Sport
Kyykky on loistoliike pakaroille monella tapaa: sillä voi sekä testata pakaran voimaa että treenata sitä.
Kyykky on loistoliike pakaroille monella tapaa: sillä voi sekä testata pakaran voimaa että treenata sitä.

Kun osaat käyttää pakaralihaksiasi oikein, kyykky ei satu selkään, portaiden nousu keventyy eikä juoksukausi katkea vammoihin.

Välillä kannattaa vilkaista taakseen. Pakaralihakset ovat töissä aina, kun liikutat alakroppaasi: kyykkäät, juokset, nouset portaita...

Näin ainakin teoriassa. Todellisuudessa aika monella meistä pakara nukkuu. Silloin kannattaa tehdä pikatsekki arkeen: jos takamuksen päällä vain istuu työtuolista bussiin ja sohvalle, se laiskistuu lähes väistämättä. Edes pyöreä muoto ei aina kerro, onko pakarassa voimaa.

– Jotta pakarat saa kunnolla töihin, niitä pitää oppia supistamaan ja aktivoimaan oikein, personal trainer Anni Vallius toteaa.

Haluatko juosta nopeammin, hypätä korkeammalle tai säästyä kivuilta? Kun ponnistus lähtee oikein eli pakarasta saakka, kyykky ei satu selkään, portaiden nousu keventyy eikä juoksukausi katkea vammoihin.

Mistä sitten tietää, uinuvatko omat pakaralihakset? Näillä neljällä kysymyksellä pääset jäljille: 

1. Missä treeni tuntuu? 

Selkein merkki nukkuvista pakaroista on se, että treeni tuntuu korostetun paljon reisissä ja selässä.

2. Miltä kyykkysi näyttää? 

Kun laskeudut kyykkyyn, kiertyvätkö polvet sisään? Hapuileva polvi vihjaa, että pakara lintsaa. Myös askelkyykyssä, juostessa tai jopa kävellessä polvi voi olla hankala pitää varpaiden kanssa samassa linjassa.


3. Tunnetko kipua muualla?

Pakaran heikkous ei ylensä tunnu kipuna pakarassa, vaan ympäröivissä lihaksissa, jotka joutuvat tekemään ekstratöitä. Kipeä lonkka, selkä tai polvi voi olla merkki siitä, ettei pakara hoida hommiaan.

4. Miten nouset tuolista?

Helpoin takamustesti on nousta tuolista. Pystytkö nousemaan helposti ja terävästi jännittämällä pakaroita, ilman käsien apua? Toimii myös hyvänä pakaran aktivointiliikkeenä.

Sport-lehden numerossa 5/18 neljän viikon ohjelma, jolla saat uljaan ryhdin ja timmit käsivarret. Kiireiselle viiden minuutin treeni, jolla treenaat koko coren monipuolisesti kuntoon. Tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi.