Sport
Ehkä hän on pitänyt yllään liian kireitä farkkuja. Kuva: Shutterstock.
Ehkä hän on pitänyt yllään liian kireitä farkkuja. Kuva: Shutterstock.

Vatsaa voivat turvottaa niin ruoka, istuminen kuin liian tiukat housutkin. Vaivaan on onneksi ratkaisu.

Se iskee taas iltapäivällä. Vilkuilen ympärilleni toimistossa ja avaan salaa farkkujen napin. Alavatsa on muuttunut pinkeäksi palloksi, ja istuma-asento tuntuu tukalalta. Pian alkaa jäytävä alavatsakipu, jotka jatkuu pahimmillaan seuraavaan päivään saakka. Kuulostaako tutulta?

– Vatsan turpoamiseen liittyvät ongelmat vaivaavat yhä useampia, varsinkin naisia, ravitsemusterapeutti Leena Putkonen sanoo.

Hän painottaa, että vatsan turvotus itsessään on normaali ilmiö: ruoansulatusbakteerit tekevät työtään ja silloin suolistoon muodostuu kaasua. Ongelmasta voidaan puhua, jos turvotteluun liittyy kipua tai suolentoimintahäiriöitä, kuten ripulia tai ummetusta.

– Silloin syy täytyy selvittää. Usein kyse on monen syyn yhteisvaikutuksesta. Turvotuksesta ei kuitenkaan tarvitse kärsiä ikuisesti: ikävään vaivaan on olemassa lähes aina ratkaisu, jonka etsimisen voi aloittaa itse.


1. Liikkumattomuus ja jatkuva istuminen

”Länsimainen elämäntyyli on yksi pahimmista turvotuksen aiheuttajista: istumme päivät konttoreissa ja harrastamme yhä vähemmän liikuntaa vapaa-ajalla. Tutkimustenkin mukaan turvotuksesta kärsivät eniten istumatyötä tekevät naiset.

Liikkuminen ja jo seisominen laittavat suolen ja suolistokaasut tehokkaasti liikkeelle. Lounaan jälkeen kannattaa tehdä töitä seisten, jos mahdollista.

Monella jo se helpottaa oireita.”

2. Kireät vaatteet

”Niin hassulta kuin se kuulostaakin, yksi tavallisimmista kivuliaan turvotuksen aiheuttajista ovat liian kireät vaatteet. On täysin luonnollista, että vatsaan alkaa sattua, jos sillä ei ole tilaa laajentua. Kun tiukat farkut yhdistetään vielä istuma-asentoon, ruoansulatuselimistö joutuu melkoiseen puristukseen.

Varsinkin töihin kannattaa valita vaatteita, joissa on mukava olla. Alaosaa valitessa pitäisi ottaa huomioon vatsan turpoaminen.”

3. Ruokavalio

”Vatsan ilmaturvotus johtuu yleensä ruoan aiheuttamista kaasuista. Paksusuolen bakteerit pilkkovat kuitupitoista ruokaa, jolloin syntyy suolistokaasuja.

Kuitupitoinen ruoka on hyväksi elimistölle ja terveydelle, mutta herkkävatsaisille se voi aiheuttaa ongelmia. Imeytymättömiä hiilihydraatteja sisältävät FODMAP-ruoka-aineet ovat erityisen hankalia ja monen oireet helpottavat niitä välttämällä.

Kuituja ei kuitenkaan kannata lähteä karsimaan ruokavaliosta, sillä myös kuiduttomuus aiheuttaa ruoansulatusongelmia. Kuituihin on hyvä totutella pikkuhiljaa. Tärkeää on löytää omalle vatsalle sopivat kuidunlähteet yhdistelemällä viljatuotteita, kasviksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä.”

4. Epäsäännöllinen ruokarytmi ja ruoan ahmiminen

”Ummetus on yksi syy turvotukseen. Ilma ei pääse poistumaan suolistosta. Säännöllinen ruokarytmi on avainasemassa. Nyrkkisääntönä toimii se, että 3–5 tunnin välein pitäisi syödä maltillisen kokoinen annos.

Ruokaa tulisi nautiskella hitaasti ja pureskella huolellisesti. Hotkiessa ruokatorveen pääsee ilmaa, joka kulkeutuu vatsalaukkuun ja aiheuttaa turvotusta. Huolellinen pureskelu aktivoi parasympaattisen hermoston ja sitä kautta ruoansulatuksen.”

5. Sairaudet ja yliherkkyydet

”Tulehdukselliset suolistosairaudet ja imeytymisongelmat ovat yksi selkeä syy vatsan turpoamiselle. Sairauksien kohdalla oireet ovat yleensä paljon rajumpia. Jos oireet ovat häiritseviä tai turvottelua jatkuu yli kaksi kuukautta, on hyvä hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Ärtyvä suoli on yleinen vaiva, siitä kärsii arvioiden 10–15 % väestöstä. Suoliston tuntoaistit ovat voimakkaammat, ja kipu tulee siitä, kun kaasu venyttää suolta. Esimerkiksi Crohnin taudissa on taas kyse suolen tulehduksesta. Myös keliakia ja laktoosi-intoleranssi sekä mahdolliset ruoka-aineallergiat olisi hyvä sulkea pois tutkimuksissa.”

6. Stressi ja unenpuute

”Psykosomaattinen puoli unohdetaan turhan helposti, vaikka aivot ja suolisto kulkevat käsi kädessä. Tunteet ja varsinkin stressi vaikuttavat vatsan toimintaan. Stressaantuessa somaattinen hermosto on jatkuvassa hälytystilassa, jolloin parasympaattinen hermosto menee lepotilaan. Parasympaattinen hermosto on se, joka säätelee ruoansulatusta. Jos se on jatkuvasti lepoasennossa, ruoansulatus ei toimi normaalisti.

Myös unenpuutteella on osuutensa vatsavaivoihin. Epäsäännöllinen unirytmi voi sekoittaa ruoansulatuksen ja aiheuttaa ummetusta ja turvotusta.”

7. Ilman pidättely

”Suolistossa syntyvien kaasujen pitää poistua jotakin kautta. Kun kaasu ei pääse ulos, se alkaa puristaa suolistossa ja lopputulos on turvonnut ja mahdollisesti myös kipeä vatsa.

Piereskelyä ja röyhtäilyä hävetään, vaikka ne ovat täysin normaaleja ja tarpeellisia ruumiintoimintoja. Toivon, että toimistotiloissa otettaisiin tämä huomioon tekemällä vessoihin kunnolliset äänieristeet. Vessan pitää olla paikka, jossa piereskelyä tai kakalla käymistä ei tarvitse hävetä.”

8. Hormonit

”Hormonit ovat täysin oma lukunsa vatsanturvotuksessa, sillä ne kerryttävät elimistöön kaasujen sijaan nestettä. Naisilla kyse on yleensä ovulaatiosta: kohonnut estrogeenitaso kerää kehoon nestettä. Keltarauhashormoni taas hidastaa ruoan liikkumista suolistossa.

Myös suolainen ruoka ja alkoholi saattavat kerryttää kroppaan nestettä.”

Tsekkaa ensin nämä:

  • Pyri tekemään töitä seisoma-asennossa ainakin iltapäivällä. Käytä vaatteita, jotka eivät kiristä vatsaa.
  • Älä pidätä pitkään, jos sinulla on ilmavaivoja.
  • Liike on lääke: liiku säännöllisesti ja monipuolisesti.
  • Pidä huolta, että saat ravinnosta riittävästi kuitua ja mahdollisimman monipuolisista lähteistä.

Turvotus on

useimmiten ruoan-sulatuksen tuotteena syntyvää suolistokaasua. Turvotukseen liittyvä kipu johtuu yleensä siitä, että kaasu venyttää suolta.