Sport
Juoksukausi kannattaa aloittaa kuntosalilta.
Juoksukausi kannattaa aloittaa kuntosalilta.

Vahva keskivartalo ja hyvä ryhti, kiitos! Käsijuoksu ja kulmasoutu yhdellä jalalla ovat juoksijalle räätälöityjä.

Juoksukausi kannattaa aloittaa kuntosalilta. Mikä sen parempi tapa odotella kevätkelejä!

– Voimaharjoittelun avulla juoksusta tulee taloudellisempaa, keskivartalo jaksaa kannatella jalkoja paremmin ja loukkaantumisriski pienenee, juoksuvalmentaja Carita Riutta kertoo.

Esimerkiksi monen juoksijan vaiva, polvikipu, kertoo usein kireyksistä ja menee itsekseen ohi. Mutta se voi myös kieliä heikosta etureidestä.

Juoksussa ollaan periaatteessa aina yhdellä jalalla, joten tasapainon ja ryhdin pitää olla kunnossa.

Testaa kaksi liikettä, jotka on kuin tehty juoksijalle. Käsijuoksu ja kulmasoutu yhden jalan versioina kehittävät keskivartaloa, tasapainoa, kehonhallintaa, selän lihaksia ja samalla ryhtiä. Myös käsivarret saavat hyvää treeniä.

Kulmasoutu

Ota kahvakuula tai käsipaino. Asetu seisomaan toisen jalan varaan ja tuo ylävartalo etunojaan. Pidä samalla painoa ilmassa olevan jalan puoleisessa kädessä. Souda painoa tuoden kyynärpäätä kohti kylkeä. Toista ja vaihda puoli. Tee 3 x 10/puoli.

Vinkki! Keskity pitämään keskivartalo hallittuna ja lantio suorassa.

 


 

 


 

2. Käsijuoksu

Ota pienet käsipainot molempiin käsiin ja asetu peilin eteen. Tarkista, että hartiat ovat rennot. Tuo kädet 90 asteen kulmaan. Ala juosta käsillä paikallasi. Katso kellosta aikaa. Tee 3 x 45 sekuntia.

Vinkki! Pidä lantio paikallaan ja hartiat rentoina.

 


 


 

Nappaa Caritan 45 minuutin kuntopiiri juoksijalle kokonaisuudessaan Sport-lehden numerosta 3/18.

Onko haaveissa juosta 10 km? Mukana myös 6 viikon ohjelmat aloittelijalle (kymppi kunnialla läpi) ja edistyneelle (lisää vauhtia). Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Sport

Lotta Näkyvä on mukana ensi vuonna esitettävässä Selviytyjissä. Mikä viidakossa pelottaa eniten ja mitkä ovat hänen valttejaan?

Lue myös juttu: 

Sport

Malli Lotta Näkyvä viettää kesäkuun lopulla kolmekymppisiään. Todellinen käännekohta tuli eteen jo vuosi sitten.

Viime kesänä Lotta Näkyvä oli valmistautumassa ystävänsä häihin, kun hänet lävisti voimakas pelko.

– Tuntui kuin en olisi saanut happea ja sekoan. Aviomieheni Kristian sai lähteä häihin yksin, kun jäin sänkyyn makaamaan.

Lotta heräsi siihen, että hän oli vaivihkaa ajanut itsensä uuvuksiin: suorittanut kaksia opintoja ja matkustanut Kristianin luo ulkomaille aina kun mahdollista. Lopulta Lotan isän, Aki Hintsan, kuolema romahdutti korttitalon.

– Sängyssä maatessani ajattelin, etten ansaitse seuraavaa hengitystäni, koska en ole tehnyt mitään sen eteen.

"Suorittaminen ei tee minusta yhtään tehokkaampaa."

Kohtaukset loppuivat vasta, kun Lotta alkoi keskustella itsensä kanssa raivorehellisesti ja käsitellä tunteitaan.

– Olin ollut jopa ylpeä siitä, etten tarvitse lepoa tai vapaapäiviä. Mutta paniikkikohtaukset pakottivat nöyrtymään. Oivalsin, ettei omaa arvoa tarvitse ansaita. Nyt ymmärrän myös, ettei suorittaminen tee minusta yhtään tehokkaampaa.

Enää Lotta ei aloita aamujaan lukemalla sähköposteja, vaan hiljentymällä, meditoimalla ja rukoilemalla. Hän tahtoo rauhoittaa hetken kiittääkseen uudesta päivästä ja siitä, että on elossa.

– Olen hyväksynyt myös sen, että olen aina "work in progress".

Miten Lotta pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan? Mikä liikuntalaji koukuttaa hänet extreme-elämyksiin? Lue koko haastattelu Soprt-lehden numerosta 6-7, joka ilmestyy 14.6. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.