Sport
Testaa skorpionia selkäjumiin myös aamulla ja kesken työpäivän.
Testaa skorpionia selkäjumiin myös aamulla ja kesken työpäivän.

Skorpioni on yksinkertainen liike, jossa kehittyy nopeasti. Samaa tahtia kasvaa selän ja olkapäiden liikkuvuus.

Jos kaipaat uusia keinoja selkäjumeihin, testaa superliike skorpioni. Se on yksinkertainen mutta tehokas dynaaminen venytys, jossa pysytään liikkeessä koko ajan. Selkäranka saa kiertoa, ja samalla jumiset hartiatkin aukeavat. Kokeile vaikka!

Eikä hyöty jää siihen: dynaaminen venyttely myös nopeuttaa palautumista, kun kuona-aineet lähtevät kiertämään lihaksissa ja verenkierto paranee.

– Kun otat dynaamista venyttelyä ohjelmaan, kehityt nopeammin myös muissa lajeissa. Viimeistään parissa kuukaudessa tuntuu jo huomattavaa muutosta, personal trainer Kata Pulkka toteaa.

Skorpionilla lämmittelet myös selän ennen treeniä ja vetreytät treenin jälkeen. Testaa myös aamulla, niin saat veren liikkeelle nukkumisen jälkeen, tai kesken työpäivän. 

Tee näin: 

1. Aseta kädet t-asentoon vatsamakuulla, kämmenet ja hartiat lattiassa. Paina lantiota kohti lattiaa aktivoimalla keskivartaloa.


2. Koukista oikea polvi ja tuo se kaaressa varpaat edellä vartalon yli. Pyri koskettamaan varpaalla lattiaa. 


3.  Palaa alkuun, tee toiselle puolelle ja jatka liikettä. Tee noin 10 toistoa per puoli.

Katso liike myös Instagram-videolta:

Sport-lehden numerossa 9/2017 seitsemän liikkeen stressiä poistava ja liikkuvuutta parantava dynaaminen venyttelyohjelma! Tilaajana pääset lukemaan Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi