SM-voittaja ja EU-mestari Sonia Grönroos oppi hallitsemaan syömistään ravintovalmentajan avulla.
SM-voittaja ja EU-mestari Sonia Grönroos oppi hallitsemaan syömistään ravintovalmentajan avulla.

Vielä muutama vuosi sitten Sonia Grönroos piti hikipukua käyttäviä nyrkkeilijöitä hulluina. Nyt hän kärsii siinä itsekin ennen punnitusta.

"Hikipuku on nimensä veroinen – läkähdyttävä. Sen paksu materiaali ei hengitä yhtään. Puen puvun alle kerraston, joka imee kaiken hikoilemani. Jos kerrastoa vääntäisi hikoilun jälkeen, siitä valuisi nestettä ehkä litran verran.

Kun aloitin nyrkkeilyn, painollani ei ollut väliä. Tärkeintä oli päästä ottelemaan. Välillä söin niin paljon, että kiloja kertyi, sitten niin vähän, etten jaksanut reagoida kehässä. Saatoin laittaa suuhun, mitä lystää ja mihin aikaan päivästä tahansa.

Ravintovalmentaja opetti minua hallitsemaan syömistä, ja kehoni alkoi hakeutua ihannepainoonsa, noin 49 kiloon. Päästäkseni kehään 48-kiloisten sarjassa minun on siis pudotettava kilo juuri ennen punnitusta. Aluksi en tiennyt siihen muita keinoja kuin saunomisen.

Amatöörien turnauksissa käydään punnituksessa jokaisena ottelupäivänä, mutta niin tiheästä saunomisesta tuli minulle huono olo. Turnaus pitää kuitenkin pystyä vetämään läpi parhaissa voimissa, ei painonpudotuksen uuvuttamana. Matsin aikana endorfiiniryöppy tuntuu niin mahtavalta, etten epäröinyt lajin jatkamista.

Kokeneemmat nyrkkeilijät näyttivät hikipuvuissaan mielestäni ihan hulluilta, enkä osannut kuvitella, että jonain päivänä käyttäisin pukua itsekin. Mutta niin vain tuli päivä, kun tilasin sen netistä. Ennen punnitusta teen hikipuvussa harjoituksia, joihin kroppa on tottunut: hypin narua ja varjonyrkkeilen. Puolessa tunnissa kevennyn kilon verran. Saatan hikoilla vielä puoli kiloa ylimääräistä, jos aion syödä ja juoda kisapäivänä vähän enemmän.

Hikoilun jälkeen kroppa tuntuu olevan paremmin hereillä, ja voin kertoa, että punnituksen jälkeen aamupala maistuu tosi hyvältä! En todellakaan suosittele hiki­pukua muille, vaikka se saattaa kuulostaa nopealta dieetiltä. Sanon pukua avaruusasuksi, koska siihen on pakko suhtautua huumorilla. Ja tuleepahan katsottua, ettei kiloja kerry turnausten välilläkään. Matsin lähestyessä joudun esimerkiksi jättämään hedelmät kokonaan pois, jotta hedelmäsokerista ei kerry kroppaan liikaa energiaa. En halua käyttää hikipukua enempää kuin on pakko.” 

Lue myös:

Isä kaappasi Sonia Grönroosin: "En kaipaa häneltä anteeksipyyntöä"

Kansallisbaletin Kenneth Greve ballerina Maria Baranovasta: "Mikään hänessä ei ole tavanomaista"

Näin Elastinen treenaa: "Oksennan mieluummin kuin rikon selkäni"

 

Sonia Grönroos, 29

Nyrkkeilyn 48-kiloisten SM-voittaja ja EU-hopeamitalisti.

Työskentelee osa-aikaisena myyjänä. Asuu Tampereella.

Harjoittelee aamuisin tunnin ja illalla 1,5 tuntia kuutena päivänä viikossa.

Sport
Jenni herkuttelee juustoilla ja makkaroilla, harvemmin makealla.
Jenni herkuttelee juustoilla ja makkaroilla, harvemmin makealla.

”Elämästä kuuluu nauttia”, on suositun tv- ja radiojuontajan motto. Nyt hän piti ruokapäiväkirjaa. 

Jos Jenni Alexandrova saisi valita, hän suuntaisi työpäivän jälkeen mieluummin saunaan ja sohvalle kirjan kanssa kuin urheilemaan. Satsaus omaan personal traineriin kannatti: urheilusta on tullut osa arkea, ja treenin voimin kiireistä aikataulua jaksaa paremmin. Myös ruokavalio petraantui.

– Treenien aloittamisen jälkeen olen lisännyt ruokavaliooni merkittävästi lämpimiä kasviksia. Aikaisemmin söin ne lähinnä kylminä salaatin seassa.

Nautiskelu on edelleen sallittua. Vapaaillan juontaja viettää mieluiten ystäviensä ympäröimänä ja maistelee uutta à la carte -menua. Fine diningiin saattaa upota satoja euroja kuukaudessa.

– Onhan se aika tyyristä, mutta elämästä kuuluu nauttia. En keksi parempaa tapaa viettää aikaa. Toisaalta en kuluta rahaa yökerhoihin.

Onnistuneeseen ravintolakokemukseen kuuluvat sommelierin valitsemat viinit ja lasten alkoholittomat drinkit. Kahdeksanvuotiaan poikansa juontaja on opettanut avarakatseiseksi.

Pikkaisen nieleskelimme, kun 350 euron lasku saapui pöytään.

– Olen onnekas äiti, sillä juuri koskaan ei ole tullut hyitä. Poikani rakastaa jopa oliiveja ja sinihomejuustoa.

Kutkuttavat makuelämykset ohjaavat myös lomakohteiden valintaa. Yksi lempikeittiöistä on Ranska, jonne suuntautui viime kesän lomareissu yhdessä avomiehen kanssa. Eräässä luksushotellissa pariskunnan oli tarkoitus nauttia ainoastaan lasilliset, mutta he tilasivat hetken mielijohteesta pienet salaatit ja muutaman palan sushia.

– Pikkaisen nieleskelimme, kun 350 euron lasku saapui pöytään, mutta maksoimme kiltisti puoliksi, Jenni nauraa.

Arkisyömisissä Jenni tyytyy vähempään. Aamulla heti herättyään hän nakkaa veteen C-poretabletin ja juo kolme kuppia kahvia.

Poikansa hän kantaa peiton sisässä aamiaispöytään, jossa on bulgarianjogurttia marjojen kera.

– Itselleni ruoka ei aina maistu aamuisin, mutta toista se on sitten, jos joskus saa nauttia hotellin aamiaisesta pitkän kaavan mukaan.

Treeninsä Jenni tekee aina aamulla, jotta hikoilemisen jälkeen pääsee suoraan lounaalle. Keittiössä hän ei juuri viihdy. Arkiruoka syntyy nopeasti, ja smoothiet hän ostaa valmiina. Yksinkertaisimmillaan illallinen koostuu kylmäsavulohesta, tomaatista ja kurkusta. Kylkeen tulee köntti bulgarianjogurttia.

– Olen nopean arkiruoan ystävä. Tykkään kokata, jos minulla on siihen aikaa.

Jenni herkuttelee pähkinöillä, makkaroilla ja juustoilla. Joskus hän syö karkkipussin jämät, jotka ovat jääneet pojalta.

– En ole ikinä ollut makean perään. Ravintolassakin tilaan jälkiruoaksijuustolautasen.

Olen nopean arkiruoan ystävä.

Muutamia linjanvetoja Jenni on tehnyt. Leivästä hän luopui viime kesänä. Energiatasot kohenivat niin, ettei keittiön hyllyiltä löydy enää muita viljatuotteita kuin hapankorppuja. Myös maito on jäänyt kokeilun kautta pois.

– Akneni on parantunut, kun olen luopunut maidosta. En tosin tiedä johtuuko se siitä, koska syön edelleen juustoja, Jenni virnistää.

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Jennin ruokavaliota

”Satsaa kuitupitoisiin kasviksiin”

”Kun illan viimeinen ateria on kovin aikaisin, yöllinen paastoaika venähtää pitkäksi. Jos esimerkiksi treenaa tavoitteellisesti, iltapala ennen nukkumaanmenoa voi säästää lihasproteiinia hajoamasta ja edistää palautumista päivän rasituksesta. Hiilihydraatteja sisältävä iltapala saattaa myös auttaa nukahtamaan. Raskas ja rasvainen ilta-ateria taas voi häiritä unta.”

Hyvin menee

  • Terveellinen kokonaisuus, jossa on myös nautintoa mukana.
  • Kivasti erilaisia kasvikunnan tuotteita, muutakin kuin salaattia ja kurkkua.
  • Ihailtavan monipuolisesti marjoja aamuisin ja suositusten mukaan kalaa.

Paranna vielä

  • Täysjyväviljaa ei ole, mikä vähentää kuidun saantia. Satsaa vielä enemmän muuhun kuitupitoiseen, kuten pähkinöihin, siemeniin, palkokasveihin, kaaleihin ja marjoihin.
  • Välipalalle voisi harkita proteiinipitoista lisää.
  • Raudan saanti jää alle suositusten. Hyvin imeytyvää hemirautaa saa lihasta ja kalasta. Kasvikunnasta raudanlähteitä ovat täysjyvä, palkokasvit ja tummanvihreät kasvikset.
  • Laskennallisesti enemmänkin voisi syödä, mutta toki oma fiilis ja kehon nälän ja kylläisyyden tunteet kertovat paljon.

Jenni kommentoi saamaansa palautetta

”Rauta tuli yllätyksenä”

”Kiva kuulla, että ruokavalio on suhteellisen kunnossa. Tiedostan, että välipaloja minun kannattaisi lisätä. Raudan saannin vähyys tuli yllätyksenä, en ole edes ajatellut moista. Siihen aion nyt kiinnittää huomiota.”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Sport
Tuija Pehkonen on opetellut rauhoittumaan myös hengitysharjoitusten avulla.
Tuija Pehkonen on opetellut rauhoittumaan myös hengitysharjoitusten avulla.

Toimittaja-juontaja Tuija Pehkonen kauhistui tajutessaan, kuinka paljon hän vietti aikaa sosiaalisessa mediassa.

Muutama kuukausi sitten Tuija Pehkonen, 32, latasi Moment-nimisen sovelluksen. Moment seuraa automaattisesti älypuhelimen käyttöä ja sitä, kuinka paljon käyttäjä viettää aikaa minkäkin sovelluksen parissa.

– Olin järkyttynyt lukemista: olin somessa kolmesta neljään tuntia päivässä, joskus jopa viisi! Sen jälkeen aloin tietoisesti vähentää somenkäyttöä.

Sovelluksesta on ollut konkreettista hyötyä. Nyt päivittäinen some-tuntien määrä alkaa useimmiten kakkosella, joskus jopa ykkösellä.

– Onhan se edelleen ihan törkeä aika, mutta parannusta entiseen.

"Jos lähden esimerkiksi kävelylle, jätän kännykän kotiin tai laitan sen älä häiritse -tilaan."

Tuija kertoo tajunneensa vasta nyt, miten paljon jatkuva sosiaalisessa mediassa pyöriminen on vaikuttanut hänen ajatteluunsa.

– Ei ole ihme, että mieli on koko ajan vähän sotkuinen, kun viettää noin paljon aikaa somessa. Koko ajan tulee ärsykkeitä ja pitää olla tsekkaamassa jotain. Se tekee minut levottomaksi.

Nyt Tuija pitää tietoisesti taukoja puhelimen räpläämisestä.

– Jos lähden esimerkiksi kävelylle, jätän kännykän kotiin tai laitan sen älä häiritse -tilaan.

 

Miten Tuija on oppinut nauttimaan yksinäisyydestä? Mitä hän ajattelee ulkonäöstään? Lue koko haastattelu Sport-lehden numerosta 8, joka ilmestyy 2.8. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.