Sport
Lenkkien lisäksi Mervi löysi leijahiihdon, jossa pää tyhjentyi ja keho rentoutui. Kuva: Shutterstock.
Lenkkien lisäksi Mervi löysi leijahiihdon, jossa pää tyhjentyi ja keho rentoutui. Kuva: Shutterstock.

Aiemmin liikunta oli ollut Merville pakkopullaa, mutta nyt hän oivalsi, että tärkeintä on löytää oma laji, kuten vaikkapa leijahiihto.

Vuosi sitten kesällä oululainen Mervi Loukusa seisoi lastenvaateliikkeessään kuin nukkuneen rukous. Myynti oli takunnut jo pitkään. Pelko ja epävarmuus veivät yrittäjän yöunet. Mervi säpsähti hereille parin tunnin unien jälkeen tai valvoi läpi yön. Hän oli koko ajan töissä, muttei saanut väsymykseltään oikein mitään aikaiseksi ja unohteli asioita.

– Aivot kävivät öisin ylikierroksilla. Pyörittelin päässäni, miten liikkeille ja työntekijöille käy ja mistä saisin apua. Kroppa tuntui niin raskaalta, että olisin voinut rysähtää lattiasta läpi.

”Kroppa tuntui niin raskaalta, että olisin voinut rysähtää lattiasta läpi.”

Pahimmassa vaiheessa paikat olivat koko ajan kipeänä, jalkoja särki ja sydän tykytti epäsäännöllisesti. Päivät tuntuivat pitkiltä, ja Mervi vain odotti pääsevänsä nukkumaan. Yöt hän pyöri valveilla ja toivoi, että olisi jo aamu.

Jouluna Mervi järjesti itselleen parin päivän loman. Hän makasi sängyssään ja selaili Facebookia. Sitten silmiin osui kaverin julkaisema videopätkä. Tämä kiisi laskettelusuksilla meren jäällä, värikkään leijan vetämänä.

Se sytytti heti kipinän.

– Leijahiihdossa oli niin kova vauhti, että se varmasti tuulettaisi pään!

Liikkeelle vaikka väkisin

Jo joulun välipäivinä Mervi kävi kolmen päivän leijahiihtokurssin tuulisella Oulun Nallikarin jäällä. Hyvään vauhtiin kiihdytellyt hiihtäjä taittaa matkaa jopa 40 kilometrin tuntivauhtia. Toden totta: pää tyhjeni ja mieli ja keho rentoutuivat vauhdissa ensimmäistä kertaa kuukausiin.

Uni oli vieläkin katkonaista, mutta pelolta katkesi terä. Siitä alkoi säännöllinen liikunta.

– Ymmärsin, että minun on pakotettava itseni liikkeelle. Vaikka lähteminen oli työn ja tuskan takana, se kannatti silti.

Leijahiihto palautti mieleen ajat, jolloin Mervi vielä liikkui paljon, söi terveellisesti ja nukkui rauhallisesti.

–Halusin nousta kuopastani ja saada saman terveen ja virkeän olotilan takaisin.

”Merellä annoin tuulen puhdistaa pääni.”

Aiemmin Mervi oli käynyt pikaisesti ja vastahakoisesti pissittämässä Chiko-koiraa tai pyytänyt miestä tai lapsia viemään tämän ulos. Nyt päivittäiset lenkit alkoivat pidentyä tunnin, jopa puolentoista tunnin mittaisiksi. Mervi ja Chiko kiertelivät ympäri Oulun ulkoilualueita ja Nallikarin merenrantaa.

– Metsässä keskityin hengittämään syvään. En kehdannut huutaa, mutta saatoin juosta ja polkea rahahuolia ja epäonnistuneita päätöksiä kenkien alle. Merellä annoin tuulen puhdistaa pääni ja laitoin sen matkaan ajatukset, joita en halunnut enää kantaa. Välillä vain istuttiin koiran kanssa hiekkarannalla luonnon kauneutta ihailemassa.

Pikku hiljaa ulkoliikunta alkoi purkaa pitkään jatkunutta stressiä. Myös unen laatu alkoi kohentua. Parin kuukauden kuluttua Mervi huomasi nukkuvansa jo kuusi tuntia yhtäjaksoisesti.

Ei rääkki vaan nautinto

Mervi teki kollegansa kanssa kaiken mahdollisen yrityksensä pelastamiseksi, mutta helmikuussa se haettiin konkurssiin.

– Oli vaikeaa päästää irti jostain, jonka vuoksi oli uhrannut niin paljon.

Onneksi elämään oli tullut säännöllinen liikunta, joten Mervi päätti satsata siihen lisää. Keväällä hän palkkasi personal trainerin, joka on erikoistunut yrittäjien mentaalivalmennukseen.

– Valmentajan kanssa ymmärsin, että minun pitää harrastaa vain sellaisia lajeja, joista nautin ja nimenomaan ulkona. En ole koskaan pitänyt neljän seinän sisällä treenaamisesta, joten minun ei tarvitse lähteä salille.

”En enää pelkää nukkumaanmenoa, sillä tiedän osaavani nukkua.”

Valmentajan avulla Mervi löysi vielä uusia lajeja.

Hän käy merellä suppailemassa. Lihaskuntotreenin voi hyvin tehdä vaikka liikuntapuistossa.

Päivittäisten koiralenkkien lisäksi viikko-ohjelmaan kuuluu vähintään kolme kertaa urheilua.

Hengitysharjoitukset auttavat rauhoittumaan, jos ajatukset alkavat yöllä kiertää kehää.

Nykyään Mervi toimii puolipäiväisenä myyntisihteerinä ja osa-aikaisena yrittäjänä. Asenne on mennyt uusiksi.

– En enää pelkää nukkumaanmenoa, sillä tiedän osaavani nukkua. Aamulla herään levänneenä ja virkeänä.

Iina Lumiaho ja Paavo Hiltunen ovat paitsi pariskunta myös menestyviä swimrun-kisaajia. Lue juttu Sportista 9/17. Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Mervin vinkit

  • Vaikkei huvittaisi, lähde ulos ja luontoon vaikka väkisin. Koskaan ei kaduta jälkeenpäin.
  • Uni ei häiriinny, kun varaat 2–3 tuntia rauhoittumisaikaa liikunnan jälkeen ennen nukkumaanmenoa.
  • Harrasta lajeja, joista nautit. Liikunnasta ei saa tulla stressiä tai syyllisyyttä.