti vaikeaa luovuttaa ja ottaa kirja käteen uudestaan. Kun olen rohkeasti kokeillut, olen huomannut, että se toimii."

5. Murehdi vasta huomenna

"Nukahtamisen hetki on ihana. Se on ihmisen paljain ja haurain hetki; siinä on niin yksin. Toisaalta se voi olla myös pelottavaa. Murehdin usein sängyssä kaikkia maailman ajatuksia. Joskus kirjoitan huolet puhelimen muistiinpanoihin ja päätän, että paneudun niihin vasta huomenna.”

Sport-lehden numerossa 6/18 Lotta Näkyvä kertoo, mitä paniikkihäiriö on opettanut hänelle levosta ja hyvinvoinnista. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.

Sport
Haluatko liikunnasta pysyvän osan arkea? Se ei välttämättä vaadi lajin vaihtamista.
Haluatko liikunnasta pysyvän osan arkea? Se ei välttämättä vaadi lajin vaihtamista.

Kukapa ei tahtoisi löytää treeniin sisäistä motivaatiota: liikkua puhtaasta liikkumisen ilosta. Avain saattaa olla lähempänä kuin luulet. 

Mietitkö juoksulenkillä kauppalistaa ja huokailet, koska pääsee kotiin? Montako minuuttia vielä jäljellä? Etkö voi kuvitella salitreeniä ilman, että pääsee välillä räpläämään kännykkää?

Jos kuulostaa tutulta, ehkä myös motivaatiosi sakkaa ja liikuntaprojekteillasi on tapana kuivua lyhyeen. Ehkä ajattelet, että et ole vain löytänyt lajia, joka kolahtaisi täysillä. Oikeasti avain pysyvään liikuntamotivaatioon saattaa olla paljon yksinkertaisempi. 

Tutkimusten mukaan sisäisesti motivoituneita liikkujia — siis niitä kateutta herättäviä treenaajia, jotka suuntaavat lenkille sateellakin ja liikkuvat ihan vain liikkumisen ilosta — yhdistää yksi asia. He ovat liikkuessaan läsnä siinä, mitä tekevät. Saat siis treenistä enemmän irti, kun otat kaveriksi mindfulness-asenteen.

Läsnäolevat liikkujat eivät heitä hanskoja tiskiin niin herkästi. Syitä on monia. Mindfulness opettaa lempeyttä, jos ei treeni jostain syystä kuljekaan. Mindfulnessia treenanneilla on myös kehittynyt kehotietoisuus. He eivät puske väkisin kivun läpi tai aja itseään ylikuntoon, koska he äkkäävät kehon viestit herkästi – ja kunnioittavat niitä.

Mindfulnessia opetelleet ovat lempeämpiä ja motivoituneempia treenaajia.

Mindfulnessia voi soveltaa jokaiseen lajiin, ja ihan jokainen voi oppia. Aivot ovat plastiset eli muovautuvat. Toisin sanoen niitä voi treenata kuten mitä tahansa lihasta. Tietoinen läsnäolo voi olla tehokas tapa järjestellä hermoverkkoja uusiksi.

Kokeile lähteä lenkille jättämällä puhelin, sykemittari ja musiikit kotiin. Hengitä syvään ja tarkkaile. Miltä ilma tuoksuu, mitä näet? Onko alusta kova vai pehmeä? Jos tylsistyttää, suhtaudu siihenkin uteliaasti. Huomaatko kropassa tuntemuksia, joista et ollut aiemmin tietoinen?

Pikku hiljaa vanha tuttu lajikin voi alkaa näyttää itsestään uusia puolia. Kaupan päälle saat lisää tahdonvoimaa ja tyynen mielen.

Sport-lehden numerossa 6/18 kerromme, miten mindfulness muokkaa aivoja. Mukana helppo viikon mindfulness-ohjelma, jolla pääset sisään tietoisen läsnäolon harjoitteluun ja löydät oman tapasi meditoida. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.