Kuvitus: Satu Kettunen
Kuvitus: Satu Kettunen

”Olen tyytyväinen ulkomuotooni, mutta seksin aikana alan kainostella. Äkkiä mietinkin vain löllöreisiäni ja lattapeppuani. Hommasta menee maku, enkä pysty nauttimaan. Kuinka pääsen eroon päänsisäisestä jorinasta?” Janika, 25

Mitä sanoo mind­fulness-kouluttaja?

– Omien vatsamakkaroiden voivottelu vällyjen välissä on ihan normaalia. Paras hoito on mietteiden hyväksyminen, sanoo mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen.

Näitä ajatuksia on turha yrittää hätistää pois. Pennasen mukaan kannattaa paneutua siihen, mistä seksissä eniten tykkää. Jos kielteisyys valtaa mielen, anna valta aisteille.

– Keskity kehollisiin tuntemuksiin ja avaa muita aisteja, nuuski erilaisia hajuja.

Itsensä piiskaaminen ajattelemattomuuteen on turhaa eikä helpota tilannetta, päinvastoin. Yritys kontrolloida itseään aiheuttaa stressiä. Keskustele ahdistuksestasi ensin sängyn ulkopuolella. Seksin lomassa asiaa voi yrittää käsitellä leikkimielisesti.

– Negatiivisen ajatuksen herätessä voi hymyillä ja myöntää toiselle, että taas se ajatus tuli.

Kun kumppanisi tietää, mistä kiikastaa, hän voi auttaa viemään huomiosi muualle.

Itsekritiikin rinnalle on hyvä hankkia positiivisia ajatuksia itsestäsi. Kerro itsellesi päivittäin peilin edessä,  että kelpaat sellaisena kuin olet.

– Sinun ei tarvitse edes uskoa siihen. Toteamus itsessään toimii vastalääkkeenä kielteisille kuville.

Mitä sanoo seksuaaliterapeutti?

– Mieti ensimmäiseksi, oletko ylipäätään halukas seksiin, neuvoo erityisasiantuntija Maaret Kallio Väestöliiton seksuaaliterveysklinikalta.

Kielteiset omakuvat saattavat kertoa siitä, että pelehtiminen ei yksinkertaisesti ole hauskaa. Jos sängyssä on hetkittäin kivaa, mutta kritiikki silti jyllää päässä, pohdi itsesi sättimisen syitä. Ajatuspiinan jatkuessa olisi hyvä puhua asiantuntijan  kanssa.

– Ihan vain sen takia, ettei toisen koskettamiseen synny kuilua.
Kallion mukaan seksistä ja tunteista puhuminen helpottuu vain puhumalla, vaikka se aluksi ehkä tuntuu mahdottomalta. 

Kielteiset ajatukset liittyvät usein niihin kehonosiin, jotka ovat itselle ongelmallisia muutenkin. Niiden koskemista voi harjoitella.

– Kumppani voi vaikka pestä sinut pesusienellä tai hieroa kroppaasi. Siinä oppii ottamaan vastaan kosketusta ilman seksiä.

Kehon virheiden piilottelu ei Kallion mukaan kannata.
Joskus ajatusten voi odottaa poistuvan itsestään. Varsinkin tuoreessa parisuhteessa epävarmuus on osa toisen hyväksynnän hakemista. Luottamuksen karttuessa itsekritiikki usein haihtuu.

Vaikka kumppanisi ei olekaan ajatustenlukija, hän saattaa huomata vaivautuneisuutesi petipuuhissa. Silloinen hän voi ajatella, että vika on hänessä.

– Me kaikki olemme haavoittuvaisia, joten omista tuntemuksistaan pitää kertoa toiselle.