Sport
Jos vaikka pohtisi onnen merkitystä... Kuva: Shutterstock.
Jos vaikka pohtisi onnen merkitystä... Kuva: Shutterstock.

Ihmiset pysähtyvät liian harvoin miettimään, mitä oikeasti haluavat elämältä, sanoo asiantuntija. Mutta millaiseen self helpiin kannattaa tarttua?

Onnellisempi elämä ja parempi itsetuntemus, kiitos! Se on itseapuun tarttuvien ykköstoive. Tarpeeseen on myös vastattu: itseapukirjoja julkaistaan Suomessa jo tuplasti enemmän kuin 90-luvun alussa.

Oli lupaus sitten paketoitu stressittömäksi elämäksi tai vahvaksi intuitioksi, kaikessa self helpissä on lopulta sama tausta-ajatus: kun tarpeeksi paneudun itseeni, elämä muuttuu. Pinnallista hömppää – vai syvällisen herättelevää? Voiko itsensä uudistaa kirjoilla tai voimalauseilla?

Henkistä hauista

Vaikka unelmakarttakirjan piirtely tuntuisi kliseeltä, psykoterapeutti Mikael Saarisen mukaan sitä ei kannata tuomita suorilta.

– Ihmiset pysähtyvät liian harvoin miettimään, mitä minä oikeasti haluan. Kaikki self help taklaa tätä kysymystä ja yleensä myös tarjoaa reittiä muutokseen. Ensimmäinen hyöty on, että saa lisää itsetuntemusta.

Filosofi, psykoterapeutti Antti S. Mattilan mukaan esimerkiksi onnellisuusharjoitus voi tutkitusti toimia yhtä hyvin kuin terapia.

– Kun toteuttaa tärkeitä projekteja, saa energiaa toteuttaa taas uusia projekteja. Parhaimmillaan self help vahvistaa kierrettä, kuin urheiluvalmentaja. Oikean valmentajan valitseminen onkin sitten hankalampaa.

"Ei lihaksiakaan kehitetä sohvalla makaamalla, vaan harjoittelemalla."

Unelmia mietiskelemällä pääsee alkuun. Jopa inspiroivat voimalauseet voivat olla arvaamattoman tärkeitä, jos ne auttavat pitämään mielessä oikeasti tärkeät asiat. Sen jälkeen itseavun pitäisi kuitenkin tarjota jotain kättä pidempää.

– Ei lihaksiakaan kehitetä sohvalla makaamalla, vaan harjoittelemalla.

Tiedettä vai ei?

Kun valikoi sopivaa opusta, on tärkeää, että se sopii omiin arvoihin ja elämäntilanteeseen.

– Testaa nettikursseja, lataa vaikka meditaatioappsi puhelimeen. Ole utelias ja leikkisä. Löydänkö tästä jotain, joka voisi sopia minulle? Mikael Saarinen neuvoo.

Koska taustalla on valtaisa bisnes, kirjoittajan taustat kannattaa tarkistaa. Nettoaako hän rahat vauhdikkailla lupauksilla vai onko taustalla vankkaa tietoa?

Mattilan mukaan on epäilyttävää, jos kirja tai kurssi lupaa lisätä onnellisuutta suoraan. Paljon hedelmällisempää on treenata onnea epäsuorasti: näin parannat ihmissuhteita, opit rentoutumaan...

Koska taustalla on valtaisa bisnes, kirjoittajan taustat kannattaa tarkistaa.

– Jos yrittää nostaa onnellisuustasoja suoraan, se on kuin yrittäisi kuumentaa saunaa lämmittämällä pelkkää lämpömittaria. Onnellisuus on vain hyvän elämän kukinto, Mattila sanoo.

Karvojen pitäisi nousta pystyyn myös silloin, jos kirja vannoo ahdistuksen katoavan minuuteissa. Oikeasti vaatii viikkojen treeniä ennen kuin vanhoista tavoista pääsee irti.

– Moni self help -tekniikka perustuu esimerkiksi ratkaisukeskeiseen psykoterapiaan. Varminta on, jos elämänohjeissa on tieteellistä pohjaa.

 

Sportin lukijoiden kokemuksia self helpistä:

  • ”Self helpistä tulee reippaampi mieli, ja se toimii tsempparina kaverittomalle.”
  • ”Lukemani kirjat eivät ole olleet tarpeeksi selviä juuri minulle. Olen pyrkinyt sittenkin toimimaan oman pääni mukaan.”
  • ”Minusta on tullut rauhallisempi ja minun on helpompi tarttua toimeen.”
  • ”Self help on ahdistanut, jos siinä on hehkutettu täydellistä elämää. Tulee riittämätön olo.”
  • ”Itsetuntemukseni on parantunut. Olen saanut uusia ideoita moneen asiaan."

Sport-lehden numerossa 6/17 pureudumme toiseen ajankohtaiseen ilmiöön eli ton-ton-ruokavalioihin. Miksi maidon, gluteenin ja sokerin välttelystä tuli uusi normaali? Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi

3 x self help netistä

  • Onnellisuustutkija, suomalaistaustainen Emma Seppälä jakaa iskeviä, tuoreisiin tutkimuksiin perustuvia vinkkejä, joilla suitsit ahdistusta ja tulet tuotteliaammaksi. emmaseppala.com
  • SuperBetter-sovellus tekee tapojen muuttamisesta pelin. Keräile pisteitä vaikka tupakan tumppaamisesta tai meditoinnista. SuperBetter, Android- ja iOS-puhelimille.
  • YouTuben luovin itseapukanava! FightMediocrityn taiteilija tiivistää self help -suosikkiopuksensa hauskoiksi animaatioiksi. youtube.com/fightmediocrity
Sport
Tartu reippaasti vapaisiin painoihin! Se on tehokkaimpia ja nopeimpia keinoja hankkia näkyvää lihasta ja tervettä voimaa.
Tartu reippaasti vapaisiin painoihin! Se on tehokkaimpia ja nopeimpia keinoja hankkia näkyvää lihasta ja tervettä voimaa.

Jos teet tänä vuonna yhden liikuntalupauksen, hanki lisää voimaa. Kroppa ja aivot kiittävät.

Tämän hetken liikuntatrendeistä yksi on ylitse muiden: voima. Sen verran vakuuttavia vaikutuksia lihasten hankkimisella on. Tyyli on vapaa. Liity lähisalille tai crossfit-kurssille. Kotona omalla kehonpainollakin pääsee pitkälle. Pari kolme kertaa viikossa kohtalaista treeniä noin tunnin verran kerrallaan on jo riittävästi.

Poimimme neljä syytä, joiden takia kannattaa ottaa puntit käteen:

1. Selätät tulehduksen

Voimatreeni auttaa, jos huonot elintavat ovat saaneet tulehdusarvot pilviin, kertoo tuore väitöstutkimus Jyväskylän yliopistosta.

2. Poltat rasvaa

Samainen väitöstutkimus paljastaa, että voimailu polttaa rasvaa ihon alta ja sisäelimien ympäriltä jo muutamissa viikoissa.

3. Aivot kiittävät

Voimatreeni piristää ja saattaa toimia kuin luonnon oma masennuslääke. Unikin paranee.

4. Näytät hyvältä!

Kroppa jäntevöityy. Uljaus siirtyy arkeen: pystyt ja jaksat paremmin.

Rakenna oma voimaa lisäävä 10 minuutin pikatreeni! Sport-lehden numerossa 2/2018 treenipalapeli ja 15 parasta liikettä jaloille, käsille ja corelle. Kerromme myös, miten pääset alkuun crossfitissä. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.

Tarvittavan magnesiumannoksen saa kuitattua jo yllättävän pienellä ruokamäärällä. 

Suihke, pilleri, vitaminoitu vesi... Magnesiumvalmisteet ovat vallanneet kauppojen hyllyt. Yhä useampi syö magnesiumia lihaskramppeihin, osa varmuuden vuoksi. Moni heistä turhaan, sanoo ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen. 

Magnesium on ravintoaineiden joukossa erikoisuus. Se nimittäin imeytyy poikkeuksellisen hyvin, jopa 90-prosenttisesti passiivisesti. 

Jos napsii magnesiumia pillerinä ja vielä suihkeena paikallisesti, saa helposti liikaa: magnesium nimittäin imeytyy hyvin myös ihon läpi. Eikä mikään ravintoaine ei imeydy määräänsä enempää. Jos esimerkiksi elimistön magnesiumstatus on jo riittävä, lisämagnesiumin popsiminen purkista tai edes suihkeena on rahanhukkaa.

Entä sitten ne lihaskrampit? Orreveteläisen mukaan ne liittyvän harvoin magnesiumvajeeseen.

- Magnesium menee solukalvon läpi ilman kuljetusproteiineja ja tarvittava määrä pääsee  hyvin elimistön käyttöön. Yli tarpeen lisäravinteena tuutattu magnesium jää turhaan suolistoon pyörimään ja vaikuttaa jopa kielteisesti suolistoon.

Usein krampit johtuvat liian kovasta liikunnasta omaan kuntotasoon nähden, eivät magnesiumin imeytymisongelmista.

Yksi banaani takaa jo kolmasosan päivittäisestä magnesiumintarpeesta. Myös täysjyväviljoista, pavuista ja pähkinöistä imeytyy mukavasti magnesiumia.

Tarvitsenko lisäravinteita vai pärjäänkö normiruoalla? Lue Sport-lehden numerosta 2/2018 , jossa asiantuntijat kertovat, miten pärjäät lisäravinteiden viidakossa ja mitä aktiiviliikkuja oikeasti tarvitsee. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtä