Sport
Aerobinen steppitesti onnistuu vaikka kynnyksellä, portaalla tai matalan korokkeen kanssa.
Aerobinen steppitesti onnistuu vaikka kynnyksellä, portaalla tai matalan korokkeen kanssa.

Aerobinen kunto kannattaa testata: hyvää kestävyyttä tarvitaan lenkkipolulla ja ihan tavallisessa arjessa. Helppoon testiin tarvitset vain sekuntikellon ja portaan tai korokkeen. Katso tulokset jutun lopusta.

Hyvässä kunnossa. Sanaparilla viitataan aika usein nimenomaan hyvään kestävyyskuntoon, eikä syyttä. Aerobinen kunto kertoo, miten sydämesi ja keuhkosi jaksavat rasitusta. Ominaisuutta tarvitaan lenkkipolulla, mutta myös ihan tavallisessa arjessa.

Omaa kuntoa kannattaa testata säännöllisesti. Suorituskyky laskee jo parin päivän vuodelevossa, puhumattakaan pitkästä treenitauosta. Moni myös treenaa väärän tasoisella ohjelmalla ja ihmettelee, kun tulokset junnaavat.

– Kymmenen vuotta vanha testitulos ei riitä pohjaksi. Kuntotesti antaa tuoretta tietoa, jonka päälle on turvallista rakentaa treeniohjelmaa, personal trainer Lauri Peltola Fuellilta kertoo.

 

Helppo tapa testata aerobista kuntoa ja kestävyyttä on steppitesti, jossa askelletaan ylös ja alas korokkeelta minuutin ajan. Tulos kertoo, kuinka korkealle syke kipuaa rasituksessa ja toisaalta kuinka nopeasti se alkaa palautua normaaliksi.

Tulos on suuntaa-antava. Paras tapa seurata kehitystä on toistaa testi aina parin viikon, kuukauden välein. 

Aerobinen steppitesti

Tarvitset noin 30 senttiä korkean laatikon, portaan tai muun tason, sekuntikellon ja metronomin (ilmainen nettiversio löytyy esimerkiksi osoitteesta metronomeonline.com).

Säädä metronomi 96 lyöntiin minuutissa. Aloita ajanotto. Askella tasoa metronomin tahtiin (ylös-ylös-alas-alas) kolmen minuutin ajan.

Kun aika loppuu, istuudu välittömästi tasolle ja aloita sykkeen mittaaminen ranteesta tai kaulalta. Mittaa minuutin ajan ja katso tulokset alta.

Tulokset

2.8. ilmestyvässä Sport-lehden numerossa 8/18 kerromme, miten muokkaat kehonkoostumuksen uusiksi treenin ja ruokavalion avulla. Mukana myös tehokas kuuden liikkeen ohjelma salille. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.