Sport
Ninni saa motivaatiota siitä, että salitreeni on alkanut muokata kroppaa.
Ninni saa motivaatiota siitä, että salitreeni on alkanut muokata kroppaa.

Ninni Vanhanen sai elämänmuutoksen käyntiin, kun hän malttoi odottaa juuri oikeaa hetkeä – ja aloittaa pienestä. 

Lempifarkut puristivat. Ninni Vanhanen, 29, pakkasi vaatteita etelänmatkalle, mutta ei löytänyt mitään päällepantavaa.

– Siihen asti olin elänyt tekosyillä. Välttelin puntaria ja olin mestari piilottelemaan kiloja hoikentavilla vaatteilla.

Nyt Ninni havahtui ensimmäistä kertaa kunnolla. Ylipainoa oli kertynyt 22 kiloa.

– Opiskelen kätilöksi. Mietin, olisinko uskottava terveysalan ammattilainen, jos puhuisin vaikka ylipainosta raskausaikana. Tiesin, että nyt olisi oikea aika muuttaa suuntaa.

Surusta vauva-arkeen

Ylipaino on seurannut Ninniä koko aikuisiän. Hän tiputteli usein pikadieetillä 5 kiloa juhlia varten, mutta ne palasivat tuplana.

"Se oli vaikea paikka. Söin iloon ja suruun."

Tilanne kärjistyi, kun haave kolmannesta perheenjäsenestä kaatui keskenmenoon. Samaan kohtaan osui vielä työpaikan vaihto.

– Se oli kova paikka. Vaikeina aikoina unohdan huolehtia itsestäni ja minulle menee päälle ihan sama -moodi. Syön iloon ja suruun. Paino pomppasi nopeasti 10 kiloa ylös.

Ilo palasi hiljalleen, kun Ninni alkoi odottaa Eeviä. Mutta kilot eivät lähteneetkään imettämällä.

– Kun Eevi syntyi, lähes joka päivä kävi joku katsomassa vauvaa. Kuinkahan monta sitruunakuivakakkua kaapissamme on ollut, Ninni nauraa.

Ensihuuma muuttui arjeksi, ja Ninni jäi moneksi kuukaudeksi kotiin vauvan kanssa. Mieliala laski taas vaivihkaa. Ninni itkeskeli ilman selvää syytä – ja söi.

Kun Eevi täytti puolitoista vuotta, Ninnin pitkäaikainen haave toteutui. Opiskelupaikka kätilöksi aukeni. Silloin äiti löi tavoitteen lukkoon: hän haluaa olla viimein normaalipainoinen.

Hikoilua huomaamatta

Elämänmuutoksen ensimmäinen päivä on tarkasti muistissa. Elettiin marraskuun loppua, ja Ninni pakkasi eväät. Lounaalle salaatti, iltapäivään rahka.

– Moni sanoo, että kesällä on helpompi aloittaa dieetti, mutta silloin on mielitekoja, siideriä ja jäätelöä. Minulle syksy oli juuri sopiva kohta.

Joululomien jälkeen Ninni jätti vielä bussikortin lataamatta. Koulumatka Kellokoskelta Helsinkiin taittuu junalla, loput 2,5 kilometriä kävellen. Tulee liikuttua huomaamatta, eikä tarvitse kuin hypätä yhtä aikaisempaan junaan.

"Tykkään treenata käsivarsia isoilla painoilla. Ja selkälihasliikkeistä en enää luista."

Myös kuntosali palasi mukaan kuvioihin vuoden tauon jälkeen. Haastaminen tuo nautintoa. Meneekö tänään yksi toisto enemmän kuin viime viikolla?

– Motivoi huomata, että kroppa on alkanut muokkautua. Tykkään esimerkiksi treenata käsivarsia isoilla painoilla. Ja selkälihasliikkeistä en enää luista.

Salille ei koskaan tarvinnut pakottautua. Pikemminkin piti varoa, ettei tee liikaa. Kerran Ninni sai tenniskyynärpään, kun hän rehasi tauon jälkeen liikaa.

– Nyt pidän tekemisessä järjen. Aloitin pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla. Jos olen käynyt salilla kahtena päivänä peräkkäin, ei tarvitse enää mennä kolmantena.

 


Selkäkivut ovat kaikonneet, ja futiskentällä juoksuun on tullut nopeutta.


 

Pienet viilaukset

Vaikka Ninni on ahkera liikkumaan, paino tippui vasta, kun hän malttoi katsoa lautaselle. Piti opetella istumaan alas ja syömään rauhassa vaikka reilun kokoinen munakas sen sijaan, että puputtaa leipää pitkin iltaa.

– Joudun kuuntelemaan itseäni tarkkaan. Eilenkin minun teki mieli lisää ruokaa ja kävin keskustelun päässäni: onko minulla oikeasti nälkä? Päädyin siihen, ettei ollut, ja vein lautasen pois.

Jos kiireaamuna ei tee mieli syödä, Ninni pakkaa reppuun vaikka rahkan, ettei nälkä kasva mahdottomaksi. Liika hiilareista nipistely kostautuu iltasyöpöttelynä. Ninni on päättänyt, että kotona hän ei herkuttele, mutta kylässä voi ottaa pullan.

"Kuljen jo ilman mitään ongelmia karkkihyllyn ohi."

Paino on tippunut tasaisen varmasti, puolen kilon viikkotahtia. Kärsivällisyyden ansiosta mielikin on ehtinyt mukaan.

– Nyt pieni annos jäätelöä riittää, eikä tee edes mieli syödä ähkyyn. Se on aika mahtavaa huomata. Kuljen jo ilman mitään ongelmia karkkihyllynkin ohi.

Riittävä jo nyt

Näytätpä hyvältä! Kavereilta sateli tsemppiviestejä, kun Ninni juhlisti kymmenen kilon rajapyykkiä Facebook-selfiellä.

– Minulla on aina ollut aika hyvä itsetunto, nyt se on vain noussut. Reilusti ylipainoisenakin pukeuduin naisellisesti – piilotin vain kriittiset paikat mekkoihin. On ihanaa taas pitää farkkuja ja toppeja.

Koko perhe kannustaa vieressä. Mieskään ei enää osta kaappeihin keksejä vieraiden varalle.

– Ihanaa, ettei tarvitse selitellä kenellekään, miksi en nyt ota lasia viiniä. Juhlissa olen nykyään usein autolla liikenteessä.

Kiloja on karissut 16. Sen huomaa hyvänä olona ja suorana ryhtinä. Selkäkivut ovat kaikonneet, ja futiskentällä juoksuun on tullut nopeutta.

– Löysin juuri viidet vanhat housut, jotka piilotin häiden jälkeen. Nyt mahduin niihin taas. Se oli ehkä pieni, mutta minulle tärkeä asia.

 


Ninnin ei enää tarvitse turvautua pikadieetteihin.

 

Pikadieetteihin Ninni ei enää palaa, mutta niilläkin oli tarkoituksensa. Takapakeista on tullut mielenlujuutta.

– Minulle oli pelastus, että sain opiskelupaikan ja vielä haluamalleni alalle. Pääsin elämään kiinni. Nyt olen niin pitkällä, että on helppo jatkaa. Nälkä kasvaa syödessä.

Ninni haluaisi vielä tiputtaa viitisen kiloa, mutta ei ota paineita.

– Olen joutunut muistuttamaan itseäni välillä, että teen muutoksen vain itseäni varten. Nyt on hyvä ja helppo olla.

Sport
Alina Tomnikovin parhaita nukahtamiskikkoja: lopeta yrittäminen.
Alina Tomnikovin parhaita nukahtamiskikkoja: lopeta yrittäminen.

Alina Tomnikov on jännittäjä, jonka on vaikea päästää murheista irti edes nukkumaan mennessä. Sinnikäs harjoittelu on tehnyt hänestä taitavan nukahtajan. Se on vaatinut aivan uudenlaista asennetta uneen.

1. Harhauta mieltä

"Minulla on ollut koko elämäni nukahtamisvaikeuksia. Mitä aikaisempi aamu, sitä enemmän joudun illalla käyttämään keinoja siihen, etten stressaa.

Nykyään olen jo taitava nukahtaja. Käytän paljon mantroja: ’Kaikki on hyvin, ei mitään hätää.’ Tai: ’Vaikken nukkuisi sekuntiakaan, jaksan huomenna silti.’ Yritän harhauttaa mieltäni, joka väittää, että en saa unta. Joskus esimerkiksi pureskelen purkkaa."

2. Hae turvaa rutiineista

”Luen aina ennen nukkumaanmenoa. Talvella kuvasin Lapissa Ivalo-sarjaa, ja kun tulin hotellihuoneeseen kolmelta yöllä, tein iltapalan ja aloin lukea.

Rutiinit tuovat minulle rauhaa. Mitä enemmän töitä, sitä enemmän kaipaan pienessä arjessani turvaa. Käytän esimerkiksi yhtä ihonhoitosarjaa ja laitan päivittäin viisi tuotetta iholleni samassa järjestyksessä. Kun teimme Putousta, saatoin syödä viisi päivää putkeen tasan saman iltapalan.

Minulle on myös tosi tärkeää käydä kerran parissa viikossa Keravalla joko isän tai äidin luona. Rauhoitun jo junamatkalla. Merkitsen käynnit etukäteen kalenteriin, ja se tuottaa minulle suurta iloa.”

3. Kohtaa ja käsittele tunteet

"Äiti sanoi minulle aina, että se, mitä tunnet, on oikein. Jos stressaa, en kiellä sitä. Otan tunteen eteeni ja kysyn, mitä se yrittää kertoa. Ahaa, vapaailta olisi hyvä juttu. Ahaa, en ole saanut palautettua kirjoja kirjastoon. Sitten tunne menee ohi ja tulee seuraava.

Tunteeni kulkevat käsi kädessä kehoni kanssa. Olen tottunut siihen, että vatsani oireilee jatkuvasti, koska se reagoi heti tunteisiin. Koska tunteet valtaavat kehoni niin vahvasti, minulla täytyy olla työkaluja ymmärtää itseäni. Muuten en voi hyvin. Reflektointi on tärkeää, ja huonoon päivään auttaa puhuminen.”


4. Lakkaa yrittämästä

"Hiljattain olen oppinut, että jos uni ei tule, kannattaa lopettaa yrittäminen. Aluksi oli henkisesti vaikeaa luovuttaa ja ottaa kirja käteen uudestaan. Kun olen rohkeasti kokeillut, olen huomannut, että se toimii."

5. Murehdi vasta huomenna

"Nukahtamisen hetki on ihana. Se on ihmisen paljain ja haurain hetki; siinä on niin yksin. Toisaalta se voi olla myös pelottavaa. Murehdin usein sängyssä kaikkia maailman ajatuksia. Joskus kirjoitan huolet puhelimen muistiinpanoihin ja päätän, että paneudun niihin vasta huomenna.”

Sport-lehden numerossa 6/18 Lotta Näkyvä kertoo, mitä paniikkihäiriö on opettanut hänelle levosta ja hyvinvoinnista. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.

Sport
Haluatko liikunnasta pysyvän osan arkea? Se ei välttämättä vaadi lajin vaihtamista.
Haluatko liikunnasta pysyvän osan arkea? Se ei välttämättä vaadi lajin vaihtamista.

Kukapa ei tahtoisi löytää treeniin sisäistä motivaatiota: liikkua puhtaasta liikkumisen ilosta. Avain saattaa olla lähempänä kuin luulet. 

Mietitkö juoksulenkillä kauppalistaa ja huokailet, koska pääsee kotiin? Montako minuuttia vielä jäljellä? Etkö voi kuvitella salitreeniä ilman, että pääsee välillä räpläämään kännykkää?

Jos kuulostaa tutulta, ehkä myös motivaatiosi sakkaa ja liikuntaprojekteillasi on tapana kuivua lyhyeen. Ehkä ajattelet, että et ole vain löytänyt lajia, joka kolahtaisi täysillä. Oikeasti avain pysyvään liikuntamotivaatioon saattaa olla paljon yksinkertaisempi. 

Tutkimusten mukaan sisäisesti motivoituneita liikkujia — siis niitä kateutta herättäviä treenaajia, jotka suuntaavat lenkille sateellakin ja liikkuvat ihan vain liikkumisen ilosta — yhdistää yksi asia. He ovat liikkuessaan läsnä siinä, mitä tekevät. Saat siis treenistä enemmän irti, kun otat kaveriksi mindfulness-asenteen.

Läsnäolevat liikkujat eivät heitä hanskoja tiskiin niin herkästi. Syitä on monia. Mindfulness opettaa lempeyttä, jos ei treeni jostain syystä kuljekaan. Mindfulnessia treenanneilla on myös kehittynyt kehotietoisuus. He eivät puske väkisin kivun läpi tai aja itseään ylikuntoon, koska he äkkäävät kehon viestit herkästi – ja kunnioittavat niitä.

Mindfulnessia opetelleet ovat lempeämpiä ja motivoituneempia treenaajia.

Mindfulnessia voi soveltaa jokaiseen lajiin, ja ihan jokainen voi oppia. Aivot ovat plastiset eli muovautuvat. Toisin sanoen niitä voi treenata kuten mitä tahansa lihasta. Tietoinen läsnäolo voi olla tehokas tapa järjestellä hermoverkkoja uusiksi.

Kokeile lähteä lenkille jättämällä puhelin, sykemittari ja musiikit kotiin. Hengitä syvään ja tarkkaile. Miltä ilma tuoksuu, mitä näet? Onko alusta kova vai pehmeä? Jos tylsistyttää, suhtaudu siihenkin uteliaasti. Huomaatko kropassa tuntemuksia, joista et ollut aiemmin tietoinen?

Pikku hiljaa vanha tuttu lajikin voi alkaa näyttää itsestään uusia puolia. Kaupan päälle saat lisää tahdonvoimaa ja tyynen mielen.

Sport-lehden numerossa 6/18 kerromme, miten mindfulness muokkaa aivoja. Mukana helppo viikon mindfulness-ohjelma, jolla pääset sisään tietoisen läsnäolon harjoitteluun ja löydät oman tapasi meditoida. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.