Sport

Ethän luista alkuverkasta! Vain fiksun lämmittelyn avulla saat treenistä kaiken hyödyn.

Pari polkaisua kuntopyörässä ja sitten rautaa nostelemaan! Tässä yksi yleisimmistä ja sitkeimmistä treenimyyteistä: lämmittely on turhaa.

– Aika tavallista on ajatella, ettei erillistä lämmittelyä tarvitse, kun vain lähtee tekemään. Mutta silloin keho ei ehdi herätä kunnolla treeniin, toteaa fysioterapeutti, voimavalmentaja Sanna Aro Optimal Performance Centeriltä.

Toinen harhaluulo on se, että lämmittely tarkoittaa vain ja ainoastaan kehon lämpötilan nostamista. Lihasten "lämmittäminen" on kuitenkin vain yksi verryttelyn tehtävistä. Lämmittely myös valmistaa lihakset, lihaskalvot, nivelet, jänteet ja hermoston tulevaan koitokseen. Siksi kehoa pitäisi liikuttaa monipuolisesti jo alkuverkan aikana.

– Jos vain polkee pari minuuttia kuntopyörää ja lähtee suoraan tekemään vaikka kovaa kyykkytreeniä, loukkaantumisriski on korkea ja lihakset menevät nopeasti maitohapoille, Aro kertoo.

Aerobista voi kyllä hyödyntää. 3–5 minuuttia esimerkiksi crosstrainerilla tai soutulaitteella herättelee kroppaa sopivasti. Syke saa huidella peruskuntoalueen ylärajoilla eli niin, että hieman hengästyt ja hikoiluttaakin, mutta et uuvuta lihaksia. Siirry siitä tekemään varsinaisia lämmittelyliikkeitä.

– Lämmittelyn avulla saat treenistä enemmän irti: siitä tulee sekä mielekkäämpää että tehokkaampaa.

Kun lämmittelet fiksusti, saat lihaksista irti voimaa ja rentoutta sopivassa suhteessa, ryhti pysyy kasassa ja vältät loukkaantumiset. Nappaa vartin alkulämmittely ja sitä tukeva koko kropan voimatreeni Sport-lehden numerosta 10/18! Tilaajana voit lukea lehteä osoitteessa digilehdet.fi.