Tiedät, että jooga tekisi hyvää, mutta kun laji ei vain iske. Kuulostaako tutulta? Heitä luulot romukoppaan: lähes jokainen löytää itselleen mieluisan joogalajin.

Flow, yin, astanga... jooga tekee hyvää, mutta miten kymmenien lajien suosta osaisi valita itselleen sopivimman?

Joogaopettaja Mia Jokinivan mukaan sopivaa tyyliä voi pohtia kahdesta näkökulmasta. Ensimmäinen tapa on valita omaan persoonaan sopiva
laji. Energinen nauttii hikisestä voimajoogasta, leppoisa lempeästä yinistä.

– Toisaalta jos olet dynaaminen ja paljon tekevä tyyppi, voi olla hyvä hakea joogasta tasapainotusta arkeen. Silloin dynaaminen valitsee rauhoittavan joogan ja päinvastoin.

Jos tekee paljon lihaksia jumittavia lajeja tai arki on muuten stressaavaa, joogan on hyvä olla restoratiivista, huoltavaa.

"Jos olet paljon tekevä tyyppi, voi olla hyvä hakea joogasta tasapainotusta arkeen."

– Jos taas ei ole yhtään aerobic-ihminen eikä muuten harrasta rankempaa liikuntaa, dynaaminen jooga voi olla keino pitää kuntoa yllä ilman kovaa kuormitusta.

Hektisessä arjessa monen hermosto käy jo valmiiksi ylikierroksilla. Puhdasta rauhoittumista kaipaava voi saada eniten irti pranayama-hengitystunneilta tai vaikka yoga nidra -syvärentoutuksesta, jotka ovat alkaneet nostaa päätään perinteisten joogalajien rinnalla.

– Kiireisenä on hyvin tyypillistä ajatella, että ei ole aikaa mennä makoilemaan. Juuri silloin pysähtymisestä olisi eniten hyötyä.

No, mille tunnille sitä sitten suuntaisi? Listasimme viisi eri treenaajatyyppiä ja vinkit sopivista joogalajeista. Ei muuta kuin etsimään omaa sisäistä joogia! 

1. Ulla Uutuushaukka

Kuntosalin alkeisjoogat on nähty. Kaipaat jotain uutta ja yllättävää, muuten motivaatio sakkaa. Olet kyllästynyt kurttuotsaiseen suorittamiseen.
Ei yhtään haittaa, jos tunnilla saa nauraa.

Testaa yhtä joogamaailman uusimmista tulokkaista, seinäjoogaa, jossa asennot taituroidaan kirjaimellisesti seinää vasten. Akrobatiaa kaipaavan valinta on ilmajooga, jossa liikkeet tehdään katosta roikkuvien liinojen varassa.

2. Viivi Voimanpesä

Jooga ei ole sinulle pelkästään matka itseen vaan myös kunnon kohotusta. Haikailet haastetta. Unelmissasi näet vahvan ja ryhdikkään kropan ja rautaisen mielenhallinnan.

Testaa dynaamisia ja voimakkaita joogalajeja, joissa edetään jatkuvasti kohti vaativampaa. Kokeile vaikkapa powerjoogaa tai voimakasta astangajoogaa, jossa hiotaan aina samaa liikesarjaa pidemmälle. Vinyasa flow -tunneilla liikkeet yhdistetään sulavaksi sarjaksi hengityksen tahtiin.

3. Tiina Tosijoogi

Jooga ei ole sinulle mikään sunnuntaiharrastus, vaan haluat perehtyä filosofiaan sen takana ihan yhtä lailla. Ei haittaa, vaikka saisit ruokavalio-oppejakin samalla.

Testaa kundalinijoogaa, purnajoogaa tai anusarajoogaa, joissa filosofiset opit kulkevat harjoituksen rinnalla. Myös esimerkiksi meditatiivinen ja filosofinen rajajooga voi olla mieleesi.

4. Liisa Leppoistaja

Olet arjen tehopakkaus, joka kaipaa hölläämistä. Kroppasi on jo valmiiksi jäykkä ja vahva. Nyt jotain ihan muuta kuin punnerruksia ja puskemista, kiitos!

Testaa restoratiivisia joogalajeja, kuten yiniä, jossa rauhoitutaan pitkissä ja rauhallisissa venytyksissä. Myös lempeä hotjooga hellii jäykkiä lihaksia. Jos kaipaat ihan vain rentoutumista, testaa tunnit, joissa keskitytään pelkkään joogiseen syvärentoutukseen tai hengitysharjoituksiin (esimerkiksi yoga nidra -tunnit). Tai mikset suuntaisi metsään joogailemaan!

5. Silja Seurapiirihai

Yksin omalla matolla äheltäminen ei innosta: saat virtaa muista liikkujista. Olisi kiva saada kaveri mukaan tai edes tutustua tunnilla uusiin joogeihin.

Testaa akrojoogaa, jossa liikkeet tehdään pareittain tai ryhmässä. Kun joudut kannattelemaan toista ilmassa ja pääset itsekin lennätettäväksi,
saat myös luottamustreeniä. Tai mikset buukkaisi joogaretriittiä?

Sport-lehden numerossa 6/18 hauska vauhtitreeni, jolla saat lisää energiaa ja aineenvaihdunnan käyntiin. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.