Sport

Usein närästys kiusaa liikkuessa ja jopa pilaa treenin kokonaan. Aina oire ei tunnu poltteena rintalastassa. Täsmäkeinoilla helpotat oloa.

Useimmiten närästys tuntuu polttavana kipuna rintalastan, kaulan ja kurkun alueella, mutta ei aina. Joskus kiusallinen vaiva tuntuu pahana makuna tai pienenä oksennuksena suussa, kun pieni määrä mahalaukun sisältöä nousee takaisin ylös ruokatorven alkuun, jopa kielelle saakka.

Treenaaminen voi pahentaa oireita, jopa pakottaa keskeyttämään liikunnan kokonaan, mutta oloa voi helpottaa muutamilla kikoilla. Asiantuntija kertoo viisi täsmävinkkiä. 

1. Älä syö juuri ennen treeniä

Aterian ja treenin väliin on hyvä jättää vähintään kaksi tuntia. Juuri ennen perustreeniä ei kannata syödä mitään. Jos säntää suoraan töistä jumppaan, helposti sulava välipala kuten banaani voi olla paikallaan. Ihanteellisesti tankkaus on tehty syömällä päivän aikana hyvin, ja treeneissä itse mahalaukku on melko tyhjä.

2. Juo maltilla

Urheilujuomat ja hiilihapollinen vesi närästävät monia. Liiallinen veden juontikin saattaa ärsyttää vatsaa ja närästää. Tunnin liikuntasuorituksen aikana ei Suomen oloissa kesäkuumaa lukuunottamatta tarvitse lipittää edes vettä, vaikka hikoilisi voimakkaastikin. Sisäliikunnassakin maltillinen juominen riittää. Nestevarastojen täydennyksen voi hoitaa treenin jälkeen.


3. Hio tekniikka kuntoon

Hiihto, rankat työntöliikeet salilla, jooga ja pyöräily voivat nostaa mahaontelon sisäistä painetta ja lisätä närästystä. Asentokin voi vaikuttaa. Kokeile vuoropotkuja hiihdossa, vaihtelevia liikkeitä salilla, erilaisia jooga-asentoja ja pyörän ohjaustangon nostamista ylemmäs. Muista myös vatsaa ja mieltä hellivät palauttelut.

4. Vältä stressiä

Kovan urheilusuorituksen aiheuttama stressi tai kisajännitys saattavat närästää, sillä stressihormonitoiminta hidastaa vatsalaukun tyhjentymistä ja ja lisää suolahapon eritystä vatsalaukussa. 

5. Testaa tarvittaessa lääkettä

Älä epäröi kokeilla ensiapua sopivista närästyslääkkeistä. Liikunta kannattaa, sillä myös ylipaino voi närästää. Jos omahoidosta ei ole apua tai närästys jatkuu, voit miettiä oikeita lääkkeitä ja hoitoa lääkärin kanssa.

Asiantuntijana Katja Mjøsund, LT, Liikuntalääketieteen erikoislääkäri, Paavo Nurmi -keskus ja lääkärikeskus Aava.

Sport-lehden numerossa 6/2018 kerromme, miten liikut oikein ja buustaat terveyttä ja hyviä hormoneja. Tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi.