Sport

Kasviöljyt ovat terveellisiä, mutta eivät tasavertaisia. Jos tahtoo käyttää vain yhtä öljyä, mikä olisi paras valinta? 

Viimeisimmissä ravitsemussuosituksissa rasvan osuutta energian lähteenä nostettiin. Rasvana neuvotaan käyttämään kasviöljyjä. 

Monipuolisuus on tässäkin valttia, mutta jos välttämättä haluaa käyttää vain yhtä öljyä, laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verhon valinta olisi kylmäpuristettu, puhdistamaton neitsytoliiviöljy. 

– Sydänterveyden kannalta kaikkein eniten tutkimusnäyttöä on oliiviöljyn vaikutuksista. Rypsiöljyssä on enemmän omega-rasvahappoja, mutta neitsytoliiviöljyssä on lisäksi fenolisia yhdisteitä eli antioksidantteja, joilla on myös iso merkitys. Tässäkin kokonaisuus ratkaisee. 

Antioksidanteilla taas on muun muassa kehon tulehdusta hillitseviä vaikutuksia.

Rypsiöljyssä on enemmän omegoja, mutta neitsytoliiviöljyssä on lisäksi antioksidantteja, joilla on myös iso merkitys.

Erityisen terveelliseksi todistetussa Välimeren ruokavaliossa lotrataan reilusti oliiviöljyllä sekä syödään siemeniä, pähkinöitä ja paljon kasviksia. 

Miten pärjäävät vertailussa saksanpähkinä-, rypsi- tai avokadoöljy? Mihin mitäkin rasvaa kannattaa käyttää ja miten saat parhaat terveyshyödyt? Lue koko juttu Sport-lehden numerosta 11–12/2018. Voit lukea lehden myös osoitteessa digilehdet.fi.