Sport

Innokkaan ulkoliikkujan kannattaa rasvata iho usein ja huolella. Valitse myös tuote täsmästi, kun hikoilet.

  1. Innokkaan ulkoliikkujan kannattaa valita veden- ja hienkestävä aurinkosuoja, jossa on korkea suojakerroin (30 tai 50) ja joka suojaa sekä UVA- että UVB-säteiltä.
  2. Nopeasti imeytyvä väritön aurinkosuojasuihke on helppo levittää eikä se jätä ihoa tahmeaksi. Valitse voide kasvoille ihotyypin mukaan: esim. rasvaiselle iholle paras on kevyt, mattapinnan tuova tuote. Vartalolle tarkoitettua aurinkovoidetta voi myös käyttää kasvoille, jos koostumus on sopiva.
  3. Helposti palaville alueille, kuten hiusrajaan ja nenään, voi käyttää aurinkosuojapuikkoja, jotka pitävät hieman paremmin hikeä.
  4. Vesi ja hiekka heijastavat auringonsäteitä. Rannalla UV-annos kasvaa noin 20 prosenttia, eli muista erityisen huolellinen suojaus, jos liikut vesillä.
  5. Levitä aurinkovoide noin puoli tuntia ennen ulosmenoa. Voitele uudestaan kahden tunnin kuluttua tai aiemmin, jos hikoilet ja uit.

Asiantuntijana farmaseutti Leeni Tolvanen, Ego.