Sport

Jos et vielä harrasta dynaamista venyttelyä, ota se ohjelmaan nyt. Väsyneet ja jumiset lihakset kiittävät.

Venyttelykö väsyttävän tylsää? Ei, jos ajattelet kehonhuollon kokonaan uusiksi. Tutun staattisen venyttelyn vastakohta, dynaaminen venyttely, on nimittäin virkistävän pikaliikunnan kuningas.

Kun pidät lihakset aktiivisina ja pysyt jatkuvassa liikkeessä, venyttelystä tuleekin virkistävää. Jos kroppa on jumissa edellispäivän treenistä, pumppaava liike myös vauhdittaa palautumista. Pitkät, staattiset venytykset sitä vastoin rauhoittavat, eli säästä ne iltaan.  

Kohdista 5–20 sekunnin täsmävenytyksiä lihaksiin, jotka vaativat eniten availua. Onnistuu yhtä lailla toimistossa, bussipysäkillä kuin salillakin!

Käy nämä kolme kehon kohtaa läpi, niin veri kiertää taas aivoihin saakka:

1. Verta hartioihin

Istumatyöläisen selkä kiittää, kun teet aamulla ja työpäivän lomassa lapapunnerruksia sekä hartioiden ja niskan pyörittelyjä. Lapapunnerruksen ohjeet löydät täältä

2. Taivuta taakse

Virkistäviä ovat myös rintakehää avaavat taaksetaivutukset, kierrot ja selkää pidentävät kylkivenytyket. 

Arjessa selkä ja hartiat pyöristyvät eteen: näppäimistölle, auton rattiin, kännykälle... Kun venytät vastaliikettä käpristymiselle, ryhti pysyy ylväämpänä läpi päivän.

3. Pumppaa lonkat

Myös lonkankoukistajat kannattaa venytellä pumppaavalla liikkeellä, sillä se kierrättää verta koko kehoon. Työnnä samalla lantiota eteen ja aktivoi pakaraa. 

Asiantuntijana pilates- ja joogaohjaaja, urheiluhieroja, liikunnanohjaaja Elena Kaskiaro.

Nyt on aika laittaa venyttelyrutiinit uusiksi! Keskiviikkona 6.9. ilmestyy Sport-lehden raikas syysnumro 8/2017, jossa mukana palauttava, virkistävä, stressiä poistava ja liikkuvuutta petraava dynaaminen venyttelysarja. Muistathan, että tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi